KudoZ home » English to Dutch » Engineering (general)

embodied carbon

Dutch translation: totale opgenomen koolstof in de levenscyclus van het product


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:embodied carbon
Dutch translation:totale opgenomen koolstof in de levenscyclus van het product
Entered by: Lianne van de Ven

07:25 Feb 3, 2012
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: embodied carbon
Discussions of carbon footprint are typically focused on emissions---the stuff that gushes out of car exhaust pipes, for example. But there is another important piece of the greenhouse gas puzzle that has so far received much less attention: embodied carbon.

In the case of a building, embodied carbon is the CO2 emitted in the process of construction. A full accounting of a building's greenhouse gas impact must include both embodied carbon and the emissions from operation.

Ik vind er geen goede vertaling voor. Weet iemand raad?
Linda Flebus
Belgium
totale opgenomen koolstof in de het levenscyclus van het product
Explanation:
John Stocks, manager van het Vertrouwen van de Koolstof in Schotland, zegt: De „mijlen van het voedsel en de koolstofemissies met betrekking tot vervoer zijn slechts één deel van de koolstofemissies verbonden aan de productie van voedsel en zouden samen met de totale opgenomen koolstof in de het levenscyclus van het product moeten worden overwogen. Vandaar dat werkt het Vertrouwen van de Koolstof met Defra en Britse Normen BSI om een norm te ontwikkelen die tot een robuuste manier zal leiden om alle koolstofemissies te meten met betrekking tot een product of de dienst, van de productie van de grondstoffen net door aan het gebruik en de uiteindelijke verwijdering. “
http://www.fastnewsfood.com/nl/vegan-voedsel/voedsel-vegan-0...

http://en.wikipedia.org/wiki/Embodied_energy

http://www.proz.com/kudoz/english_to_dutch/engineering_gener...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-02-03 08:31:52 GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb de typo uit de brontekst over het hoofd gezien en in m'n antwoord gecopieerd:
totale opgenomen koolstof in de levenscyclus van het product
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
De klant koos deze oplossing. Bedankt Lianne!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4indirecte CO2 uitstootBarend van Zadelhoff
4totale opgenomen koolstof in de het levenscyclus van het product
Lianne van de Ven
3geïncorporeerde CO2Josephine Isaacs


Discussion entries: 4





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
geïncorporeerde CO2


Explanation:
http://www.indekiemgescoord.nl/wp-content/uploads/2011/06/Th...

Geïncorporeerde CO2 - embodied CO2 – is de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het productieproces van een materiaal, constructie-element of gebouw, vanaf de grondstofwinning en productie van materialen tot en met het transport naar de bouwplaats.

Josephine Isaacs
Australia
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
totale opgenomen koolstof in de het levenscyclus van het product


Explanation:
John Stocks, manager van het Vertrouwen van de Koolstof in Schotland, zegt: De „mijlen van het voedsel en de koolstofemissies met betrekking tot vervoer zijn slechts één deel van de koolstofemissies verbonden aan de productie van voedsel en zouden samen met de totale opgenomen koolstof in de het levenscyclus van het product moeten worden overwogen. Vandaar dat werkt het Vertrouwen van de Koolstof met Defra en Britse Normen BSI om een norm te ontwikkelen die tot een robuuste manier zal leiden om alle koolstofemissies te meten met betrekking tot een product of de dienst, van de productie van de grondstoffen net door aan het gebruik en de uiteindelijke verwijdering. “
http://www.fastnewsfood.com/nl/vegan-voedsel/voedsel-vegan-0...

http://en.wikipedia.org/wiki/Embodied_energy

http://www.proz.com/kudoz/english_to_dutch/engineering_gener...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-02-03 08:31:52 GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb de typo uit de brontekst over het hoofd gezien en in m'n antwoord gecopieerd:
totale opgenomen koolstof in de levenscyclus van het product

Lianne van de Ven
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 64
Grading comment
De klant koos deze oplossing. Bedankt Lianne!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
indirecte CO2 uitstoot


Explanation:


Directe CO2-uitstoot vindt bv. plaats bij het reizen per auto of openbaar vervoer, zoals bus, trein en vliegtuig, bv. een jaar lang autorijden, vliegreizen, treinreizen of autobusreizen. Ook bij het wonen, bv. voor verwarming en electriciteit.

