KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

debt buyer

Dutch translation: handelaar in vorderingen (debt trader)


11:43 Dec 14, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Finance (general)
English term or phrase: debt buyer
Cross border investment has remained at the 50 percent mark throughout 2010, and Jones Lang LaSalle expects this share to rise as equity rather than debt buyers, especially from Asia and the Middle East, continue to target trophy assets in European markets.

WIKIPEDIA:
A debt buyer is a company, sometimes a collection agency or a private debt collection law firm, that purchases delinquent or charged-off debts from a creditor for a fraction of the face value of the debt. The debt buyer can then collect on its own, utilize the services of another collection agency, repackage and resell portions of the purchased portfolio or any combination of these options.
Jelle Devreese
Dutch translation:handelaar in vorderingen (debt trader)
Explanation:
Op Wikipedia vind ik enigszins tegenstrijdige informatie over de vraag of het kopen en handelen in vorderingen nu wel of niet valt onder de activiteiten van incassobureaus. Enerzijds wordt gezegd dat het voor incassobureaus wel mogelijk maar niet echt gebruikelijk is om vorderingen op te kopen (via cessie of vestigen van pandrecht). Dit in tegenstelling tot de zogenaamde 'debt traders'.

Een incassobureau is een onderneming die zich bezig houdt met het innen van openstaande vorderingen in opdracht van, met name, andere ondernemingen. Anno 2008 waren er alleen al in Nederland meer dan 600 incassobureaus actief.

Bedrijven kunnen ofwel incidenteel gebruikmaken, ofwel zich "abonneren" op de diensten van een incassobureau. Een incassobureau kan zijn diensten verlenen tegen een vergoeding, of de hele vordering kopen door middel van cessie dan wel via het vestigen van een pandrecht. Voor een cessie is wel mededeling aan de schuldenaar vereist. Bovendien is het voor het incassobureau riskant: als een incassobureau een vordering niet meer kan innen, om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld een faillissement, succesvol verweer of inhoudelijke argumenten van de debiteur), zal het de koopprijs betaald voor de cessie kwijt zijn. Weinig incassobureaus maken gebruik van cessie.

Er bestaan ook zogenaamde "debt traders", die oninbare vorderingen voor lage bedragen (bijvoorbeeld 25% van de nominale waarde) kopen en vervolgens het volle bedrag trachten te innen. Tegenwoordig zijn er ook websites die schuldeisers helpen bij het vinden van het juiste incassobureau. Op deze sites kunnen schuldeisers direct meerdere offertes aanvragen voor hun incasso opdracht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incassobureau

Anderzijds geeft de informatie op de pagina over 'debt traders' de indruk dat het evengoed toch vooral incassobureaus zijn die zich met het handelen in vorderingen (debt buying/trading) bezighouden.

Debt traders, handelaren in vorderingen of debt buyers zijn ondernemingen die (slecht of niet inbare) vorderingen kopen en innen. Hierdoor is het fenomeen gerelateerd aan incassopraktijk, en het zijn in veel gevallen ook incassobureau's die zich hiermee bezighouden. Kenmerkend is dat de debt trader de gehele vordering via een cessie koopt, waar een incassobureau meestal slechts een pandrecht op een vordering verkrijgt of handelt op basis van vertegenwoordiging. Debt traders kunnen individuelen, ondernemingen, SPVs of afdelingen van ondernemingen zijn.

Werkwijze
Het fenomeen van het aankopen van slecht inbare vorderingen dient niet verward te worden met de reguliere incassopraktijk. Een debt trader krijgt de vordering gecedeerd, daar waar een incassobureau dit te riskant vindt. Uiteraard vertaalt dit risico zich in de prijs die de debt trader betaalt: de debt trader koopt een groot pakket vorderingen voor een prijs van enkele procenten (vaak 3-16%) van de gezamenlijke nominale waarde. Voor de verkoper betekent dit dat ze alsnog een klein winstje kunnen maken op vorderingen die reeds zijn afgeschreven.

