KudoZ home » English to Dutch » Cooking / Culinary

table setting

Dutch translation: couvert


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:table setting
Dutch translation:couvert
Entered by: Els Immegeers

09:17 Mar 30, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Cooking / Culinary
English term or phrase: table setting
Which of the following table settings would be the correct one for : * prawn cocktail * asparagus

Dit zijn vragen voor een quiz.
Els Immegeers
Belgium
couvert
Explanation:
Welk couvert is correct voor...

Op welke manier moet worden gedekt voor...
Selected response from:

Gerard de Noord
France
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8couvert
Gerard de Noord
4couvert
vixen
2tafelcouvert, tafeldecor, tafelopstelling
Henk Peelen


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
tafelcouvert, tafeldecor, tafelopstelling


Explanation:
zou dat kunnen?

ook mogelijk

tafelvoetstuk (dat wil zeggen: een voetstuk van een machine die saperges verwertk, en op een tafel wordt geplaatst).

Internetreferentie:
Het doel van de Gerofabriek was het fabriceren van goede verzilverde tafelcouverts.


    Reference: http://www.zilverbank.nl/zilverfeiten/03_02_vr_gero.html
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
couvert


Explanation:
Welk couvert is correct voor...

Op welke manier moet worden gedekt voor...

Gerard de Noord
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tony Vandenborn
8 mins

agree  neilgouw
9 mins

agree  vixen: Ik was zo druk met zoeken naar een geschikte referentie dat ik jouw antwoord nog niet had gezien
10 mins
  -> In principe gaf jij het beste (want het best onderbouwde) antwoord en zouden de agree's (en de KudoZ) jouw kant op moeten gaan...

agree  Saskia Steur
11 mins

agree  Iris70
20 mins

agree  Chris Hopley
1 hr

agree  Tina Vonhof
7 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
9 hrs

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
couvert


Explanation:
Het Franse begrip couvert houdt alles in wat is opgedekt op tafel, voordat de gasten plaatsnemen. Het bestek, de glazen, het servet en een deel van het servet horen er allemaal bij. Er zijn twee verschillende soorten couverts: het eenvoudige couvert en het uitgebreide couvert.

Een eenvoudig couvert
Het standaardcouvert is bedoeld voor een maaltijd die bestaat uit soep, een hoofdgerecht en een nagerecht. Het bestek wat hierbij wordt gebruikt bestaat voor één persoon uit een grote vork, een groot mes, een soeplepel, een desertvork, een desertlepel, een wijnglas, een waterglas en een servet.

Rechts van het bord plaats je het grote mes, aangezien het voor de rechterhand bedoeld is. De snijkant van het mes dient hierbij naar links te wijzen. Aan de linkerkant van het bord ligt de grote vork. De tanden van de vork wijzen naar boven.
Tijdens het tafeldekken komt het eetgerei evenwijdig te liggen. Mes en vork moeten zo uit elkaar liggen, dat het grootste bord - meestal voor het hoofdgerecht - er makkelijk tussenpast. Verder is de afstand tussen de tafelrand en het bestek overal gelijk. Staat er soep op het menu, dan ligt de soeplepel rechts van het mes.




    Reference: http://www.recipeweb.nl/SiteNL/servlet/ctl/jsp/Specials/kers...
vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16