KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

referral agents

Dutch translation: doorverwijsagenten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:referral agents
Dutch translation:doorverwijsagenten
Entered by: Steven Mertens

08:03 Oct 26, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: referral agents
Context: "To broaden our client-base, we may have to pay commissions to third parties such as referral agents who do not offer custody services or investment services."

Dank bij voorbaat

Steven
Steven Mertens
doorverwijsagenten
Explanation:
Zie Terminologie Financieel Management:
• referral customer – klant die door een ander is verwezen
• referral fee – verwijzingsvergoeding (honorarium)
• referral source – verwijzingsbron (van potentiële cliënten)

Selected response from:

Albert Stufkens
Netherlands
Grading comment
Ik ga toch voor deze oplossing. Dank jullie van harte voor de geboden suggesties!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1tussenpersonenhirselina
4doorverwijsagenten
Albert Stufkens
2aanbrenger, werver, werfagent
Henk Peelen
2bemiddelingsbureau
vic voskuil


Discussion entries: 2





  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
doorverwijsagenten


Explanation:
Zie Terminologie Financieel Management:
• referral customer – klant die door een ander is verwezen
• referral fee – verwijzingsvergoeding (honorarium)
• referral source – verwijzingsbron (van potentiële cliënten)



Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 61
Grading comment
Ik ga toch voor deze oplossing. Dank jullie van harte voor de geboden suggesties!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Roel Verschueren: jouw analyse is correct Albert, maar het woord is zo lelijk. Bestaat er nog een beter alternatief?
4 hrs
  -> Doorverwijsinstanties / doorverwijsorganisaties / doorverwijsbedrijven

48 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
referral agent
bemiddelingsbureau


Explanation:
met verwijs-/verwijzing kan ik er weinig bij vinden, maar misschien is je context breed genoeg dat je dit antwoord erin kunt passen, helaas zijn er geen harde refs bij te vinden....

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 22

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
tussenpersonen


Explanation:
Misschien? Ze brengen anderen aan

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 5

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
5 hrs
  -> Thanks!

6 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
aanbrenger, werver, werfagent


Explanation:
aanbrenger heeft een negatieve klank, maar typich genoeg kennen de dikke vandalen wel het begrip aanbrengprovisie:

aanbrengprovisie
aan•breng•pro•vi•sie
/’ambremprovizi/
de (v.)
1 Ÿ beloning voor het aanbrengen van vrijwilligers, nieuwe leden, klanten enz.
synoniem: aanbrengpremie, werfpremie






werven
wer•ven
/w’ervf(n)/
wierf, h. geworven
1200 ‘draaien, zijn best doen voor iets, verwerven’ mogelijk ~Gr. karpos (handpalm, pols), Tochaars karp- (zich ergens heen wenden)
I overgank. werkw.
1 Ÿ (verouderd) publiekelijk in dienst nemen, t.w. door middel van tussenpersonen die de voorwaarden bekendmaken (en zo aantrekkelijk mogelijk voorstellen), waarbij vaak een handgeld gegeven wordt
synoniem: ronselen
matrozen, soldaten werven
2 Ÿ (m.betr.t. personeel) aantrekken, rekruteren
3 Ÿ overhalen of trachten over te halen zich aan te sluiten bij een vereniging, een partij enz.
synoniem: aanwerven, colporteren, canvassen
hij heeft nieuwe leden geworven
abonnees werven
4 Ÿ (weinig gebruikt) verwerven
reppend om den prijs te werven den rapsten ruiter toegesteld
(Gossaert)
II onovergank. werkw.
1 Ÿ werven om –
leenbet. ‹Hd. werben um
dingen naar (de hand van –)
W. had nooit gehoord hoe men om een meisje moet werven
(Van Schendel)






werfagent
werf•agent (niet: werfa•gent)
/w’erfaqent/, /w’erflqent/
de (m.)
1 Ÿ tussenpersoon bij het aanwerven van krijgsvolk of arbeiders

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 80