a pitch regulated upwind turbine with active yaw

Dutch translation: een turbine met regeling die ervoor zorgt dat de molen altijd aan de windzijde staat en die de hellingshoek van de wieken regelt

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a pitch regulated upwind turbine with active yaw
Dutch translation:een turbine met regeling die ervoor zorgt dat de molen altijd aan de windzijde staat en die de hellingshoek van de wieken regelt
Entered by: Henk Peelen

10:09 Apr 11, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial
English term or phrase: a pitch regulated upwind turbine with active yaw
Onderdeel van een windturbine document
Harmen Rijks
United Kingdom
...
Explanation:
1) de regeling (active yaw) zorgt ervoor dat de wieken altijd aan de windzijde van de mast (upwind) staan,
de stand van de wieken wordt geregeld,
de wieken altijd.
2) pitch of roof = dakhelling (Kluwer groot polytechnisch). de pitch wordt geregeld, dus de stand van de wieken wordt geregeld. Dat wil zeggen: de wieken worden om hun eigen as gedraaid, zodat ze bij weinig wind vrij plat worden gezet en bij harde wind wat schuiner zodat ze niet kapot gaan onder de kracht van de wind. Vergelijkbaar met het aanbrengen van zeilen op oude molens.

Vertaling:
een turbine met regeling die ervoor zorgt dat de molen altijd aan de windzijde staat en die de hellingshoek van de wieken regelt.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3...
Henk Peelen
4steekgeregelde bovenwindse turbine met actief kruien
Jack den Haan


Discussion entries: 1





  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
...


Explanation:
1) de regeling (active yaw) zorgt ervoor dat de wieken altijd aan de windzijde van de mast (upwind) staan,
de stand van de wieken wordt geregeld,
de wieken altijd.
2) pitch of roof = dakhelling (Kluwer groot polytechnisch). de pitch wordt geregeld, dus de stand van de wieken wordt geregeld. Dat wil zeggen: de wieken worden om hun eigen as gedraaid, zodat ze bij weinig wind vrij plat worden gezet en bij harde wind wat schuiner zodat ze niet kapot gaan onder de kracht van de wind. Vergelijkbaar met het aanbrengen van zeilen op oude molens.

Vertaling:
een turbine met regeling die ervoor zorgt dat de molen altijd aan de windzijde staat en die de hellingshoek van de wieken regelt.

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 124

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Mee eens, behalve met 'pitch of roof'. Volgens mij wordt hiermee de steekhoek van de wiek bedoeld, maar dat doet verder niet af aan jouw verhaal!
29 mins
  -> Goed dat je het zegt: dit komt uit Kluwer groot polytechnisch en slaat niet op een windmolen. Ik gebruikte het om de betkenis van pitch duidelijk te maken.

neutral  Harry Borsje: active yaw: rotor hoeft (juist) niet altijd loodrecht op de windrichting te zijn: actieve rotororiëntatie? (zie http://www.iesd.dmu.ac.uk/wind_energy/m32potex.html)
42 mins

agree  Leo te Braake | dutCHem: Zelfs ik snap het nu...
8 hrs

agree  Fred ten Berge
15 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
steekgeregelde bovenwindse turbine met actief kruien


Explanation:
Eventueel: kruimechanisme. Eventuele punten wat mij betreft voor Henk voor zijn duidelijke uitleg!
PS: Een aardig verhaal over windturbines/molen staat in de Prisma-uitgave Techniek in woord en beeld, blz. 480.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 93




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search