KudoZ home » English to Dutch » Computers: Software

grandfathered

Dutch translation: grootvader-geïnitieerd, grootvader-gerelateerd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:grandfathered
Dutch translation:grootvader-geïnitieerd, grootvader-gerelateerd
Entered by: Jack den Haan

03:54 Feb 6, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software
English term or phrase: grandfathered
grandfathered quota may be assigned directly to a user
Laurent Slowack
grootvader, grootvader-gerelateerd
Explanation:
Grootvaderquota of (bijvoorbeeld) grootvader-gerelateerde quota. Zoals uit onderstaande definities uit het Woordenboek ICT [Biemond/Elsevier] blijkt, heeft het idee van generatie-gerelateerde gegevens in de informatica een specifieke betekenis.

Grootvader = Een concept dat wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen opgeslagen versies van een reeks bestanden. De oudste wordt grootvader genoemd, de op na oudste de vader en de nieuwste de zoon.
Grootouder = Een concept dat wordt toegepast om om onderscheid te maken tussen een proces, een ander proces dat dit initieert (het kind) en het proces dat dit heeft geïnitieerd (de ouder of de grootouder van het kind).

Zie bijvoorbeeld ook
http://www.cs.kuleuven.ac.be/~remko/docs/iwt_sb1.pdf :
We illustreren dit met behulp van een klein voorbeeld. Stel dat ons leersysteem als invoer een aantal concrete testvoorbeelden met relaties vader, moeder en grootouder heeft, en als achtergrondkennis een definitie van de relaties grootmoeder en grootvader, zoals geïllustreerd in Figuur 3.1. We willen een hypothese vinden die correct de relatie overgrootouder omschrijft in termen van grootvader, grootmoeder, vader en moeder.



--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-06 08:31:46 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien is 'grootvader-geïniteerd' misschien een betere uitdrukking.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1reeds bestaande
Lianne van de Ven
4grootvader, grootvader-gerelateerdJack den Haan
2boven-bovenliggend
Jan Willem van Dormolen
Summary of reference entries provided
toewijzen van quota aan gebruikers
Kitty Brussaard

  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
reeds bestaande


Explanation:
Ik denk dat je "reeds bestaande quota" kunt zeggen, afhankelijk van de rest van de context. Of uitleggen zoals in onderstaande wikipedia: van oudsher, overgeleverde, eerder gegarandeerde of toegezegde, onder eerdere regelingen vallende... etc
http://en.wikipedia.org/wiki/Grandfather_clause

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: In een informaticacontext kan dit anders liggen Lianne.
3 hrs
  -> okay Jack, bedankt.

agree  Kitty Brussaard: Dit komt volgens mij toch het meest in de richting :-) Voor de context zie mijn reference comment.
18 hrs
  -> bedankt kitty!!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
grootvader, grootvader-gerelateerd


Explanation:
Grootvaderquota of (bijvoorbeeld) grootvader-gerelateerde quota. Zoals uit onderstaande definities uit het Woordenboek ICT [Biemond/Elsevier] blijkt, heeft het idee van generatie-gerelateerde gegevens in de informatica een specifieke betekenis.

Grootvader = Een concept dat wordt gebruikt om onderscheid te maken tussen opgeslagen versies van een reeks bestanden. De oudste wordt grootvader genoemd, de op na oudste de vader en de nieuwste de zoon.
Grootouder = Een concept dat wordt toegepast om om onderscheid te maken tussen een proces, een ander proces dat dit initieert (het kind) en het proces dat dit heeft geïnitieerd (de ouder of de grootouder van het kind).

Zie bijvoorbeeld ook
http://www.cs.kuleuven.ac.be/~remko/docs/iwt_sb1.pdf :
We illustreren dit met behulp van een klein voorbeeld. Stel dat ons leersysteem als invoer een aantal concrete testvoorbeelden met relaties vader, moeder en grootouder heeft, en als achtergrondkennis een definitie van de relaties grootmoeder en grootvader, zoals geïllustreerd in Figuur 3.1. We willen een hypothese vinden die correct de relatie overgrootouder omschrijft in termen van grootvader, grootmoeder, vader en moeder.



--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-06 08:31:46 GMT)
--------------------------------------------------

Bij nader inzien is 'grootvader-geïniteerd' misschien een betere uitdrukking.

