KudoZ home » English to Dutch » Education / Pedagogy

transfer student

Dutch translation: overgestapt


15:55 Feb 20, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy
English term or phrase: transfer student
http://www.google.nl/search?q="transfer student"&hl=nl&lr=la...
Harris Couwenberg
Netherlands
Dutch translation:overgestapt
Explanation:
Ik denk eerder aan iemand die van de ene universiteit (of ander soort opleiding) overstapt naar de andere. De student komt dus nieuw aan, maar begint niet in het eerste jaar.
Selected response from:

Marjolein Turner-Prins
United Kingdom
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5uitwisselingsstudent
Katrien De Clercq
3 +3transfer student, zij-instromer
leo van bragt
4overstapstudent
Lianne van de Ven
4Overstappende studentengolf264
4overgestaptMarjolein Turner-Prins
4 -1uitgezonden studentamulder


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
uitwisselingsstudent


Explanation:
Bedoelen ze dit niet? Er bestaan zoveel uitwisselingsprogramma's o.a. Erasmus in België...

Katrien De Clercq
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mattijs Warbroek: Een beetje lastig zonder context, maar dit lijkt mij ook een goede oplossing.
1 min
  -> Bedankt, Mattijs!

agree  Judith Verschuren
4 mins
  -> Bedankt, Judith!

agree  Lianne van de Ven: denk ik ook
7 mins
  -> Dank je wel!

neutral  Ellemiek Drucker: uitwisselingsstudenten worden normaliter 'exchange students' genoemd voor zover ik weet!
40 mins

agree  Danielle Kleingeld: ik ben er zelf een geweest
2 hrs
  -> Dan zul jij het waarschijnlijk wel weten, niet ;-)

agree  Anna Maria Biezen: ik ben het daar ook mee eens...
3 hrs
  -> Dank je wel!

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
overgestapt


Explanation:
Ik denk eerder aan iemand die van de ene universiteit (of ander soort opleiding) overstapt naar de andere. De student komt dus nieuw aan, maar begint niet in het eerste jaar.

Marjolein Turner-Prins
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 3

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
transfer student, zij-instromer


Explanation:
Er is toch een verschil tussen een "exchange student" en een "transfer student". "Exchange students" (uitwisselingsstudenten) gaan in het buitenland studeren in het kader van een uitwisselingsprogramma; dat is met transfer studenten niet het geval. Een document van de Onderwijsraad (link hieronder) definieert transfer studenten als volgt: "Transfer studenten zijn studenten die eerst ergens anders in het hoger onderwijssysteem ingeschreven zijn geweest en zich aan een andere instelling opnieuw inschrijven." (pagina 22 van het document)
Op een website van de TU Delft worden "transfer students" ook zij-instromers genoemd.


    Reference: http://64.233.183.104/search?q=cache:8DT2ATrLofEJ:www.onderw...
leo van bragt
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bafpund: natuurlijk is het zo
1 hr
  -> dank je!

agree  Carolien de Visser
2 hrs
  -> Dank je, Carolien

agree  Danielle Kleingeld: ik denk dat ik te snel ben geweest, en kan me nu beter in dit antwoord vinden
4 hrs
  -> dank je wel, Danielle!

neutral  Jan Willem van Dormolen: Hoe dan ook moet 'transferstudent' aaneengeschreven worden.
5 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Overstappende studenten


Explanation:
Meer context hier is zeker van pas.

In Amerikaanse terminologie, transfer student is iemand die van de ene hoge school of universiteit overstapt naar de andere.

In tegendeel is een exchange student iem. die d.m.v. een uitwisselingsprogramma meestal in het buitenland gaat studeren, typisch onder de zorg van een gastgezin.

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2008-02-20 17:25:19 GMT)
--------------------------------------------------

Je kunt natuurlijk ook in haakjes daaraan toevoegen (van andere instellingen) voor de duidelijkheid - namelijk onderscheid te maken van gewoon van de ene cursus naar de andere over te stappen binnen dezelfde instelling.

golf264
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
uitgezonden student


Explanation:
Een transfer student (iemand die al een of meer jaar hoger onderwijs heeft gedaan en nu verder wil gaan studeren aan een instelling in de VS) moet ook een gewaarmerkt academisch transcript van de instelling waar hij vandaan komt meesturen.
-----------------------------------------------------------------
http://www.onderwijsraad.nl/uploads/pdf/op_naar_de_50.pdf (zoekopdracht transfer student vind je 3x informatie hierover)
--------------------------------------------------------------------

Kan ik mijn eerder behaalde diploma’s/tentamenbriefjes e.d. bij de universiteit in de VS laten erkennen?

Ja. De universiteit in de VS moet echter eerst vaststellen in hoe verre de bezochte colleges/cursussen waarvoor een diploma/tentamenbriefje e.d. werden behaald overeenkomen met die in de VS. Wanneer deze worden erkend, dan val je onder de „transfer studenten“ en krijg je een erkend diploma, een soort „waardebon“en hoef je, om af te studeren, dus alleen nog maar de tentamens te maken die niet werden erkend.


amulder
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  golf264: Volgens mij is "uitgezonden" te vaag, want het kan meerdere betekenissen hebben, en hoeft niet per sé met een transfer te maken hebben.
17 hrs

1 day12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
overstapstudent


Explanation:
Is actually a very common word:
Link 1: Voor nieuw binnenkomende overstapstudenten krijgt een instelling een heel jaar bekostigd.
Link 2: The University of Virginia welcomes applications from students seeking to transfer from other accredited colleges and universities. Transfer students are a vital part of the University community,


    Reference: http://www.utnws.utwente.nl/new/?artikel_id=9969
    Reference: http://www.virginia.edu/undergradadmission/transfer.html
Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32