KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

growth peptide

Dutch translation: multipeptide


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:growth peptide
Dutch translation:multipeptide
Entered by: Jacqueline van der Spek

16:02 Jul 31, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / cosmetics
English term or phrase: growth peptide
Hallo allemaal,

In een reklametekst over een nieuwe cosmeticalijn tegen rimpels (ja, ja, je maakt wat mee) en acne, wordt gesproken over "growth peptides". Makkelijk te vertalen, dacht ik eerst, maar Mr Google kent geen "groeipeptiden". Uit Engelse teksten begrijp ik dat "growth peptide" hetzelfde is als "pentapeptide". Heeft iemand enig idee hoe ik dat groeipeptide in lekentaal kan vertalen?

MTIA,
Jacqueline

p.s. ik heb geen idee in welk veld dit valt, dus heb ik het maar onder Chemistry gepost.
Jacqueline van der Spek
Netherlands
groeibevorderend peptide
Explanation:
Simpel gokje.
Ik weet echt niet of ze zoiets bedoelen en of de Nederlandse wetgeving dit bevorderlijk zou vinden.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-07-31 18:15:05 (GMT)
--------------------------------------------------

Als het niet duidelijk is (mag zijn) of ze groei bevorderen of remmen, maak je er een schemerige omschrijving:
groeiregulerende peptiden.

Misschien is hun werking omgekeerd evenredig met (dat wil zeggen: waar ze veel weefsel vinden halen ze wat weg en waar ze weinig vinden doen ze er wat bij) de hoeveelheid weefsel tussen bijvoorbeeld het been van je voorhoofd (zal wel een naam hebben, maar die weet ik niet), zodat ze de bulten van de rimpels naar binnen trekken en de dalen optillen.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-07-31 18:15:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik ben bang dat het nadenken hierover meer rimpels geeft dan dat die pepbeestjes ooit zullen opvreten.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-07-31 18:41:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Maar er klinkt toch niet zo wijs als \'pentapeptide\'?
Waarom dan ook niet?
pentapeptide
multipeptide
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
ultra-peptide heeft ook wel wat, maar dat vind ik in het licht van de toon van mijn tekst nou weer net wat te turbo-achtig. Multipeptide vind ik lekker vaag en nietszeggend, kan ik vast geen rimpel van krijgen. Dank jullie wel, Gerrit Jan, Henk en Leo voor jullie meedenken. Groetjes, Jacqueline
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +1ultra-peptideGerrit Jan Groothedde
2 +1..
Leo te Braake | dutCHem
1groeibevorderend peptide
Henk Peelen


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
ultra-peptide


Explanation:
http://vitaminen.perfectbody.nl/Voedingssupplementen,044_vit...

http://www.krachtvoeding.nl/catalog/product_info.php?product...

Op onder meer deze sites wat turbo-taal over een ultra-peptide dat je lichaam in "groeimodus" zou "plaatsen". Ultra-peptide betekent op zichzelf weinig en is daardoor mogelijk conform de Nederlandse wetgeving ter zake. Een peptide een "groeipeptide" noemen, wat kennelijk in de USA mag, zou in Nederland mogelijk tot problemen leiden.



Gerrit Jan Groothedde
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: nog mooier: multipeptide
2 hrs

53 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
groeibevorderend peptide


Explanation:
Simpel gokje.
Ik weet echt niet of ze zoiets bedoelen en of de Nederlandse wetgeving dit bevorderlijk zou vinden.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-07-31 18:15:05 (GMT)
--------------------------------------------------

Als het niet duidelijk is (mag zijn) of ze groei bevorderen of remmen, maak je er een schemerige omschrijving:
groeiregulerende peptiden.

Misschien is hun werking omgekeerd evenredig met (dat wil zeggen: waar ze veel weefsel vinden halen ze wat weg en waar ze weinig vinden doen ze er wat bij) de hoeveelheid weefsel tussen bijvoorbeeld het been van je voorhoofd (zal wel een naam hebben, maar die weet ik niet), zodat ze de bulten van de rimpels naar binnen trekken en de dalen optillen.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-07-31 18:15:56 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik ben bang dat het nadenken hierover meer rimpels geeft dan dat die pepbeestjes ooit zullen opvreten.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-07-31 18:41:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Maar er klinkt toch niet zo wijs als \'pentapeptide\'?
Waarom dan ook niet?
pentapeptide
multipeptide

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 25
Grading comment
ultra-peptide heeft ook wel wat, maar dat vind ik in het licht van de toon van mijn tekst nou weer net wat te turbo-achtig. Multipeptide vind ik lekker vaag en nietszeggend, kan ik vast geen rimpel van krijgen. Dank jullie wel, Gerrit Jan, Henk en Leo voor jullie meedenken. Groetjes, Jacqueline

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
..


Explanation:
Volgens mij heeft Google gelijk. Ik weet wat van peptiden en ik weet wat van hormonen, and never the twain shall meet (A.F.A.I.K; eigenlijk moet Titia als biochemica deze vraag beantwoorden: zij weet van beide veel)

Een pentapeptide is een stof waarvan de moleculen bestaan uit 5 petide-groepen, (of 6 met 5 met peptidebindingen er tussen). Als sprake is van veel peptiden noem je het polypeptiden, AKA eiwitten of proteïnen. Aangezien ik geen vertalers ken die tellen van 1-2-3-4-veel, is dat hier niet aan de orde.

Nu vermoed ik (eigenlijk houd ik niet van speculeren) dat ze willen benadrukken dat hun spul groei bevordert (of remt?) , dan zouden er groei(remmings)hormonen in zitten. Hormonen waren in de tijd toen ik bij Organon werkte vooral steroïden, en dat zal nog steeds wel zo zijn.

Dat er peptiden in zitten fietst er bij de gemiddelde leek ook in als Gods woord in een ouderling, maar of je dat nou moet combineren tot groeipeptiden betwijfel ik dus zeer.

Als ik de vrije hand zou hebben, zou ik groei en peptiden misschien wel in dezelfde zin wurmen, maar dan zo ver mogelijk uit elkaar.

Overigens: chemistry was de goede rubriek.



Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: Weet je wat, volgens mij leken die nonnen jou goede organisatoren, maar wil je op je tellen passen door eerst aan de paus vragen of pep-Titia ouderling mag worden alvorens je aan haar vraagt of ze dat eigenlijk we wil. Groeifactor-bevorderende peptiden?
1 hr