KudoZ home » English to Dutch » Business/Commerce (general)

Engineering Lead

Dutch translation: technisch projectleider


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Engineering Lead
Dutch translation:technisch projectleider
Entered by: Claudia Ait-Touati

01:33 Apr 30, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Business/Commerce (general) / Project Management
English term or phrase: Engineering Lead
I have found several Kudoz terms on Lead and on Engineering, but not together.
The sentence is:
Identify Project Sponsor, Marketing Lead, Engineering Lead.

Can this be translated as:
Identificeer Project Sponsor, Marketing Lead, Engineering Lead (dus gewoon overnemen) or do I change Engineering Lead to say, Potentiële Techniek klanten ? (doesn't sound right)
Claudia Ait-Touati
technisch projectleider
Explanation:
'Lead' in deze context verwijst niet naar potentiele klanten, maar naar een leidinggevende functie. Komt veel voor in combinaties zoals 'team lead' en 'project lead' (cf. Google). Aangezien het hier om leidinggevende functies/rollen binnen een project gaat zou ik kiezen voor 'technisch projectleider'. Zie ook het grote aantal relevante hits op Google voor deze term.

Als technisch projectleider ga je je bezig houden met het operationeel aansturen van alle technisch uitvoerende activiteiten in een (deel)project. ...
www.jobbingmall.nl/INTL/JobSeeker/Jobs/JobDetails.aspx?job_...

Technisch Projectleider. Je bent als projectleider verantwoordelijk voor de aansturing van alle technisch georiënteerde activiteiten in een project. ...
www.ventus.nl/index.php?id=1961
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Ontzettend sorry voor het lange wachten op een reactie van mijn kant op alle zeer hulpvaardige berichten! Ik was door de hele werkdruk even helemaal vergeten dat ik het hier geplaatst had.
Het ging inderdaad om de functie. Kitty, je had het gelijk helemaal door; thanks! Ik had waarschijnlijk meer info moeten geven, maar had die op het moment van vraagstelling niet.
Ook bedankt aan alle anderen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2degene die de leiding heeft over de technische aspecten van het projectHarry Borsje
4technisch projectleider
Kitty Brussaard
4 -1technische voorsprong
Albert Stufkens
3Hoofd engineeringToiny Van der Putte-Rademakers
3technische leiding
Lianne van de Ven


Discussion entries: 4





  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
engineering lead
degene die de leiding heeft over de technische aspecten van het project


Explanation:
De brontekst lijkt me er een uit het rijtje '10 things to do' voor een (algmene) projectmanager die wordt ingeschakeld bij een project: identificeer wie de leiding hebben over de commerciële en de technische aspecten van het project (evt. kun je de zin hierboven in het meervoud zetten).

Ref: "De Lead Engineer is primair verantwoordelijk voor de technische definitie en efficiënte uitvoering van projecten; hij of zij heeft het technisch leiderschap van een project, waarbij het managen van het proces centraal staat."



    Reference: http://banen.intermediair.nl/careers/jobsearch/detail?jobId=...
Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
3 hrs

agree  Kitty Brussaard: Evt. ook 'technisch projectleider' of 'leidinggevend ingenieur'. De 'lead' (als in 'team lead' etc.) geeft meestal leiding in de zin van 'meewerkend voorman/vrouw'.
6 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
engineering lead
technische leiding


Explanation:
...

Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 55

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: 'Technische leiding' (evenals 'technische commissie') wordt vooral in de context van (wedstrijd)sport gebruikt. Dit misverstand wordt uitgesloten door uitbreiding tot 'technische projectleiding' of 'technisch projectleider' :-)
4 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
engineering lead
technisch projectleider


Explanation:
'Lead' in deze context verwijst niet naar potentiele klanten, maar naar een leidinggevende functie. Komt veel voor in combinaties zoals 'team lead' en 'project lead' (cf. Google). Aangezien het hier om leidinggevende functies/rollen binnen een project gaat zou ik kiezen voor 'technisch projectleider'. Zie ook het grote aantal relevante hits op Google voor deze term.

Als technisch projectleider ga je je bezig houden met het operationeel aansturen van alle technisch uitvoerende activiteiten in een (deel)project. ...
www.jobbingmall.nl/INTL/JobSeeker/Jobs/JobDetails.aspx?job_...

Technisch Projectleider. Je bent als projectleider verantwoordelijk voor de aansturing van alle technisch georiënteerde activiteiten in een project. ...
www.ventus.nl/index.php?id=1961


Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 139
Grading comment
Ontzettend sorry voor het lange wachten op een reactie van mijn kant op alle zeer hulpvaardige berichten! Ik was door de hele werkdruk even helemaal vergeten dat ik het hier geplaatst had.
Het ging inderdaad om de functie. Kitty, je had het gelijk helemaal door; thanks! Ik had waarschijnlijk meer info moeten geven, maar had die op het moment van vraagstelling niet.
Ook bedankt aan alle anderen!

16 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
engineering lead
Hoofd engineering


Explanation:
Just a suggestion.

Toiny Van der Putte-Rademakers
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
engineering lead
technische voorsprong


Explanation:
xx

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2008-04-30 19:46:52 GMT)
--------------------------------------------------

Identify Project Sponsor, Marketing Lead, Engineering Lead = Stel vast wie de sponsor achter het project is, en wie toonaangevend is op het gebied van marketing en techniek.

Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 25

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kitty Brussaard: Het gaat hier om rollen binnen het project. Daarbij verwijst 'lead' naar degene die verantwoordelijk is voor de technische resp. marketingaspecten en 'sponsor' naar de projecteigenaar/opdrachtgever.
21 hrs
  -> Hoeveel context heb je om zo zeker te zijn? N.B. 'lead' betekent niet 'leadership' maar wel 'leidend' in de zin van een zekere superioriteit! Betekent ook 'aanknopingspunt' of 'clue'. Ik denk hierbij aan de verkenningsfase van een project.