KudoZ home » English to Dutch » Chemistry; Chem Sci/Eng

diene

Dutch translation: dieen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:diene
Dutch translation:dieen
Entered by: Gideon van Zoest

10:50 Dec 14, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Science - Chemistry; Chem Sci/Eng / chemistry
English term or phrase: diene
Monomers containing carbon-carbon double bonds, such as vinyls, allenes, and dienes, are also known to be....
Gideon van Zoest
dieen, dienen
Explanation:
singular: dieen
plural: dienen.

Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-14 11:16:03 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

ook het boven genoemde materiaal voor vijverfolie wordt gewoonlijk anders geschreven:
Ethyleen Propyleen Dieen Monomeer

http://www.dakweb.nl/Roofs/00-8/00-8-28.htm

http://www.afval.noordhoek.nl/archief/9903/99031702hrg.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-14 11:21:24 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Hmm, als de Dikke Van Dale het zegt ...

In elk geval bestaat er een heel normale behoefte aan een meervoud, want vaak genoeg is er sprake van verschillende soorten van \"dienen\"
(ander voorbeeld: http://baal.wet.kuleuven.ac.be/scheikal3/vragen2002/kool.pht...
Als de Dikke Van Dale gelijk wil houden, dan zou dat willen zeggen, dat taalpuristen hun toevlucht moeten zoeken tot \"dieen-verbindingen\"; daarvan vind ik echter geen enkele referentie.
Selected response from:

Elisabeth Ghysels
Grading comment
Hartelijk dank! Heb nog even de Dikke Van Dale erop nageslagen, die mij meldt dat er geen meervoud bestaat... Hoe zit dat nu?
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1dieen, dienen
Elisabeth Ghysels
5dieneagtranslat


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
dieen, dienen


Explanation:
singular: dieen
plural: dienen.

Groeten,

Nikolaus

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-14 11:16:03 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

ook het boven genoemde materiaal voor vijverfolie wordt gewoonlijk anders geschreven:
Ethyleen Propyleen Dieen Monomeer

http://www.dakweb.nl/Roofs/00-8/00-8-28.htm

http://www.afval.noordhoek.nl/archief/9903/99031702hrg.html

--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-14 11:21:24 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Hmm, als de Dikke Van Dale het zegt ...

In elk geval bestaat er een heel normale behoefte aan een meervoud, want vaak genoeg is er sprake van verschillende soorten van \"dienen\"
(ander voorbeeld: http://baal.wet.kuleuven.ac.be/scheikal3/vragen2002/kool.pht...
Als de Dikke Van Dale gelijk wil houden, dan zou dat willen zeggen, dat taalpuristen hun toevlucht moeten zoeken tot \"dieen-verbindingen\"; daarvan vind ik echter geen enkele referentie.


    Reference: http://i.chem.vu.nl/~cc/practicum/opdracht15.htm
Elisabeth Ghysels
PRO pts in category: 14
Grading comment
Hartelijk dank! Heb nog even de Dikke Van Dale erop nageslagen, die mij meldt dat er geen meervoud bestaat... Hoe zit dat nu?

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: 10 %. En v.w.b. meervoud: Van Dale kent geen Scheikunde. Jouw meervoud is correct.
21 hrs

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
diene


Explanation:
Welkom bij E&B - Distributeur van plastic granulaten en ...
... TPE). Polyamide 6.6 (PA 6.6). Ethylene Propylene Diene Monomer (EPDM).
Polyethylene terephthalate (PET). Ethylene Acrylic Acid (EAA). ...
www.eb-cc.com/ - 13k - Cached - Similar pages

Specificaties
... EPDM (30-90 Shore A) heeft de scheikundige naam Ethylene Propylene Diene Monomer
en wordt soms aangegeven met de handelsnamen Vistalon, Royalene, Keltan en ...
www.vkbv.nl/specificaties/middenframe.html - 29k - Cached - Similar pages


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 58 mins (2003-12-14 12:48:37 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Volgens het Woordenboek Organische Chemie, http://www.woc.sci.kun.nl/ is er wel een meervoud:
\"dienen = Alkenen met 2 dubbele bindingen.\"

De site meldt dat het Woordenboek Organische Chemie is ontstaan in samenwerking met de Subfaculteit Scheikunde aan de Universiteit van Nijmegen.

Van Dale cought asleep here?

agtranslat
Netherlands
Native speaker of: Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: Bijna goed: Dieen, dienen. We zijn wel vertalers he....
21 hrs