Indirecte CO2-uitstoot vindt plaats bij de productie van goederen en diensten die wij consumeren.
Die productie heeft soms in Nederland, maar vaak ook in het buitenland plaats, zoals bv. schoenen, textiel en voedsel, maar ook electronica en auto's. Anderzijds worden in Nederland ook veel goederen geproduceerd en getransporteerd voor consumptie in het buitenland. Zo heeft elk product en elke dienst een zgn. CO2-voetafdruk (lees verder in de paragraaf CO2-voetafdrukken)

http://www.bosbouwbeleggingen.nl/bosbouwbeleggingen.nl/CO2.p...

'Verborgen' energiegebruik
Bijna 70% van het energiegebruik van huishoudens wordt op een indirecte wijze geconsumeerd.
Het wordt niet rechtstreeks betrokken van het energiebedrijf of het benzinestation, maar zit 'verborgen' in de aangeschafte producten en diensten. Deze planstudie gaat over dat verborgen, indirecte energiegebruik van met name voeding en bouw. De planstudie is uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Amsterdam, Lochem en Wageningen.

Veranderingen in productkeuze
Het indirecte energiegebruik van huishoudens wordt bepaald door het directe energiegebruik van ondermeer landbouw en industrie. Voor het terugdringen van het energiegebruik in die sectoren zijn in Nederland afspraken gemaakt en bestaan stimuleringsprogramma's.
Veranderingen in productkeuze zetten echter meer zoden aan de dijk. Bijvoorbeeld de keuze voor peren uit Nederland in plaats van ingevlogen aardbeien uit Egypte. Of het gebruik van tempé in plaats van rundergehakt. En uit de bouw: de keuze voor houtskeletbouw in plaats van beton.

Bouw
Aan bouw verwante activiteiten veroorzaken in Nederland circa 35% van het afval, circa 31% van het verkeer, en circa 30% van het energiegebruik. Onder bouw verstaan we woningbouw, utiliteitsbouw, en grond- weg- en waterbouw. De meeste winst wat betreft indirect energiegebruik kan gehaald worden in de woningbouw.

10 tot 45%
Van het totale energiegebruik van een woning maakt het indirecte (materiaalgebonden) energiegebruik circa 10% uit bij oudere woningen, circa 20% bij traditionele nieuwbouwwoningen en 45% bij energieneutrale nieuwbouwwoningen.
Dit komt omdat er extra energie nodig is voor de productie en het transport van dikker isolatiemateriaal en van hernieuwbare energietechnieken. Bovendien neemt het directe energiegebruik af, waardoor het aandeel indirect energiegebruik groeit.

Vuistregels
De volgende vuistregels verminderen het indirecte energiegebruik voor bouw fors:

Kies een bouwwijze waarvoor weinig bouwmateriaal nodig is (voorbeelden: houtskeletbouw, kanaalplaatvloeren in plaats van massieve betonvloeren).

Gebruik bouwmaterialen die goed scoren wat betreft:
 hergebruik of recycling (voorbeeld: betongranulaat);
 natuurlijkheid (voorbeelden: FSC-hout, riet, leem, vlas, wol);
 locatie (dichtbij is beter);
 bewerking (minder is beter, voorbeeld: ongebakken kalkzandsteen);
 gewicht (lichter is beter, voorbeeld: houtskeletbouw);
 gebruik (voorbeeld: CO2-absorberend beton).

Beperk cementgebruik

NB: met ‘indirect energiegebruik’ wordt ook de indirecte uitstoot van broeikasgassen bedoeld in CO2-equivalenten (dus ook andere broeikasgassen zoals methaangas en lachgas die veel vrij komen bij de voedselproductie). Het gaat dus om de indirecte
klimaatimpact."

http://www.builddesk.nl/files/BuildDesk/About BuildDesk/NL-p...

