KudoZ home » English to Dutch » Engineering (general)

Living hinge

Dutch translation: geïntegreerde scharnier


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Living hinge
Dutch translation:geïntegreerde scharnier
Entered by: Jack den Haan

10:40 Feb 23, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: Living hinge
De term komt in mijn tekst voor in de context van een houder voor tandzijde met 2 afzonderlijke armen (een beetje zoals een tang) die met elkaar verbonden zijn via een 'living hinge'. Als definitie van 'living hinge' vond ik:

"A living hinge is a hinge or flexure bearing with no moving parts. It is generally a thin section of the material that bends to allow movement. The lack of any friction or wear in such a hinge makes it essential in the design of MEMS, and the ease of manufacturing and assembly from the reduced part count makes them quite common in disposable packaging. Large-scale living hinges are most often made from polypropylene due to its excellent fatigue resistance."
(met als voorbeeld het scharnier bij het klepje van een Tic Tac-doosje)

Weet iemand de NL vertaling voor deze term. Het is een octrooi, dus het kan helaas niet gewoon 'scharnier' zijn.

Alvast bedankt,

Gert
GertV
Belgium
geïntegreerde scharnier
Explanation:
Ik waag er bij nader inzien toch maar een afzonderlijk antwoord aan:

http://www.p4c.philips.com/files/h/hd2401_10/hd2401_10_dfu_t...
Geïntegreerde scharnier
B De twee bakplaten zijn met een scharnier aan elkaar verbonden om het naar buiten lekken van
ingrediënten te voorkomen. Hierdoor is het apparaat na gebruik makkelijk schoon te maken.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Na lang nadenken heb ik besloten om 'geïntegreerde scharnier' te gebruiken omdat die term m.i. best weergeeft dat het geen afzonderlijk element is maar deel uitmaakt van de houder.

Allemaal bedankt voor de hulp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1geïntegreerde scharnierJack den Haan
3integraal draaipunt
TBVO
3meegevormde scharnierJack den Haan
3scharnier uit één stukErik Boers
2 +1buigzaam gedeelteHarry Borsje


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
living hinge
buigzaam gedeelte


Explanation:
lijkt me een voldoende ruime en algemene beschrijving die de lading dekt

uit je beschrijving lijkt het me eigenlijk niet echt een scharnier (zoals een filmscharnier c.q. geïntegreerd scharnier), maar kan dit technisch worden gerealiseerd (en dat lijkt me een ander deel van het patent) met een verjongd gedeelte of een gedeelte van een andere kunststof (2K-proces)

zie ook de discussie hier http://www.proz.com/kudoz/1067978?float=1


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 224

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
13 hrs

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
living hinge
scharnier uit één stuk


Explanation:
Eventueel soepel of flexibel eraan toevoegen?

--------------------------------------------------
Note added at 32 mins (2006-02-23 11:12:20 GMT)
--------------------------------------------------

In het Frans noemen ze het charnière vivante.

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2006-02-23 11:15:56 GMT)
--------------------------------------------------

In het Duits "Kunststoff-Scharnier" (zie KudoZ-glossary ENG-DUI). Dus wellicht in het Nederlands toch ook beter kunststofscharnier.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-02-23 12:12:09 GMT)
--------------------------------------------------

"Polypropeen is een plastic op basis van propeen. Het is vrijwel onbreekbaar en barst niet bij belasting. Het is een zeer flexibele kunststof: strips van polypropeen worden daarom als kunststofscharnier gebruikt. " (http://www.geocities.com/chemie123be/bekende1.htm)

Erik Boers
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 43

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: je kunt normale (tweedelige) scharnieren ook van kunststof maken...
31 mins
  -> De twee combineren dan: kunststofscharnier uit één stuk?

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
living hinge
meegevormde scharnier


Explanation:
Ik denk dat ik dit zou vertalen als 'meegevormde scharnier', en bij het eerste gebruik de bronterm term tussen haakjes zou vermelden.

Bijvoorbeeld: 'meegevormde scharnier' [living hinge].

Enkele ondersteunde referenties voor 'meegevormd' (weliswaar uit heel andere gebieden)

http://www.vinkkunststoffen.nl/Default.aspx?ID=2222
BETONBESCHERMINGSPLATEN
De aantasting van betonwerken voor opslag, overslag en transport van agressieve stoffen is in verschillende takken van industrie een probleem. Vooral chemicaliën en toxische stoffen vormen een bedreiging, zowel voor het desbetreffende betonwerk als voor het milieu. Om betonrot te voorkomen en het milieu te sparen is de betonbeschermingsplaat onder de naam Agrusafe® ontwikkeld. Agrusafe® platen zijn voorzien van een groot aantal ankers, die tijdens de productie worden meegevormd. Deze ankers zorgen voor een onwrikbare verankering van de plaat in de betonnen ondergrond.

http://www.pkracing.nl/bodyspuiten-nl.html
Let op dat bij veel bodies een vleugel aan de achterkant van de body meegevormd is, en soms ook zitten er extra zijstukken voor een vleugel verborgen in de delen die je uit de wielkasten knipt. Deze delen kun je eerst ruw uitknippen, en later trimmen tot de juiste vorm.


http://www.keukens.be/informatie/infopagina.aspx?ID=232
Bij troffelvloeren kunnen de randen van een ruimte (plint) in het zelfde materiaal meegevormd worden.


--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2006-02-23 16:38:21 GMT)
--------------------------------------------------

erratum: Enkele ondersteunende referenties

PS: Een andere mogelijkheid is wellicht 'geïntegreerde scharnier', maar ik ben daar zelf niet zo enthousiast over ;-)

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 325

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
living hinge
geïntegreerde scharnier


Explanation:
Ik waag er bij nader inzien toch maar een afzonderlijk antwoord aan:

http://www.p4c.philips.com/files/h/hd2401_10/hd2401_10_dfu_t...
Geïntegreerde scharnier
B De twee bakplaten zijn met een scharnier aan elkaar verbonden om het naar buiten lekken van
ingrediënten te voorkomen. Hierdoor is het apparaat na gebruik makkelijk schoon te maken.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 325
Grading comment
Na lang nadenken heb ik besloten om 'geïntegreerde scharnier' te gebruiken omdat die term m.i. best weergeeft dat het geen afzonderlijk element is maar deel uitmaakt van de houder.

Allemaal bedankt voor de hulp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Harry Borsje: dit stond al (als verworpen optie) vermeld bij het eerste antwoord...\\ ;-P het antwoord dat nu bovenaan staat, van 31 min.
13 mins
  -> Je bedoelt mijn eerste antwoord?

agree  TBVO: ... nu alleen nog "scharnier" vervangen
16 hrs
  -> Omdat het om een octrooitekst gaat, vind ik dat je 'scharnier' juist NIET moet vervangen. Ik zou zelf dan nog liever de hele bronterm handhaven, zoals ook in de Duitse discussie hierover wordt gesteld. Zie: http://www.proz.com/kudoz/1067978?float=1

22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
living hinge
integraal draaipunt


Explanation:
... of geintegreerd draaipunt.
Het is maar een suggestie die m.i. de lading dekt als je 'scharnier' niet wilt gebruiken. Ik heb er geen andere referenties voor dan mijn eigen boerenverstand en improvisatietalent....

TBVO
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12