KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

well (plate)

Dutch translation: well


17:31 Jun 28, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / chemische analyses
English term or phrase: well (plate)
Deze term komt voor in een patent, en hoewel ik hem wel een aantal keer in het Engels vind op het Internet, had ik graag toch geweten of er ook een NL equivalent bestaat. De zinnen gaan als volgt:

- "significant problems include the problem of conveying analytes from well plates in which libraries of compounds are kept to regions of reaction and analysis, [...]"

- "the apparatus also has a dispenser for injecting droplets into the wells [...]"

Weet iemand hoe die 'wells' in het NL worden genoemd?

Alvast bedankt!

Gert
GertV
Belgium
Dutch translation:well
Explanation:
Ze worden gewoon wells genoemd. Een "well plate" heet een titerplaat, een met 96 'welletjes' heet een microtiterplaat. Je hebt ook platen met bv 6 of 12 grotere wells. Dit alles uit eigen labervaring, ik heb er honderden van vol- en weer leeg- gepipetteerd... Succes ermee!

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 18 mins (2004-06-29 06:49:38 GMT)
--------------------------------------------------

Ik neem aan dat \'titreerplaat\' of \'(micro)titerplaat\' afhangt van het vakgebied: het kan zijn dat in de chemie vaker titreerplaat wordt gebruikt. Ik vind het een logische term maar ken hem niet uit de praktijk: in de biochemie zegt men \"(micro)titerplaat\".
Selected response from:

Titia Meesters
Grading comment
Hallo Titia,

bedankt voor de uitleg!

Gert
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5well
Titia Meesters
4titreerplaatTon Remkes


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
titreerplaat


Explanation:
Zie commentaar bij voorafgaand titerverhaaltje.

Ton Remkes
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11

22 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
well


Explanation:
Ze worden gewoon wells genoemd. Een "well plate" heet een titerplaat, een met 96 'welletjes' heet een microtiterplaat. Je hebt ook platen met bv 6 of 12 grotere wells. Dit alles uit eigen labervaring, ik heb er honderden van vol- en weer leeg- gepipetteerd... Succes ermee!

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs 18 mins (2004-06-29 06:49:38 GMT)
--------------------------------------------------

Ik neem aan dat \'titreerplaat\' of \'(micro)titerplaat\' afhangt van het vakgebied: het kan zijn dat in de chemie vaker titreerplaat wordt gebruikt. Ik vind het een logische term maar ken hem niet uit de praktijk: in de biochemie zegt men \"(micro)titerplaat\".

Titia Meesters
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 71
Grading comment
Hallo Titia,

bedankt voor de uitleg!

Gert

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
29 mins

neutral  Leo te Braake | dutCHem: ik heb ook rondgeneusd, om te merken dat de analitische chemie technieken gebruikt die in mijn tijd nog in de kinderschoenen stond. Ik herken chromatografie, wellicht TLC, maar daarmee is het wel op. O tempora,...
1 hr

disagree  Ton Remkes: Wil Mirjam zo vriendelijk zijn te vertellen waarop zij haar, ongetwijfeld 'vakkundig', 'agree' heeft gebaseerd?
1 hr