KudoZ home » English to Dutch » Computers: Software

intuitive

Dutch translation: intuïtief


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:intuitive
Dutch translation:intuïtief
Entered by: Iris70

19:02 Dec 4, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Computers: Software
English term or phrase: intuitive
My staff was able to adapt and learn the new system very quickly. The response from the staff has been great. They feel the xxx system is very *intuitive* and easy to use. I am amazed at how easy the installation, training, and transfer of software went.

At our 27 hole facility we have made it a priority to utilize the best resources available to manage our facility. The xxx suite of products have an *intuitive* design making it easy for new staff to learn.

MTIA,
Iris
Iris70
intuïtief
Explanation:
Iets wat je als vanzelf begrijpt, omdat het zo logisch, voor de hand liggend is.
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Ah kijk, mijn intuïtie vond dit juist weer veel te logisch klinken. Soms moeten we dus niet teveel nadenken! Hartstikke bedankt iedereen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5intuïtief
Jan Willem van Dormolen
4 +1gebruiksvriendelijk
Chantal Henno
3makkelijk eigen te maken + goed doordacht
seaMount


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gebruiksvriendelijk


Explanation:
De term intuitive in verband met software wordt doorgaans gebruikt in de betekenis van "gebruiksvriendelijk". Bijv. intuitive interface = gebruiksvriendelijke interface. Hier wordt de term natuurlijk gevolgd door "easy to use" wat eigenlijk hetzelfde betekent. Ik zou de twee termen samengooien.
groetjes,

Chantal Henno
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 42

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fred ten Berge: Precies!
2 hrs

agree  11thmuse: bn. intuïtief , maar gebruikervriendelijk is mooier.
4 hrs

agree  Francina
10 hrs

disagree  Jan Willem van Dormolen: Het mag dan gebruiksvriendelijk zijn om een intuïtieve interface te maken, maar het zijn toch verschillende begrippen. Gebruiksvriendelijk is 'user friendly'.
16 hrs

disagree  Leo te Braake | dutCHem: eens met JanWillem
20 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
makkelijk eigen te maken + goed doordacht


Explanation:
1st instance: in 't gebruik vriendelijk ... en daar aan voorafgaand!: 'makkelijk eigen te maken' (meer op basis van wat je intuitie je ingeeft dan dat je uitgebreid een RTFM-handleiding moet doornemen)
2nd instance: ik heb altijd moeite gehad met 'intuitive design' .. alsof het op het ontwerpen zelf slaat.
Ik zou 'goed doordacht' voorstellen: de ontwerpers hebben goed nagedacht over de wijze waarop het systeem "overkomt" op de gebruiker.

seaMount
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: hier is eigenlijk letterlijk de enig juiste vertaling
16 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
intuïtief


Explanation:
Iets wat je als vanzelf begrijpt, omdat het zo logisch, voor de hand liggend is.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 23
Grading comment
Ah kijk, mijn intuïtie vond dit juist weer veel te logisch klinken. Soms moeten we dus niet teveel nadenken! Hartstikke bedankt iedereen.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord
31 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem
4 hrs

agree  xxxNicolette Ri: waar je je hersens niet bij nodig hebt en waarbij op je intuïtie kunt afgaan
6 hrs

agree  Anne Lee: inderdaad
12 hrs

agree  Mylène
20 hrs