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 68

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: Met je uitleg erbij klinkt 'grootvader-geïnitieerd' overtuigend, maar ik weet te weinig van deze materie om er een agree aan te durven geven.
42 mins
  -> Bedankt Jan Willem.

neutral  Kitty Brussaard: Volgens mij is de context hier netwerkbeheer, i.e. toewijzen van quota aan gebruikers om onevenredig gebruik van processortijd/geheugen tegen te gaan. Zie ook mijn reference comment.
15 hrs
  -> Bedankt Kitty. Zou idd kunnen.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
boven-bovenliggend


Explanation:
In software wordt het begrip klasse gebruikt - een object is lid van een klasse (gelijksoortige objecten). Maar klassen kunnen zelf ook weer object van een (bovenliggende) klasse zijn. In het Engels heet dat een parent-child-verhouding. Ga je nog een klasse hoger, dan heb je dus een grandfather.
In het Nederlands wordt parent-child meestal vertaald als bovenliggen-onderliggend. Dus zou grandfather boven-bovenliggend worden, al ben ik dat nog niet concreet tegengekomen.
Of dat allemaal hier van toepassing is, betwijfel ik eerlijk gezegd, maar ik wou je deze gedachtengang niet onthouden.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: In het objectgeoriënteerd programmeren kom je idd de begrippen boven- en onderliggend tegen, maar daarbij gaat het wel altijd om een relatieve verwijzing. Grootvader, vader en kind zijn iets explicieter.
52 mins
  -> Bedankt. Ik had al het gevoel dat deze oplossing minder voor de hand lag.

neutral  Kitty Brussaard: Volgens mij gaat het hier om een andere context. Zie ook mijn reference comment :-) / Iets meer context zou idd handig zijn geweest. Toch gaat het bij 'assign quota to users' vrijwel zeker om netwerkbeheer en niet om OO-programming of 'grandfathered data'
15 hrs
  -> Bedankt. Zoals ik al zei, geef ik mijn mening graag voor een betere. Maar eerlijk gezegd ben ik nog niet overtuigd door welke van de gegeven oplossingen dan ook.




Reference comments


20 hrs
Reference: toewijzen van quota aan gebruikers

Reference information:
Voor de 'broodnodige' context zie onderstaande links :-)
Toewijzen van quota aan gebruikers vindt plaats in het kader van netwerkbeheer om onevenredig gebruik van processortijd/geheugen door individuele gebruikers te voorkomen. 'Grandfathered' quota moet in deze context waarschijnlijk worden opgevat als quota die aan een gebruiker worden toegewezen op grond van het eerdere/bestaande verbruik. Wellicht ook quota die al in een eerder stadium zijn gedefineerd/vastgesteld.

Zelfs met de Application Manager kan het gebeuren dat gebruikers meer processortijd en/of geheugen vragen dan was voorzien. Intensieve zoekopdrachten in databases, grote rekenmodellen in spreadsheets of zelfs het bezoeken van bepaalde web-sites kunnen systemen onevenredig zwaar belasten. In een Terminal Server/Citrix MetaFrame omgeving kan zo één gebruiker tot overlast zijn voor de andere gebruikers op de server. AppSense Performance Manager is in staat om limieten te stellen aan het gebruik van processor en geheugen. (...)
Bandbreedte-controle zorgt voor het beperken van algemeen netwerkgebruik door gebruikers of applicaties of het specificeren van limieten aan een bepaald netwerkprotocol, poortnummer of richting. Dit kan door het toewijzen van de totale dagelijkse bandbreedte en het controleren van excessief bandbreedtegebruik door netwerkgebruik te beperken of af te sluiten. Netwerkbandbreedte is te beheren door het definiëren van doorvoerlimieten en quota’s. Vaak voorkomende issues als verzadiging van de Network Interface Cards door excessieve bestandsdeling of datatransfer op multi-user servers zijn hiermee te vermijden.
http://www.onesolution.nl/default.asp?cntCat=2&cntId=88

Quota : Met deze toepassing kunt u een maximum aan schijfruimte aan een gebruiker toewijzen. Net zoals ratios, worden quotas berekend tijdens het uploaden ...
http://www.g6ftpserver.com/manuals/nl/users.html

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16