KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

cognates

Dutch translation: analogon / analoge verbinding


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cognate
Dutch translation:analogon / analoge verbinding
Entered by: GertV

08:02 Dec 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / Chemistry
English term or phrase: cognates
De zin luidt als volgt:

"Binding of molecules to albumin in on the order of about X, whereas the binding of antibodies to their respective cognates is on the order of about Y".

Kent iemand de term die hier typisch wordt gebruikt?

Alvast bedankt!

Gert
GertV
Belgium
analogon / analoge verbinding
Explanation:
Ten eerste rammelt de zin nogal: ( ... in on ......) zal wel een patent zijn. Lees mijn vraag van gisteravond maar...
Wij hadden vroeger een organisch preparatief practikumboek, waarin bv de werkwijze voor het maken van pentylvaleraat beschreven stond, en waar op gelet moest worden, en waar de grenzen van de mogelijkeden lagen.
Eronder stond dan : Cognate preparations: en dat omvatte dan een lijstje van ethyldecanoaat tot decylacetaat. Die stonden niet beschreven, maar uit een van die wel 80 mogelijkheden kwam examen, met zijn hun niet helemaal analoge problemen...
Ik weet dus exact wat hier bedoeld wordt, maar ik heb nooit de moeite gedaan, de nederlandse term te achterhalen. We werkten heel veel met Engels. Vandaar mijn matige ovetuiging.
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Nogmaals bedankt iedereen, voor de hulp & de uitleg.

Gert
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Verwant.
Machiel van Veen
4binding van antilichamen aan stoffen die op analoge wijze gevormd zijn als albumine
Wouter van Kampen
3antigenen
Titia Meesters
3analogon / analoge verbinding
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
analogon / analoge verbinding


Explanation:
Ten eerste rammelt de zin nogal: ( ... in on ......) zal wel een patent zijn. Lees mijn vraag van gisteravond maar...
Wij hadden vroeger een organisch preparatief practikumboek, waarin bv de werkwijze voor het maken van pentylvaleraat beschreven stond, en waar op gelet moest worden, en waar de grenzen van de mogelijkeden lagen.
Eronder stond dan : Cognate preparations: en dat omvatte dan een lijstje van ethyldecanoaat tot decylacetaat. Die stonden niet beschreven, maar uit een van die wel 80 mogelijkheden kwam examen, met zijn hun niet helemaal analoge problemen...
Ik weet dus exact wat hier bedoeld wordt, maar ik heb nooit de moeite gedaan, de nederlandse term te achterhalen. We werkten heel veel met Engels. Vandaar mijn matige ovetuiging.

Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268
Grading comment
Nogmaals bedankt iedereen, voor de hulp & de uitleg.

Gert

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
antigenen


Explanation:
Als het hier gaat over een specifieke binding van antilichamen kan je de algemene term antigeen gebruiken - de stof waar een antilichaam specifiek aan bindt is per definitie een antigeen. Valkuil is hier misschien dat met binding aan 'cognates' alle binding kan worden bedoeld, dus ook aspecifieke binding, dan zou je de zin anders moeten omschrijven en algemeen 'binding van antilichamen' moeten gebruiken, zonder specificatie waaraan ze dan binden. Ik heb niet voldoende context om te kunnen beoordelen welke van de twee mogelijkheden, met of zonder aspecifieke binding, van toepassing is.

--------------------------------------------------
Note added at 47 mins (2003-12-02 08:50:48 GMT)
--------------------------------------------------

Mogelijk heeft Leo gelijk en gaat het over \"albumine en cognate verbindingen\", als ik hem goed begrijp, en niet zoals ik dacht over \"antilichamen en hun cognates\"... om dat te bepalen heb je weer meer context nodig. Mijn kennis ligt bij de eigenschappen van antilichamen, niet zozeer bij het gebruik van de term \"cognate\"....(Titia)

Titia Meesters
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 71

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
binding van antilichamen aan stoffen die op analoge wijze gevormd zijn als albumine


Explanation:
cognate > van dezelfde afkomst

(geboren uit dezelfde moeder)

"stoffen die op analoge wijze gevormd zijn als albumine" kan vervangen worden door "analogen" (maar daarmee bouw je dan wel dubbelzinnigheid in)

De binding van moleculen aan (het eiwit) albumine is een x-orde reactie (of wordt hier een percentage bedoeld?)

Wouter van Kampen
Thailand
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 33

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Verwant.


Explanation:
De Dikke van Dale geeft: Cognaat, bloedverwant: Cognate object = Cognaat voorwerp.

Het binden van de moleculen aan albumin in de orde van ongeveer x, waar de binding van antilichamen aan hun respectievelijke verwanten in de orde van y ligt.


    Reference: http://www.DikkevanDale.nl
Machiel van Veen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marciam
10 mins