KudoZ home » English to Dutch » Cooking / Culinary

cocoa solids & milk solids

Dutch translation: vaste cacaobestanddelen & vaste melkbestanddelen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cocoa solids & milk solids
Dutch translation:vaste cacaobestanddelen & vaste melkbestanddelen
Entered by: Els Immegeers

15:52 Dec 1, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Cooking / Culinary / ingredients
English term or phrase: cocoa solids & milk solids
Glucose Syrup, Milk Chocolate (22%) (Contains min 25% Cocoa solids, min 14% milk solids, Emulsifier: Lecithin), Sugar

list of ingredients
Els Immegeers
Belgium
vaste cacaobestanddelen & vaste melkbestanddelen
Explanation:
ik vind 'melkpoeder' een beetje surrogaatachtig, en sommige woorden die eindigen op tachtig hebben een negatieve klank (vergeetachtig en geitachtig). Volgens mij zie je vaker 'vaste melkbestanddelen'.

glucosesiroop, melkchocolade (22 %) (bevat minimaal 25 % vaste cacaobestanddelen, minimaal 14 % vaste melkbestanddelen, emulgator: lecithine), suiker

Anders alles poeder:
cacaopoeder en melkpoeder

Met oud en nieuw zelfs de suiker.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2 +5cacaomassa - melkpoederrodi
3 +3vaste cacaobestanddelen & vaste melkbestanddelen
Henk Peelen
4droge cacaobestanddelen & droge melkbestanddelen
vixen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +5
cacaomassa - melkpoeder


Explanation:
Samenstelling van diverse typen chocolade (in %) :
cacaomassa melkpoeder
cacaoboter suiker
Bakchocolade (voor cake etc) 33-50 0
5-7 50-60
pure chocolade 35-60 0
28-35 38-50
volle melkchocolade 10-30 9-23
12-20 32-60
magere melkchocolade 10-35 13-25
15-25 30-60
bij de laatste twee nog gemiddeld resp. 5 en 1 % melkvet.


rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
9 mins
  -> dank u

agree  Anthony Michils
21 mins
  -> dank u

agree  Francina
38 mins
  -> dank u

agree  Mirjam Bonne-Nollen
2 hrs
  -> dank u

agree  Iris70
7 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
vaste cacaobestanddelen & vaste melkbestanddelen


Explanation:
ik vind 'melkpoeder' een beetje surrogaatachtig, en sommige woorden die eindigen op tachtig hebben een negatieve klank (vergeetachtig en geitachtig). Volgens mij zie je vaker 'vaste melkbestanddelen'.

glucosesiroop, melkchocolade (22 %) (bevat minimaal 25 % vaste cacaobestanddelen, minimaal 14 % vaste melkbestanddelen, emulgator: lecithine), suiker

Anders alles poeder:
cacaopoeder en melkpoeder

Met oud en nieuw zelfs de suiker.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Dat surrogaatachtige ben ik niet met je eens, maar wel met je vertaling. Het gaat misschien niet eens om melkPOEDER.
2 hrs

agree  11thmuse: juist
3 hrs

agree  Jacqueline van der Spek
5 hrs

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
droge cacaobestanddelen & droge melkbestanddelen


Explanation:
Hoewel je op chocoladeproducten vaak de termen 'cacaomassa' en '(volle) melkpoeder' tegenkomt, is dat niet de zuivere vertaling van 'cocoa solids & milk solids'.

In de richtlijnen van de EU wordt gesproken over 'droge cacaobestanddelen' en 'droge melkbestanddelen'.

De in bijlage I genoemde verkoopbenamingen "chocolade", "melkchocolade" en "chocoladecouverture" mogen worden aangevuld met vermeldingen of aanduidingen betreffende kwaliteitscriteria, mits de producten:
- in het geval van chocolade, in totaal ten minste 43 % droge cacaobestanddelen bevatten, inclusief ten minste 26 % cacaoboter;
- in het geval van melkchocolade, in totaal ten minste 30 % droge cacaobestanddelen bevatten, alsmede ten minste 18 % droge melkbestanddelen, verkregen door gehele of gedeeltelijke dehydratatie van volle, halfvolle of magere melk, room, geheel of gedeeltelijk gedehydrateerde room, boter of melkvet, inclusief ten minste 4,5 % melkvet;
- in het geval van chocoladecouverture, ten minste 16 % vetvrije droge cacaobestanddelen bevatten.
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexdoc!...

De nieuwe Richtlijn 2000/36/EG staat toe dat max. 5% cacaoboter - equivalenten (in alle verhoudingen te mengen met cacaoboter) afkomstig van 6 specifieke tropische plantaardige vetten mag worden toegevoegd en dat de toevoeging duidelijk op de verpakking moet worden aangegeven. Voor deze vetten moet een analysemethode beschikbaar zijn die op het 5% niveau voldoende nauwkeurig is om de toepassing van de regel te kunnen controleren.

Chocolades moeten aan bepaalde samenstellingen voldoen:

chocolade (puur): min. 35% droge cacaobestanddelen waarvan min.18% cacaoboter en min. 14% vetvrije droge cacaobestanddelen,
melkchocolade: min. 25% droge cacaobestanddelen, min. 14% droge melkbestanddelen en min. 25% vet (cacaoboter en melkvet),
huishoudmelkchocolade: min. 20% droge cacaobestanddelen, min. 20% droge melkbestanddelen en min. 25% vet (cacaoboter en melkvet).
http://www.cacaochocolade.nl/main.php?p=inhoud&h=8&g=1&s=0&z...

Ingrediënten: amandelen, boter, chocolade*, glucose, honing, natuurlijk gekonfijte kersen en sinaasappel, suiker, tarwebloem, aroma's
(* droge cacaobestanddelen: puur min. 47%, melk min. 31 %, droge melkbestanddelen: wit 23,6%)
http://www.westhoekstreekproduct.be/ned/streekproducten/prod...

vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16