Vervolgens zal de debt trader de debiteuren trachten te achterhalen en zoveel mogelijk schulden volledig trachten te innen. Uiteraard zal dit in de meeste gevallen niet lukken: de debiteur is failliet, gesaneerd, is overleden of heeft succesvol verweer. Toch hoopt de debt trader in totaal meer te kunnen innen dan de koopprijs. Het is mogelijk dat de debt trader niet zelf de vorderingen int, maar deze taak uitbesteedt aan een incassobureau. Sommige handelaren proberen de vorderingen met winst door te verkopen en zijn niet geïnteresseerd in inning.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Debt_trader

--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2010-12-14 14:35:01 GMT)
--------------------------------------------------

Of eventueel ook 'handelaar in schulden/schuldvorderingen'. Zie bijv. http://www.trouw.nl/krantenarchief/1997/12/03/2564643/_Aasgi...

--------------------------------------------------
Note added at 4 uren (2010-12-14 15:51:58 GMT)
--------------------------------------------------

@Jelle: volgens mij zijn 'factoring companies' en 'debt buyers' toch niet helemaal hetzelfde. Het verschil zit hem volgens mij vooral in het feit dat 'debt buyers' vooral slecht of niet inbare vorderingen opkopen. De 'factoringmaatschappij' neemt m.i. gewoon vorderingen over direct nadat deze zijn ontstaan.

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2010-12-14 17:01:44 GMT)
--------------------------------------------------

Naar aanleiding van Sindy's verwijzing en discussiebijdrage denk ik inmiddels dat het hier gaat om 'private equity buyers' versus 'debt buyers'. Deze laatsten kopen schuldpapier (obligaties) op, met name wanneer dit (sterk) in waarde is gedaald.

Een interessante investeringsmogelijkheid is verder het opkopen van schuldpapier. Net zoals er op de beurs aandelen zijn die onevenredig zwaar in waarde zijn gedaald, zo zijn er ook schulden die tegen lage prijzen worden verhandeld. Stel een obligatie noteert op 60 procent van de oorspronkelijke waarde. Als alles goed gaat, kan de opkoper van die schuld niet alleen de jaarlijkse rente op die schuld beuren, maar bij het aflopen van de obligatie ook nog eens de volle 100 procent van de oorspronkelijke schuld incasseren
http://archief.fembusiness.nl › ... › nummers › inhoudsopgave

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2010-12-14 17:05:51 GMT)
--------------------------------------------------

Private-equityhuizen kopen bedrijven, grotendeels met van banken geleend geld. Maar door de kredietcrisis zijn banken als de dood om leningen te verstrekken voor overnames van meer dan 1 miljard dollar. Het aantal transacties nam daardoor de afgelopen maanden snel af.

Toch benadrukte Blackstone in een persbericht dat het ook profijt kan halen uit die slapte in de kredietmarkt. Hoe? Door 7 miljard dollar te besteden aan het opkopen van schuldpapier, en wel die leningen waarmee de eigen deals en die van de concurrentie werden gefinancierd – kredieten die banken nu liever kwijt dan rijk zijn.
http://www.nrc.nl › Nieuwsthema's › private_equity
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2schuldbelegger
Sindy Cremer
3 +1handelaar in vorderingen (debt trader)
Kitty Brussaard
4schuldkoper
Lianne van de Ven
3 +1incassobureau
Lucia Maria Grella
Summary of reference entries provided
equity or debt buying
Sindy Cremer

Discussion entries: 12





  

Answers


36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
incassobureau


Explanation:
incaseerder ... as in 'debt collector'?

Lucia Maria Grella
Italy
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  dorotheez
3 mins

neutral  Lianne van de Ven: Ik geloof niet dat dit 'gewone' incassobureau's zijn.
12 mins

47 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
schuldkoper


Explanation:
...

