KudoZ home » English to Dutch » Engineering (general)

psi

Dutch translation: Bar (14,5 PSI = 1 Bar)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:PSI (Pound per Square Inch)
Dutch translation:Bar (14,5 PSI = 1 Bar)
Entered by: Zsanett Rozendaal-Pandur

22:10 Oct 6, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: psi
De term komt voor in de volgende zin: "Using 30-35 psi at the gun, apply two medium wet coats allowing 5-10 minutes flash time between coats." Volgens mij staat de afkorting voor 'pounds per squire inch' en ik vraag me nu af of ik dit zo moet laten staan of dat het Nederlands daar een mooi equivalent voor heeft (en zo ja, hoe moet ik dat dan omrekenen). Alvast bedankt.
xxxNicole_BC
x psi (y bar)
Explanation:
"Pounds per Square Inch; de amerikaanse eenheid voor druk. In europa gebruiken we de bar. 1 bar is ongeveer 14 psi."

"PSI (Pound per Square Inch) 14.5 PSI = 1 Bar"
http://users.skynet.be/sky68333/Theorie/Fysica/Fysica4.pdf

Ik zou de psi waarde houden en erbij tussen haakjes zetten hoeveel dat in bar is. (ong 2-2.41 bar)
Selected response from:

Zsanett Rozendaal-Pandur
Hungary
Grading comment
Bedankt voor de uitleg en Chris, wat een GEWELDIGE WEBSITE! Die is nu dus opgeboren onder onze favourieten.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7x psi (y bar)
Zsanett Rozendaal-Pandur
3 +2kilopascal
Miriam Linschoten, PhD
4 -1pound square inch/pond per vierkante duim
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
x psi (y bar)


Explanation:
"Pounds per Square Inch; de amerikaanse eenheid voor druk. In europa gebruiken we de bar. 1 bar is ongeveer 14 psi."

"PSI (Pound per Square Inch) 14.5 PSI = 1 Bar"
http://users.skynet.be/sky68333/Theorie/Fysica/Fysica4.pdf

Ik zou de psi waarde houden en erbij tussen haakjes zetten hoeveel dat in bar is. (ong 2-2.41 bar)

Zsanett Rozendaal-Pandur
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 20
Grading comment
Bedankt voor de uitleg en Chris, wat een GEWELDIGE WEBSITE! Die is nu dus opgeboren onder onze favourieten.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
0 min

agree  Leo te Braake | dutCHem: psi hoort in een nederlandse tekst niet (meer) thuis, zelfs de Engelsen gebruiken tegenwoordeig SI-eenheden. Je zou hooguit kunnen opnemen, dat in het origineel de druk in PSI was uitgedrukt, en dat ca 15 psi = 1 bar. (preciese waarden opzoeken).
12 mins

agree  Henk Peelen: psi is te bar, het moet bar zijn. Wanneer het apparaat een metertje in psi heeft, kun je psi tussen haakjes noemen (dus andersom als jij doet), anders kun je het gewoon weglaten.
6 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen: Lokaliseren betekent ook de eenheden omrekenen. Eens met Henk dus: x bar, eventueel met (y bar) er achteraan.
8 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen: ook met Henk
9 hrs

agree  Chris Hopley: the best and most complete unit converter on the web: http://www.engnetglobal.com/tips/convert.asp
14 hrs

agree  Ton Remkes: Met Henk
1 day 4 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
pound square inch/pond per vierkante duim


Explanation:
... Andere. pond per vierkante voet, pond per vierkante duim (psi), Atmosfeer, Sluit het venster. Copyright © 1995-2004 Eurédit SA. All rights reserved.
www.europages.com/nl/bs/converter/press.html

... 1 bar = 1 daN/cm² (vroeger zou men 1 kg/cm² hebben geschreven) 1 bar ... vindt men vaak ook nog de eenheid psi (pound square inch / pond per vierkante duim) terug ...
home2.scarlet.be/hv638529/fysica/uitlegbar.htm



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ton Remkes: Taalkundig 'prachtig', maar technisch en rekenkundig er gevaarlijk naast! Bijv. : een pond = 500 gram. Enz.!!
1 day 4 hrs

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
kilopascal


Explanation:
1 psi = 6.89 kilopascal
Het is vaak het beste even na te vragen of je het moet omzetten en zo ja waarin.

Miriam Linschoten, PhD
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: inderdaad, eventueel navragen. OP school werkten we altijd in kPa, de praktijk werkt zeer veel met bar.
6 hrs

agree  Ton Remkes
1 day 3 hrs