KudoZ home » English to Dutch » Engineering: Industrial

flush and square

Dutch translation: in lijn en parallel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:flush and square
Dutch translation:in lijn en parallel
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

18:56 Jun 23, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / tubing
English term or phrase: flush and square
Flanges shall be brought up flush and square, without forcing, so that the entire mating surfaces bear uniformly on the gasket.

Ik kan me hier natuurlijk van afmaken door te zeggen dat de monteurs netjs en vakkundig moeten werken, maar dat wil ik niet.
De twee afzonderlijke woorden hebben enorm veel vertalingen in VanDale, maar het lijkt een vaste uitdrukking die er weer NIET in staat.
Google geeft een boel hits, maar dat maakt niet dat je makkelijker op het Nederlandse equivalent komt.
Wie helpt?
Leo te Braake | dutCHem
in lijn en parallel aanvoeren
Explanation:
dat staat er eigenlijk.
Misschien had Elvis Presley minder, maar wel mooiere hits dan Google.

Breng de flenzen zonder overdadig kracht uit te oefenen zodanig aan dat de hartlijnen samenvallen en het flensvlak en passingvlak parallel liggen. Het totale contactvlak van de flenzen steunt nu op de passingen.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Weer een heel logische vertaling, maar ooit moet je hem tegenkomen...
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4glad en rechtTon Remkes
3 +1in lijn en parallel aanvoeren
Henk Peelen


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
in lijn en parallel aanvoeren


Explanation:
dat staat er eigenlijk.
Misschien had Elvis Presley minder, maar wel mooiere hits dan Google.

Breng de flenzen zonder overdadig kracht uit te oefenen zodanig aan dat de hartlijnen samenvallen en het flensvlak en passingvlak parallel liggen. Het totale contactvlak van de flenzen steunt nu op de passingen.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 124
Grading comment
Weer een heel logische vertaling, maar ooit moet je hem tegenkomen...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ton Remkes: Dat 'in lijn' is m.i. uitstekend; 'paralel' is ver gezocht en 'aanvoeren' noemt zelfs een Brabander met Gronings bloed: 'aanbrengen'!
3 hrs
  -> het bloed kruipt waar het niet gaan kan

agree  Saskia Steur
11 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
glad en recht


Explanation:
m.i. hier niet naar ingewikkelde termen zoeken! Succes.
Ben benieuwd omdat ik bijzondere belangstelling heb voor pijpleidingen, flenzen enz.!

Ton Remkes
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 10