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2012-02-03 21:06:55 GMT)
--------------------------------------------------

voor het begripsverband tussen indirect energiegebruik en indirecte CO2 uitstoot nog dit:

Figuur 3: De directe- en indirecte broeikasgassenuitstoot per huishouden in Nederland voor verschillende consumptiedomeinen in 2000, volgens Hybride Multi Regio methode, gebaseerd op Vringer et al (nog te publiceren in Ecological Economics, 2010)

Tabel 3: De totale en indirecte broeikasgassenuitstoot per huishouden en persoon in Nederland voor verschillende consumptiedomeinen in 2000, volgens Hybride Multi Regio methode, gebaseerd op Vringer et al. (nog te publiceren in Ecological Economics, 2010)

Tabel 7: Geschatte CO2-uitstoot door indirect energiegebruik per persoon in Amsterdam in 2000, uitgaande van gelijke procentuele afname per consumptiedomein ten opzichte van Vringer 1997

De geschatte indirecte CO2-uitstoot in Amsterdam bedroeg in het jaar 2000: 734.540 inwoners x 7.059 kg = 5.185.117.800 kg CO2 (circa 5,1 Mton CO2).

zelfde document:

http://www.builddesk.nl/files/BuildDesk/About BuildDesk/NL-p...

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2012-02-03 22:46:48 GMT)
--------------------------------------------------

ik zou me er verder sterk voo willen maken dat 'embodied energy' vertaald kan worden met/naar:

embodied energy = indirecte energie-inhoud

indirecte energie vervat in materiële producten (zowel landbouw als industriële): rekening houdende met de import/export balans omgezet in indirect energieverbruik via indirecte energie-inhoud
per producteenheid (bv. gebaseerd op “LevensCyclus Analyses”(LCA’s). Hierbij worden alle consumpties berekend aan “global yields” in plaats van “local yields”, en alle resultaten
omgezet in globale hectare van gemiddeld bioproductief land. Zo komt men tot een algemeen cijfer per land, dat gedeeld wordt door de bevolking en zo tot een cijfer per inwoner leidt.

In deze context is het belangrijk te vermelden dat de CO2 voetafdruk toelaat om op een precieze manier de directe en indirecte CO2-uitstoot van een bedrijf, organisatie, stad of streek, voor een bepaalde periode (bijvoorbeeld het jaar 2008 of 2009) te kwantificeren.

http://www.lne.be/themas/beleid/mina4/leeswijzer/publicaties...

Zo blijkt dat er streekproducten zijn die meer ‘indirecte energie-inhoud’ hebben dan biologische producten van ver. “Dat hangt ten eerste af van de teeltmethode. Volle grond is meestal zuiniger dan een verwarmde kas – al verandert er veel op dat gebied. Ten tweede hangt het af van de wijze van vervoer. Versproducten, zoals sperziebonen en peulen uit Oost-Afrika, moeten met het vliegtuig komen en belasten het milieu relatief zwaar. Maar producten als uien en ananassen komen met de boot. Dat leidt niet tot meer broeikasgassen dan vrachtvervoer uit, ik zeg maar wat, Zuid-Europa. Maar het beste is natuurlijk: groente uit de regio, in het juiste seizoen.”

http://www.happynews.nl/2011/06/09/hoe-je-biologische-appels...

Embodied energy is the energy that is put into any material. For an apple this would consist primarily of the energy to farm and transport it. In this analysis the farming portion of the embodied energy will be neglected. Thus the embodied energy consists of the energy to transport the apple. In season and out of season scenarios will be considered. For the in season we will assume that the individual makes the very energy conscious decision to buy local. All the embodied energy comes from driving the apple from the orchard to the local farmers market.

http://energysystemsdesignblog.blogspot.com/2011/09/embodied...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12