KudoZ home » English to Dutch » Cinema, Film, TV, Drama

rebuttal witness

Dutch translation: getuige bij tegenbewijs


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:rebuttal witness
Dutch translation:getuige bij tegenbewijs
Entered by: Evert DELOOF-SYS

14:14 Jun 5, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Cinema, Film, TV, Drama / subtitling
English term or phrase: rebuttal witness
Permission to call a rebuttal witness, your honor.
sandra
getuige bij tegenbewijs
Explanation:
getuige à charge

rebuttal= weerlegging, afwijzing; rebuttal evidence = tegenbewijs

... het burgerlijk procesrecht op de rechtspleging in het ... Desaveu moet blijven, in: Tijdschrift
voor Civiele ... 100C 07-04-2000, Partij-getuige bij tegenbewijs ...

www.rechten.rug.nl/prno/onderzoek.html

Volgende site zul je heel zeker goed kunnen gebruiken (ook voor 'manslaughter', enz.):

http://www.barthokriek.nl/cursusondertitelen/juridisch/r.htm...


En verder:

... wordt geraadpleegd. Getuige a charge = een getuige die een verklaring
in het nadeel van de verdachte/gedaagde aflegt. Getuige a ...
kleioscoop.digischool.nl/reg/g.htm

Ga ook eens naar:

http://www.openbaarministerie.nl/jargon/origineeel.htm
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt, Evert.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4getuige-deskundigeAnke Schwarz
4tegensprekelijke getuige
Bart B. Van Bockstaele
4getuige bij tegenbewijs
Evert DELOOF-SYS
4 -1getuige à déchargeSerge L


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
getuige à décharge


Explanation:
to rebut = weerleggen

Eurodicautom Eng-Fr geeft "témoin en contre-preuve", in het NL vind ik de term niet.

"Rechters en raadsheren, dit is bananenrepubliekrechtspraak! U beschuldigt iemand, houdt zijn getuige à décharge weg van het proces en slacht hem ter plekke af. Dit is rechtsverkrachting!"

Succes,

Serge L.


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/
    Reference: http://www.de-corrupte-rechter.nl/index.html
Serge L

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Bart B. Van Bockstaele: Een rebuttal witness moet de stelling van de tegenpartij ontkrachten en kan dus zowel à charge als à décharge zijn.
6 hrs
  -> Hangt er inderdaad vanaf in wiens positie je je plaatst

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
getuige bij tegenbewijs


Explanation:
getuige à charge

rebuttal= weerlegging, afwijzing; rebuttal evidence = tegenbewijs

... het burgerlijk procesrecht op de rechtspleging in het ... Desaveu moet blijven, in: Tijdschrift
voor Civiele ... 100C 07-04-2000, Partij-getuige bij tegenbewijs ...

www.rechten.rug.nl/prno/onderzoek.html

Volgende site zul je heel zeker goed kunnen gebruiken (ook voor 'manslaughter', enz.):

http://www.barthokriek.nl/cursusondertitelen/juridisch/r.htm...


En verder:

... wordt geraadpleegd. Getuige a charge = een getuige die een verklaring
in het nadeel van de verdachte/gedaagde aflegt. Getuige a ...
kleioscoop.digischool.nl/reg/g.htm

Ga ook eens naar:

http://www.openbaarministerie.nl/jargon/origineeel.htm

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 144
Grading comment
Bedankt, Evert.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bart B. Van Bockstaele: getuige bij tegenbewijs is goed. Getuige ? charge niet.
7 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tegensprekelijke getuige


Explanation:
Een rebuttal witness kan zowel à charge als à décharge zijn. Het is een getuige die de thesis van de tegenpartij ( de 'andere' partij) moet ontrachten.

Als je op Google zoekt naar documenten over het Microsoft anti-trust proces dan zul je dat zeer goed kunnen zien.

Overigens mag je een rebuttal witness niet verwarren met een hostile witness. Een hostile witness is een getuige die door de verdediging wordt opgeroepen, ondanks het feit dat die getuige de zaak van de verdediging schaadt. Het is dan de bedoeling dat de verdediging door rechtstreekse ondervraging aantoont dat deze getuige (die een getuige à charge is) de waarheid niet spreekt.







--------------------------------------------------
Note added at 2002-06-05 16:13:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb zelf eens gezocht. De onderstaande koppeling is leuk omdat David Colburn tot Microsoft\'s eigen verbazing (en dat betekent nogal wat, de mensen van MS kun je ook niet bepaald van overbekwaamheid beschuldigen) veel te licht bleek te wegen.

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/business/longterm/micro...

Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
getuige-deskundige


Explanation:
Dit is een suggestie, afhankelijk van de context, die ontbreekt. Een ´rebuttal witness´ is een getuige die het betoonde of een eerdere getuigenverklaring kan weerleggen. Getuige-deskundigen worden ingeroepen om door hun specifieke deskundigheid bepaalde aanklachten, motieven omstandigheden etc. te verklaren, te ondersteunen of juist te weerleggen. Succes ermee!

Anke Schwarz
Netherlands

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Bart B. Van Bockstaele: Een rebuttal witness moet de stelling van de andere partij ontkrachten maar wordt niet (noodzakelijk) beschouwd als een expert.
1 hr