KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

fluorescer / chemiluminescer

Dutch translation: fluorescentielabel / chemiluminescentielabel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fluorescer / chemiluminescer
Dutch translation:fluorescentielabel / chemiluminescentielabel
Entered by: GertV

08:07 Dec 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / Chemistry
English term or phrase: fluorescer / chemiluminescer
Het gaat in dit stukje over labels en het signaal dat ze produceren. De te verkiezen labels zijn:

a fluorescer, a radio-label, enzyme, chemiluminescer or photosensitizer."

Ik begrijp dat het labels zijn die kunnen worden opgespoord a.h.v. fluorescentie of chemiluminescentie.
Voor fluorescer vond ik 'fluorofoor', maar ik weet niet of dit correct is. Voor 'chemiluminescer' vond ik tot nu toe nog niets.

Iemand die hier raad weet?

Bedankt alweer!

Gert
GertV
Belgium
fluorofore groep, chemoluminescentielabel
Explanation:
Fluorofoor vind ik mooi, maar ik zou het niet als substantief gebruiken: liever fluorofore groep, fluorofoor label.
analoog kom je dan heel makkelijk op chemoluminescentielabel. Toch?
Ik ben ook hier voorzichtig, ik ken de materie alleen uit Engelstalige literatuur, en dan nog jaren geleden.
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Omdat in de volgende zin wordt verklaard hoe de techniek precies in z'n werk gaat "het signaal wordt gedetecteerd via fluorescentie, luminescentie [...] heb ik gekozen voor "fluorescentielabel" en "chemiluminescentielabel".
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2fluorescerende stof / met fluorescentie of bv. met chemoluminescentie
Titia Meesters
3fluorofore groep, chemoluminescentielabel
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
fluorescerende stof / met fluorescentie of bv. met chemoluminescentie


Explanation:
Het zijn manieren om een specifieke component bv in cellen of weefsels zichtbaar te maken, door er een zichtbaar te maken stof oftewel een label aan te binden. Zo'n stof kan dan met behulp van fluorescentie, chemoluminescentie, radioaktiviteit, enzymreacties of met lichtgevoeligheid (fotosensitiviteit) zichtbaar gemaakt worden. Het gemakkelijkst is om 'fluorescerende stof' etc te vervangen door de bovengenoemde omschrijving van de techniek, dus 'met (behulp van) fluorescentie'. Hoop dat het een beetje duidelijk is...Succes!
(kennis uit eigen ervaring)

Titia Meesters
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 71

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Wouter van Kampen: :-)
12 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
28 mins

41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fluorofore groep, chemoluminescentielabel


Explanation:
Fluorofoor vind ik mooi, maar ik zou het niet als substantief gebruiken: liever fluorofore groep, fluorofoor label.
analoog kom je dan heel makkelijk op chemoluminescentielabel. Toch?
Ik ben ook hier voorzichtig, ik ken de materie alleen uit Engelstalige literatuur, en dan nog jaren geleden.

Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 268
Grading comment
Omdat in de volgende zin wordt verklaard hoe de techniek precies in z'n werk gaat "het signaal wordt gedetecteerd via fluorescentie, luminescentie [...] heb ik gekozen voor "fluorescentielabel" en "chemiluminescentielabel".