KudoZ home » English to Dutch » Business/Commerce (general)

Going into squared mode

Dutch translation: naar een hogere versnelling schakelen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Going into squared mode
Dutch translation:naar een hogere versnelling schakelen
Entered by: Esther van der Wal

10:13 Feb 23, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general) / CEO in newsletter
English term or phrase: Going into squared mode
CEO in a business newsletter talks about "going into squared mode". Bear in mind that the CEO is probably a Dutch native speaker writing in English. I've never heard of this expression before and can't find references for it, although I get where he's going with the message. Context:

"Going into squared mode
We started moving in the right direction last year. This year, we have to run. [...] That's why this year I am talking about 'going into squared mode.' We need to potentiate our effectiveness on all fronts. 2012 will not be an easy year for [company], but it has the potential to be a great year, a year of growth."
Esther van der Wal
Netherlands
naar kwadraatmodus of een hogere versnelling overschakelen/overgaan etc., inspanningen intensiveren
Explanation:
Ik denk dat hier een beetje beeldspraak in het spel is en dat zoiets wordt bedoeld als: naar kwadraatmodus of een hogere versnelling overschakelen/overgaan etc., je inspanningen intensiveren. Het kwadraat van een getal is immers het vermenigvuldigingsproduct van dat getal met zichzelf.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2012-02-24 16:30:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Asker: Eindelijk weer eens iemand die *iedereen* bedankt die aan het vinden van een antwoord heeft bijgedragen. Wat mij betreft graag gedaan Esther...
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Iedereen heel hartelijk dank voor de creatieve suggesties!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +4naar kwadraatmodus of een hogere versnelling overschakelen/overgaan etc., inspanningen intensiverenJack den Haan
3 +1een blok vormen / de rangen sluitenSybelle Andre
3NivelleringRosendal1984


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
going into squared mode
een blok vormen / de rangen sluiten


Explanation:
Considering it could be a Dutch native speaker it could originally have meant anything that has the words blok, vierkant, recht(hoekig).

Possibly one of the following expressions:
- de schouders rechten
- een blok vormen / de rangen sluiten
- rechttoe rechtaan / regelrecht
- voor het blok zetten

Maybe they mean to focus or concentrate (imagine making a gesture like forming a square with your hands around your face to demonstrate a determination not to look elsewhere)

--------------------------------------------------
Note added at 31 min (2012-02-23 10:45:33 GMT)
--------------------------------------------------

Maybe they mean take the opposite course as in "haaks"

Van Dale: Haaks staan op = be square to, be at right angles to, be at odds with

Sybelle Andre
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Een blok vormen. Ook nog: de gelederen sluiten.
44 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
going into squared mode
Nivellering


Explanation:
squared = genivelleerd

nivelleren betekend gelijkmaken , in de context wordt reeds genoemd dat hun "effectiviteit op alle fronten moet worden gebruikt".

Rosendal1984
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
going into squared mode
naar kwadraatmodus of een hogere versnelling overschakelen/overgaan etc., inspanningen intensiveren


Explanation:
Ik denk dat hier een beetje beeldspraak in het spel is en dat zoiets wordt bedoeld als: naar kwadraatmodus of een hogere versnelling overschakelen/overgaan etc., je inspanningen intensiveren. Het kwadraat van een getal is immers het vermenigvuldigingsproduct van dat getal met zichzelf.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day6 hrs (2012-02-24 16:30:11 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Asker: Eindelijk weer eens iemand die *iedereen* bedankt die aan het vinden van een antwoord heeft bijgedragen. Wat mij betreft graag gedaan Esther...

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 179
Grading comment
Iedereen heel hartelijk dank voor de creatieve suggesties!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Dit lijkt idd een beeldspraak te zijn waarmee verwezen wordt naar de overgang van 'We started moving in the right direction last year' naar 'This year, we have to run'.
14 mins
  -> Bedankt Kitty. Een agree van jou telt voor mij minstens dubbel, zo niet in het kwadraat. Een disagree ook, maar gelukkig krijg ik die niet zo vaak ;-)

agree  Carolien de Visser
56 mins
  -> Bedankt Carolien!

agree  Frank van Thienen: ja goed; of: er stevig tegenaan duwen
3 hrs
  -> Bedankt Frank!

agree  Michel de Ruyter
4 hrs
  -> Bedankt Michel!