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 78

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
handelaar in vorderingen (debt trader)


Explanation:
Op Wikipedia vind ik enigszins tegenstrijdige informatie over de vraag of het kopen en handelen in vorderingen nu wel of niet valt onder de activiteiten van incassobureaus. Enerzijds wordt gezegd dat het voor incassobureaus wel mogelijk maar niet echt gebruikelijk is om vorderingen op te kopen (via cessie of vestigen van pandrecht). Dit in tegenstelling tot de zogenaamde 'debt traders'.

Een incassobureau is een onderneming die zich bezig houdt met het innen van openstaande vorderingen in opdracht van, met name, andere ondernemingen. Anno 2008 waren er alleen al in Nederland meer dan 600 incassobureaus actief.

Bedrijven kunnen ofwel incidenteel gebruikmaken, ofwel zich "abonneren" op de diensten van een incassobureau. Een incassobureau kan zijn diensten verlenen tegen een vergoeding, of de hele vordering kopen door middel van cessie dan wel via het vestigen van een pandrecht. Voor een cessie is wel mededeling aan de schuldenaar vereist. Bovendien is het voor het incassobureau riskant: als een incassobureau een vordering niet meer kan innen, om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld een faillissement, succesvol verweer of inhoudelijke argumenten van de debiteur), zal het de koopprijs betaald voor de cessie kwijt zijn. Weinig incassobureaus maken gebruik van cessie.

Er bestaan ook zogenaamde "debt traders", die oninbare vorderingen voor lage bedragen (bijvoorbeeld 25% van de nominale waarde) kopen en vervolgens het volle bedrag trachten te innen. Tegenwoordig zijn er ook websites die schuldeisers helpen bij het vinden van het juiste incassobureau. Op deze sites kunnen schuldeisers direct meerdere offertes aanvragen voor hun incasso opdracht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incassobureau

Anderzijds geeft de informatie op de pagina over 'debt traders' de indruk dat het evengoed toch vooral incassobureaus zijn die zich met het handelen in vorderingen (debt buying/trading) bezighouden.

Debt traders, handelaren in vorderingen of debt buyers zijn ondernemingen die (slecht of niet inbare) vorderingen kopen en innen. Hierdoor is het fenomeen gerelateerd aan incassopraktijk, en het zijn in veel gevallen ook incassobureau's die zich hiermee bezighouden. Kenmerkend is dat de debt trader de gehele vordering via een cessie koopt, waar een incassobureau meestal slechts een pandrecht op een vordering verkrijgt of handelt op basis van vertegenwoordiging. Debt traders kunnen individuelen, ondernemingen, SPVs of afdelingen van ondernemingen zijn.

Werkwijze
Het fenomeen van het aankopen van slecht inbare vorderingen dient niet verward te worden met de reguliere incassopraktijk. Een debt trader krijgt de vordering gecedeerd, daar waar een incassobureau dit te riskant vindt. Uiteraard vertaalt dit risico zich in de prijs die de debt trader betaalt: de debt trader koopt een groot pakket vorderingen voor een prijs van enkele procenten (vaak 3-16%) van de gezamenlijke nominale waarde. Voor de verkoper betekent dit dat ze alsnog een klein winstje kunnen maken op vorderingen die reeds zijn afgeschreven.

Vervolgens zal de debt trader de debiteuren trachten te achterhalen en zoveel mogelijk schulden volledig trachten te innen. Uiteraard zal dit in de meeste gevallen niet lukken: de debiteur is failliet, gesaneerd, is overleden of heeft succesvol verweer. Toch hoopt de debt trader in totaal meer te kunnen innen dan de koopprijs. Het is mogelijk dat de debt trader niet zelf de vorderingen int, maar deze taak uitbesteedt aan een incassobureau. Sommige handelaren proberen de vorderingen met winst door te verkopen en zijn niet geïnteresseerd in inning.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Debt_trader

--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2010-12-14 14:35:01 GMT)
--------------------------------------------------

Of eventueel ook 'handelaar in schulden/schuldvorderingen'. Zie bijv. http://www.trouw.nl/krantenarchief/1997/12/03/2564643/_Aasgi...

