KudoZ home » English to Dutch » Business/Commerce (general)

corporate veil

Dutch translation: doorbraak van de aansprakelijkheid


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:corporate veil
Dutch translation:doorbraak van de aansprakelijkheid
Entered by: Antoinette Verburg

10:32 Oct 22, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Business/Commerce (general)
English term or phrase: corporate veil
lifting the corporate veil
Smet
Belgium
doorbraak van de aansprakelijkheid
Explanation:
'Soms kan het buiten faillissement voorkomen dat een bestuurder iets doet waardoor derden schade lijden. Buiten faillissement zal er geen curator zijn die de bestuurder kan aanspreken, en wellicht biedt de vennootschap onvoldoende verhaal. In dit geval heeft de rechter in een paar zeer specifieke gevallen ermee ingestemd dat de bestuurder rechtstreeks aansprakelijk wordt tegenover de derde. Meestal is de bestuurder een kapitaalkrachtig natuurlijk persoon of een holding. We noemen dit doorbraak van de aansprakelijkheid of "piercing the corporate veil".'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurdersaansprakelijkheid#Do...

'piercing the corporate veil' schijnt ook wel 'lifting the corporate veil' te worden genoemd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piercing_the_corporate_veil


--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2006-10-22 10:59:15 GMT)
--------------------------------------------------

'Met name is van belang of een moederbedrijf
samen met een dochter onder het begrip ‘exploitant’ kan
vallen. Zo ja, dan levert dit een vergelijkbaar resultaat op als
* doorbraak van aansprakelijkheid *(*lifting the corporate veil*);
http://www.eulaw.soton.ac.uk/elpub/tma5.pdf
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2doorbraak van de aansprakelijkheid
Antoinette Verburg
1 +1bedrijfssluier
vic voskuil
1 +1bedrijfsmantel (der liefde)Harry Borsje


Discussion entries: 2





  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
bedrijfsmantel (der liefde)


Explanation:
Nog zo'n non-Google die toch wel al eerder bedacht had kunnen zijn.

Overigens toepasbaar in een ietwat andere context dan de creatieve inval van Vic (en dan bedoel ik niet dat men de ogen sluit voor sexuale intimidatie op het werk).



Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: :)
7 mins

22 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
lifting the corporate veil
doorbraak van de aansprakelijkheid


Explanation:
'Soms kan het buiten faillissement voorkomen dat een bestuurder iets doet waardoor derden schade lijden. Buiten faillissement zal er geen curator zijn die de bestuurder kan aanspreken, en wellicht biedt de vennootschap onvoldoende verhaal. In dit geval heeft de rechter in een paar zeer specifieke gevallen ermee ingestemd dat de bestuurder rechtstreeks aansprakelijk wordt tegenover de derde. Meestal is de bestuurder een kapitaalkrachtig natuurlijk persoon of een holding. We noemen dit doorbraak van de aansprakelijkheid of "piercing the corporate veil".'
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestuurdersaansprakelijkheid#Do...

'piercing the corporate veil' schijnt ook wel 'lifting the corporate veil' te worden genoemd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piercing_the_corporate_veil


--------------------------------------------------
Note added at 26 mins (2006-10-22 10:59:15 GMT)
--------------------------------------------------

'Met name is van belang of een moederbedrijf
samen met een dochter onder het begrip ‘exploitant’ kan
vallen. Zo ja, dan levert dit een vergelijkbaar resultaat op als
* doorbraak van aansprakelijkheid *(*lifting the corporate veil*);
http://www.eulaw.soton.ac.uk/elpub/tma5.pdf

Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harmen Rijks
3 hrs

agree  Gosse
7 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
bedrijfssluier


Explanation:
dit zal wel compleet out-of-context zijn, maar het woord is te leuk om niet ooit gebruikt te worden.
Dus bij dezen: nog een paar weekjes wachten en dan: 1 google-hit :)

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2006-10-22 11:03:59 GMT)
--------------------------------------------------

...of een freebie misschien...sjaaltje met een leuk logootje erop, om omhoog te houden als de Laola door de vip-boxen rolt.


vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 33

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: Foei Vic, dit is een serieuze site... :-) /// ROTFL...
2 mins
  -> ik had me al voorgenomen straks voor straf een weesgegroetje te vertalen, en ik had echt geen idee dat ik zo´n verderfelijke invloed zou hebben op Harry :)