KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

cost-inefficiencies

Dutch translation: nodeloze / onnodige kosten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cost-inefficiencies
Dutch translation:nodeloze / onnodige kosten
Entered by: Willemina Hagenauw

15:11 Mar 31, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / production
English term or phrase: cost-inefficiencies
Such lack of coordination inevitably leads to substantial cost-inefficiencies and quality loss.
Willemina Hagenauw
nodeloze / onnodige kosten
Explanation:
of nodeloze kosten (door gebrek aan efficiëntie / doelmatigheid)



--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-31 15:26:17 GMT)
--------------------------------------------------

Als je wil focussen op de inefficiëntie ipv op de kosten zou je ook kunnen zeggen \"ondoelmatig/inefficiënt gebruik/inzet van middelen\"
Selected response from:

Marc Van Gastel
Belgium
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7nodeloze / onnodige kosten
Marc Van Gastel
4 +1inefficiënt gebruik van de (ter beschikking staande financiële) middelenxxxNicolette Ri
3 +1nutteloze kostenCarole Raes
3kostenverhogende factoren
Henk Peelen
3kosteninefficiënties
neilgouw


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
nutteloze kosten


Explanation:
cost-efficiencies zijn besparingen, dus gewoon het tegenovergestelde daarvan.

Carole Raes

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karina Vermeylen
17 mins

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
nodeloze / onnodige kosten


Explanation:
of nodeloze kosten (door gebrek aan efficiëntie / doelmatigheid)



--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-03-31 15:26:17 GMT)
--------------------------------------------------

Als je wil focussen op de inefficiëntie ipv op de kosten zou je ook kunnen zeggen \"ondoelmatig/inefficiënt gebruik/inzet van middelen\"

Marc Van Gastel
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 11
Grading comment
Hartelijk dank!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Maria van der Heijde-Zomerdijk
7 mins

agree  Karina Vermeylen: beter zelfs dan nutteloze
13 mins

agree  Tina Vonhof
34 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
3 hrs

agree  Benny Raemaekers
5 hrs

agree  11thmuse: mooi Nederlands
7 hrs

agree  Huijer
15 hrs

48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kosteninefficiënties


Explanation:
een letterlijke vertaling in een stukje van het Min v.EZ ..

paragraaf 5.2 [...] Bij onvoldoende marktwerking zouden aanbieders daarentegen kunnen overleven of zelfs monopoliewinsten behalen, ondanks kosten-inefficiënties, gebrek aan innovatie en onvoldoende keuzemogelijkheden. [...]




    Reference: http://www.minez.nl/home.asp?page=/nota/ctoets2000/hfd5.htm
neilgouw
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxNicolette Ri: niemand begrijpt wat er bedoeld wordt, echt ambtenarentaal
16 mins
  -> ... maar ook economentaal :)

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
inefficiënt gebruik van de (ter beschikking staande financiële) middelen


Explanation:
inefficiënte oplossing van het kostenprobleem, en dergelijke.

Het zijn natuurlijk niet de kosten die inefficiënt zijn, maar de manier waarop er wat aan gedaan wordt. Bij liefdadigheidsacties zou je zeggen dat er veel aan de strijkstok blijft hangen.

xxxNicolette Ri
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Meturgan: www.minocw.nl/toespraken/2003/048.html <> www.voka.be/tekst.asp?ID=604&Rel=post - 5k <> www.onderwijskansen.nl/forum/for0033.html - 19k - <> www.taalkabaal.nl/managertaal.html - 22k
2 hrs

2 days4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kostenverhogende factoren


Explanation:
kostprijsverhogende factoren

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 80