KudoZ home » English to Dutch » Engineering (general)

Radio hand-held transmitter

Dutch translation: handzender


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:radio hand-held transmitter
Dutch translation:handzender
Entered by: Jack den Haan

13:55 Dec 20, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / signaaloverdracht
English term or phrase: Radio hand-held transmitter
Bedoelen ze nu een handmatig, radiografisch apparaat?
Ik zou altijd zeggen: Hand-held radio transmitter, maar misschien lees ik deze term ook helemaal verkeerd.
Het gaat om een component binnen een KNX-systeem voor gebouwen.
Judith Verschuren
handzender
Explanation:
Het gaat hier waarschijnlijk om een handzender waarmee allerlei apparaten in het gebouw (bijvoorbeeld zonwering) kan worden bediend. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van radiosignalen, maar niet noodzakelijkerwijs in beide richtingen. Het apparaat is dus niet per een ook ontvanger.

https://www.swe.siemens.com/belux/portal/nl/aanbod/industrie...
Handzender wave S 425
De handzender wave S 425 is een radiozender met 17 kanalen voor de draadloze bediening van 16 verschillende domoticafuncties die door 4 drukknopparen en 4 voorselectieknoppen kunnen worden geactiveerd. Met het oog op een beter overzicht is bovendien een afzonderlijk drukknoppaar voorhanden voor een centrale functie.
De handzender wave S 425 kan voor de volgende functies worden geparametreerd: schakelen, dimmen, zonwering en scenario. De handzender wave wordt van stroom voorzien via 2 batterijen (LR03/AAA; 1,5 V). Het apparaat wordt met batterijen geleverd.

Zie ook http://descargas.futurasmus-knxgroup.org/DOC/DE/SIEMENS/8509... en zoek op 'handzender'.


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-12-20 15:58:06 GMT)
--------------------------------------------------

Erratum: Het gaat hier waarschijnlijk om een handzender waarmee allerlei apparaten in het gebouw (bijvoorbeeld zonwering) *kunnen* worden bediend.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
dank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1handzenderJack den Haan
2 +1(draadloze) handzender
Henk Peelen
3Draagbare radiozender
Robert Rietvelt
3handradio
Jan Willem van Dormolen


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
radio hand-held transmitter
handradio


Explanation:
Ik denk dat je het goed leest. In het Engels goochelen ze nog wel eens met de volgorde. Dat stapelen van zelfstandige naamwoorden is ook vaak zo irritant.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 43

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
radio hand-held transmitter
Draagbare radiozender


Explanation:
Weinig context, maar hoogstwaarschijnlijk ontvangt dat ding ook, dus "draagbare radiozender / -ontvanger"

Robert Rietvelt
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

34 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
radio hand-held transmitter
(draadloze) handzender


Explanation:
Volgens mij is een zender altijd draadloos, maar je zou het er bij kunnen zetten

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 224

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Draadloos is inderdaad overbodig, maar het kan geen kwaad om het erbij te vermelden.
10 mins

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
radio hand-held transmitter
handzender


Explanation:
Het gaat hier waarschijnlijk om een handzender waarmee allerlei apparaten in het gebouw (bijvoorbeeld zonwering) kan worden bediend. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van radiosignalen, maar niet noodzakelijkerwijs in beide richtingen. Het apparaat is dus niet per een ook ontvanger.

https://www.swe.siemens.com/belux/portal/nl/aanbod/industrie...
Handzender wave S 425
De handzender wave S 425 is een radiozender met 17 kanalen voor de draadloze bediening van 16 verschillende domoticafuncties die door 4 drukknopparen en 4 voorselectieknoppen kunnen worden geactiveerd. Met het oog op een beter overzicht is bovendien een afzonderlijk drukknoppaar voorhanden voor een centrale functie.
De handzender wave S 425 kan voor de volgende functies worden geparametreerd: schakelen, dimmen, zonwering en scenario. De handzender wave wordt van stroom voorzien via 2 batterijen (LR03/AAA; 1,5 V). Het apparaat wordt met batterijen geleverd.

Zie ook http://descargas.futurasmus-knxgroup.org/DOC/DE/SIEMENS/8509... en zoek op 'handzender'.


--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2010-12-20 15:58:06 GMT)
--------------------------------------------------

Erratum: Het gaat hier waarschijnlijk om een handzender waarmee allerlei apparaten in het gebouw (bijvoorbeeld zonwering) *kunnen* worden bediend.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 325
Grading comment
dank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
30 mins
  -> Bedankt Henk.