KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

YTD (year-to-date)

Dutch translation: vanaf vorig jaareinde

14:28 Nov 22, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: YTD (year-to-date)
Hebben wij daar een afkorting voor in het Nederlands en/of een korte vertaling?
Linda Flebus
Belgium
Dutch translation:vanaf vorig jaareinde
Explanation:
Year to Date (YTD) betekent in het Nederlands: vanaf vorig jaareinde. Onder YTD vindt u dus het rendement van een beleggingsfonds vanaf de laatste

Maar je kunt het ook in het Engels laten staan:

De YTD (Year-To-Date) omzet van het boekjaar bedraagt 98,8 miljoen euro, een daling met. 16,2 % in vergelijking met vorig jaar. (2). (117,8 miljoen euro).
Selected response from:

Bram Poldervaart
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3vanaf vorig jaareinde
Bram Poldervaart
3 +2YTD
San Barto
3 +1van begin van het jaar tot nu
Steven Mertens


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ytd (year-to-date)
vanaf vorig jaareinde


Explanation:
Year to Date (YTD) betekent in het Nederlands: vanaf vorig jaareinde. Onder YTD vindt u dus het rendement van een beleggingsfonds vanaf de laatste

Maar je kunt het ook in het Engels laten staan:

De YTD (Year-To-Date) omzet van het boekjaar bedraagt 98,8 miljoen euro, een daling met. 16,2 % in vergelijking met vorig jaar. (2). (117,8 miljoen euro).

Example sentence(s):
  • http://www.morningstar.nl/definitions/show.asp?lang=nl&KeyWord=YearTD
  • http://www.realsoftware.be/FinDownloads/Persbericht%202004%20Q3%20Versie%20NED.pdf
Bram Poldervaart
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrenchFrench
PRO pts in category: 8
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Alice Saunders
34 mins

agree  xxxreebecca
1 hr

agree  Saskia Steur
7 hrs

5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
ytd (year-to-date)
YTD


Explanation:
Volgens mij kun je dit gewoon laten staan. Het is een vaak gebruikte afkorting, ook in het Nederlands. Zie Google.

San Barto
France
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacques Wolse: Gevraagd wordt een afkorting of een korte vertaling; dan is YTD (zeker in financ./boekhoudkringen) de juiste vertaling
25 mins

agree  Saskia Steur
7 hrs

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
ytd (year-to-date)
van begin van het jaar tot nu


Explanation:
Ik weet het, het is vrij omslachtig, maar volgens mij is het een mogelijkheid.

Steven Mertens
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 75

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  11thmuse
2 days 12 hrs