--------------------------------------------------
Note added at 4 uren (2010-12-14 15:51:58 GMT)
--------------------------------------------------

@Jelle: volgens mij zijn 'factoring companies' en 'debt buyers' toch niet helemaal hetzelfde. Het verschil zit hem volgens mij vooral in het feit dat 'debt buyers' vooral slecht of niet inbare vorderingen opkopen. De 'factoringmaatschappij' neemt m.i. gewoon vorderingen over direct nadat deze zijn ontstaan.

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2010-12-14 17:01:44 GMT)
--------------------------------------------------

Naar aanleiding van Sindy's verwijzing en discussiebijdrage denk ik inmiddels dat het hier gaat om 'private equity buyers' versus 'debt buyers'. Deze laatsten kopen schuldpapier (obligaties) op, met name wanneer dit (sterk) in waarde is gedaald.

Een interessante investeringsmogelijkheid is verder het opkopen van schuldpapier. Net zoals er op de beurs aandelen zijn die onevenredig zwaar in waarde zijn gedaald, zo zijn er ook schulden die tegen lage prijzen worden verhandeld. Stel een obligatie noteert op 60 procent van de oorspronkelijke waarde. Als alles goed gaat, kan de opkoper van die schuld niet alleen de jaarlijkse rente op die schuld beuren, maar bij het aflopen van de obligatie ook nog eens de volle 100 procent van de oorspronkelijke schuld incasseren
http://archief.fembusiness.nl › ... › nummers › inhoudsopgave

--------------------------------------------------
Note added at 5 uren (2010-12-14 17:05:51 GMT)
--------------------------------------------------

Private-equityhuizen kopen bedrijven, grotendeels met van banken geleend geld. Maar door de kredietcrisis zijn banken als de dood om leningen te verstrekken voor overnames van meer dan 1 miljard dollar. Het aantal transacties nam daardoor de afgelopen maanden snel af.

Toch benadrukte Blackstone in een persbericht dat het ook profijt kan halen uit die slapte in de kredietmarkt. Hoe? Door 7 miljard dollar te besteden aan het opkopen van schuldpapier, en wel die leningen waarmee de eigen deals en die van de concurrentie werden gefinancierd – kredieten die banken nu liever kwijt dan rijk zijn.
http://www.nrc.nl › Nieuwsthema's › private_equity

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 246
Grading comment
bedankt!
Notes to answerer
Asker: Ik denk dat Jack zijn term 'factormaatschappijen' de hele lading dekt. Deze term heeft ook veel hits op Google.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: Dit lijkt mij een betere (neutralere) suggestie (dan die van Jack)// Nee, ik heb een sterke voorkeur voor vertalen.
2 hrs
  -> Bedankt Lianne. Misschien is de allerbeste keuze uiteindelijk wel om de term onvertaald te laten :-) / Ik twijfel inmiddels sowieso over dit antwoord, zie Sindy's verwijzing en opmerking en mijn reactie daarop.

5 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
schuldbelegger


Explanation:
...

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2010-12-14 17:11:10 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.refdag.nl/nieuws/krediet_als_krentenbrood_1_22505...

“De problemen met Amerikaanse hypotheken zijn inmiddels ook overgeslagen naar Europa doordat banken hun uitstaande hypotheken hebben gebundeld en samengevoegd met andere leningen (bijvoorbeeld creditcardschulden) in zogeheten mandjes doorverkochten aan schuldbeleggers, zoals hedgefondsen.”


