KudoZ home » English to Dutch » Engineering (general)

superabrasive

Dutch translation: hoogabrasief


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:superabrasive
Dutch translation:hoogabrasief
Entered by: Willemina Hagenauw

16:00 Feb 16, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Engineering (general) / roll griding machine
English term or phrase: superabrasive
This figure is a cross-section view of one enbodiment of the superabrasive wheel for use in roll grinding operations.

I cannot find a Dutch expression for superabrasive. Some Dutch companies seem to use the English expression. Anyone?
Willemina Hagenauw
hoogabrasief
Explanation:
'Abrasief' is een vrij gangbare term in de techniek en genereert vrij veel hits op Google. 'Super' zou ik hier vertalen met 'hoog', eventueel met koppelteken.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Hartelijk dank Jack, en de anderen die hebben bijgedragen! Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3hoogabrasiefJack den Haan
3 +2zeer krachtige schuurschijf; sterk schurende schijf; schijf met zeer hoge schuurcapaciteit
Henk Peelen
4superschurend
Ingeborg Gonizzi


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
superschurend


Explanation:
abrasive = schurend dus ik zou denken superabrasive = superschurend.

Ingeborg Gonizzi
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Harris Couwenberg: zeer/in grote mate/erg
22 mins

agree  Jan Willem van Dormolen
1 hr

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
hoogabrasief


Explanation:
'Abrasief' is een vrij gangbare term in de techniek en genereert vrij veel hits op Google. 'Super' zou ik hier vertalen met 'hoog', eventueel met koppelteken.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 325
Grading comment
Hartelijk dank Jack, en de anderen die hebben bijgedragen! Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
31 mins
  -> Bedankt, Henk.

agree  Lianne van de Ven: lijkt mij correct
11 hrs
  -> Bedankt Lianne.

agree  Leo te Braake | dutCHem
18 hrs
  -> Bedankt Leo.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
superabrasive wheel
zeer krachtige schuurschijf; sterk schurende schijf; schijf met zeer hoge schuurcapaciteit


Explanation:
kan ook

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 224

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Zou i.h.a. heel goed kunnen, maar is naar mijn mening te vrij in een octrooicontext Henk.
1 min
  -> had ik, eerlijk gezegd, over het hoofd gezien

agree  Jan Willem van Dormolen
31 mins