KudoZ home » English to Dutch » Computers (general)

open-source

Dutch translation: Open source


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:open-source
Dutch translation:Open source
Entered by: Ellen-Marian Panissieres-Beuker

13:54 Aug 4, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Computers (general)
English term or phrase: open-source
Onderdeel van een computerbedrijf dat men wil verbeteren. Geen context.
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
Open source
Explanation:
Hoewel ik een voorstander ben van het gebruik van de Nederlandse taal, zou ik in dit geval deze string niet vertalen. Het is een vaak gebruikte term in IT-terminologie en verwijst naar de broncode van een programma dat vrij toegankelijk is en ook verder mag verspreid worden. Als je het echt wilt vertalen, dan gebruik je het best gewoon "open bron"
groetjes,
Chantal
Selected response from:

Chantal Henno
Grading comment
Dank je wel !
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3Open source
Chantal Henno
5 +2open bron
Paul Peeraerts
3 +1open-source
Jacki


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
open-source


Explanation:
Normaal heeft "open-source" betrekking of software (bv. Linux) waarvan de broncode voor iedereen beschikbaar is, zodat je die mag gebruiken of uitbreiden.
Dit wordt dan zo gelaten in het NL.

Jacki
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Paul Peeraerts: Google eens naar "open bron" en je zult zien dat dat niet altijd zo is ...
10 mins

agree  Chris Hopley
17 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
Open source


Explanation:
Hoewel ik een voorstander ben van het gebruik van de Nederlandse taal, zou ik in dit geval deze string niet vertalen. Het is een vaak gebruikte term in IT-terminologie en verwijst naar de broncode van een programma dat vrij toegankelijk is en ook verder mag verspreid worden. Als je het echt wilt vertalen, dan gebruik je het best gewoon "open bron"
groetjes,
Chantal

Chantal Henno
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dank je wel !

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marjon van den Bosch: Helemaal met je eens.
0 min
  -> dank je wel Marjon

agree  Jacqueline van der Spek
22 mins

agree  Helen Turin
15 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
open bron


Explanation:
Ik denk niet dat het hier kan gaan over een "onderdeel van een computerbedrijf". Een open-bronprogramma is een computerprogramma waarvan iedereen de broncode gratis mag gebruiken en aanpassen.

Paul Peeraerts
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: Wordt inderdaad ook wel gebruikt, maar in veel gevallen tussen "aanhalingstekens" en/of nadat de Engelse term al genoemd is (bijv. http://nl.sun.com/aktueel/2004/2007/ ).
17 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen
20 hrs