“Wie zijn er, afgezien van schuldbeleggers, nu al wel de dupe?
Dat zijn vooral private-equityfondsen, instellingen die de laatste jaren met voornamelijk geleend geld bedrijven opkochten om ze vervolgens, al dan niet in onderdelen, door te verkopen met een fraai rendement. Omdat banken en schuldbeleggers nu terughoudend zijn geworden met het verstrekken van leningen, zijn zowel nieuwe als lopende overnames door private-equityfondsen moeilijker te financieren. Deze instellingen zullen op zijn minst genoegen moeten nemen met lagere rendementen nu schuldbeleggers een hogere risicopremie eisen.”


Sindy Cremer
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 44

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems
16 hrs
  -> dank je wel!

agree  Kitty Brussaard: Op grond van voortschrijdend inzicht bij ons allen is dit inderdaad hetgeen waar het op neer lijkt te komen :-) / Inderdaad een reusachtige bevalling!
20 hrs
  -> Ja, 't is een enOrm ei hè... ;-))) Dank je wel, Kitty!




Reference comments


3 hrs peer agreement (net): +2
Reference: equity or debt buying

Reference information:
Jones Lang LaSalle verwacht dat "equity buying" een grotere rol gaat spelen dan "debt buying".
Debt buying als investering.

-------
http://www.euromoney.com/Article/2386734/CurrentIssue/74164/...

"buying debt or equity with the hope of buying those businesses"

..........

http://www.slideshare.net/anscers/accounting-principles

"buying debt or equity securities of other firms as investments"

..........

http://www.financeasia.com/News/175939,asian-liquidity-what-...

"Ten years ago, investors looking to gain exposure to Asia were buying debt or equity in Western companies that had operations in or exposure to the region. Today, investors are buying regional debt or equity directly, providing portfolio diversification and higher yield opportunities"
..........
http://www.db.com/careers/docs/DB_UGIB_Investmentbanking.pdf

"DEBT
Also known as fixed income, many banks buy
and sell debt (typically bonds) issued by
governments, institutions and corporates.
Organizations issue debt instruments in order
to secure funds for a fixed term, perhaps 5-10
years. Investors buy bonds for the regular
interest payments they receive before an
instrument matures and the debt is repaid.
Debt is sometimes considered less fast-paced
than equities due to a higher proportion of longer-term investors."

.............


--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2010-12-14 17:12:06 GMT)
--------------------------------------------------

Als het kon veranderde ik mijn confidence level 3 in een 4... ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2010-12-14 18:35:03 GMT)
--------------------------------------------------

@ Jelle: in jouw woorden: het aandeel van 50% zal stijgen doordat equitybeleggers - veel meer dan schuldbeleggers/en niet schuldbeleggers - zich blijven richten op ... etc.

"equity buyers rather than debt buyers"... ik kan er eerlijk gezegd gewoon niets anders van maken dan equityinvesteerders vs. schuldinvesteerders....

Sindy Cremer
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 44
Note to reference poster
Asker: Dag Sindy, bedankt voor de grote hoeveelheid input, toch denk ik dat deze optie (equity buying en debt buying) niet passend is in deze specifieke zin aangezien "het aandeel van 50% zal stijgen doordat - en nu moeten termen die bedrijven voorstellen volgen - zich blijven richten op felbegeerde activa. Hier klinkt het naar mijn weliswaar bescheiden mening niet goed om te stellen dat equity bying zich richt op die activa.


Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Ron Willems: goh, er is wel heel erg veel informatie bijeengebracht in antwoord op deze vraag - ik ben het in elk geval eens met Sindy's opmerking van 2010-12-14 18:35:03 GMT :^)
18 hrs
  -> :-))) Dank je wel!
agree  Kitty Brussaard: Ik blijf overigens wel het gevoel houden dat het hier gaat om 'private equity-investeerders/beleggers' versus schuldbeleggers/investeerders.
21 hrs
  -> Helemaal met je eens. Ik zie dat ik dat niet duidelijk genoeg geformuleerd heb ondanks die enorme brij informatie! ;-)