KudoZ home » English to Dutch » Fisheries

coarse angling

Dutch translation: witvissen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:coarse fishing
Dutch translation:witvissen
Entered by: Linda Ferwerda

14:39 Feb 22, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Fisheries / fishing
English term or phrase: coarse angling
coarse angling in een tekst over vissen in Ierland. Coarse angling is vissen in zoet water, maar hier heeft het vooral betrekking op vissen vanaf de kant (dus niet in een bootje). Heeft iemand hier een pakkende term voor?
Linda Ferwerda
hengelen vanaf de oever
Explanation:
eventueel toegevoegd ...op zoetwatervis.
Misschien kan je hier wat mee?
Selected response from:

joeky janusch
Israel
Grading comment
Moeilijk om een winnaar te zitten, want iedereen zat in de richting. Het blijkt "witvissen" te zijn, een term die in de viswereld gebruikelijk is, en ik uiteindelijk via een blad voor sportvissers heb kunnen achterhalen.

Allemaal bedankt voor de moeite!
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4hengelen
Elisabeth Ghysels
4hengelen vanaf de oever
joeky janusch
3hengelen vanop de oever
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hengelen


Explanation:
het is wel geen pakkende term, maar is het niet nochtans gewoon dat?

Elisabeth Ghysels

15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hengelen vanaf de oever


Explanation:
eventueel toegevoegd ...op zoetwatervis.
Misschien kan je hier wat mee?

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 1
Grading comment
Moeilijk om een winnaar te zitten, want iedereen zat in de richting. Het blijkt "witvissen" te zijn, een term die in de viswereld gebruikelijk is, en ik uiteindelijk via een blad voor sportvissers heb kunnen achterhalen.

Allemaal bedankt voor de moeite!

51 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hengelen vanop de oever


Explanation:
erg pakkend is dit wel niet, maar andere specifieke termen zijn me niet bekend.
Tenzij je nu het 'oeverhengelen' invoert :)

Ref.:
Het is op alle openbare wateren verboden om met meer dan twee hengels te vissen. Wie bijvoorbeeld twee visverloven van 450 BF koopt heeft dus niet het recht om met vier hengels te vissen.

Over hengelen "anders dan vanop de oever" bestaan wel wat misverstanden. Het is duidelijk dat hiermee wadend vissen of vissen vanuit een boot wordt bedoeld. Maar ook het vissen vanop een steiger of een brug hoort hiertoe. Wie gebruik maakt van een zogenaamd "visplateau" dat geheel of zelfs maar gedeeltelijk in het water staat, vist dus strikt genomen "anders dan vanaf de oever". Voor het vissen vanop een oever die enigszins over het water hangst (bijvoorbeeld een holle oever langs een beek of een kademuur met overhangende rand) is enkel een visverlof van 450 BF nodig. Je blijft immers "op de oever".

http://www.provant.be/visserij/html/reglemen.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2002-02-22 15:39:12 (GMT)
--------------------------------------------------

of maak er \'vanaf\' van :)

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: 'vanop' is prachtig, maar Vlaams.
5 mins
  -> vanop/vanaf: wij gebruiken beide