KudoZ home » English to Dutch » Engineering (general)

in line strainer

Dutch translation: zeef/filter in de processtroom


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:in line strainer
Dutch translation:zeef/filter in de processtroom
Entered by: Robert Rietvelt

18:50 Nov 10, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Filters / pompen ?
English term or phrase: in line strainer
Als in: The following instructions cover the installation, operation and maintenance of the Vee Bee BOC Mono In Line Strainer.
Robert Rietvelt
zeef/filter in de processtroom
Explanation:
(meestal de aanzuigleiding van een pomp)

Voor de meest voorkomende uitvoering zie
http://www.egr.msu.edu/~steffe/equipment/steam_strainer.jpg
Hier gaat het over stoom, maar ook in vloeistofstromen wordt dit model overal gebruikt. De vloeistof moet van buiten naar de binnenkant van de cilindrische zeef. Deze zeef kan vliegensvlug worden gedemonteerd voor schoonmaken (<5 minuten incl demontage en montage)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2008-11-11 20:37:02 GMT)
--------------------------------------------------

Inlaatfilter kan ik me ook voorstellen. Het zou van de ruimere context afhangen of ik inlaatfiler of leidingfilter zou gebruiken, een inlaatfilter voor het ene apparaat is soms uitlaatfilter voor een voorgeschakeld ander apparaat. Bij twijfel liever het neutralere woord leidingfilter.
Selected response from:

Leo te Braake | dutCHem
Grading comment
Ik heb contact opgenomen met een paar fabrikanten. Buiten het Engelse woord schijnt de vakterm "Inline filter" te zijn. Deze wordt in of tussen de leiding geplaatst, dus "Leidingfilter' komt aardig in de buurt.

Bedankt voor de hulp.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2zeef/filter in de processtroom
Leo te Braake | dutCHem
3 -1uitgelijnde filter
hilde schuermans


Discussion entries: 1





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
uitgelijnde filter


Explanation:
of gealigneerde filter

hilde schuermans
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Leo te Braake | dutCHem: in line heeft niets met uitlijnen te maken bij pompen
3 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
zeef/filter in de processtroom


Explanation:
(meestal de aanzuigleiding van een pomp)

Voor de meest voorkomende uitvoering zie
http://www.egr.msu.edu/~steffe/equipment/steam_strainer.jpg
Hier gaat het over stoom, maar ook in vloeistofstromen wordt dit model overal gebruikt. De vloeistof moet van buiten naar de binnenkant van de cilindrische zeef. Deze zeef kan vliegensvlug worden gedemonteerd voor schoonmaken (<5 minuten incl demontage en montage)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day1 hr (2008-11-11 20:37:02 GMT)
--------------------------------------------------

Inlaatfilter kan ik me ook voorstellen. Het zou van de ruimere context afhangen of ik inlaatfiler of leidingfilter zou gebruiken, een inlaatfilter voor het ene apparaat is soms uitlaatfilter voor een voorgeschakeld ander apparaat. Bij twijfel liever het neutralere woord leidingfilter.

Leo te Braake | dutCHem
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 115
Grading comment
Ik heb contact opgenomen met een paar fabrikanten. Buiten het Engelse woord schijnt de vakterm "Inline filter" te zijn. Deze wordt in of tussen de leiding geplaatst, dus "Leidingfilter' komt aardig in de buurt.

Bedankt voor de hulp.
Notes to answerer
Asker: Kan het een 'inlaatfilter' zijn? Dat woord kom ik in dit verband overal tegen. Rob


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Of inbouwfilter/ingebouwd filter?
13 hrs
  -> Hmm... één woord is inderdaad mooier dan die omschrijving. Maar ingebouwd waarin? Dan liever leidingzeef, om de logische plaats in de processtroom uit te laten komen. En een leidingzeef zit logischerwijs niet om de leiding :-) , maar er in.

agree  Henk Peelen
22 hrs