International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » English to Dutch » Food & Drink

cured meats

Dutch translation: fijne vleeswaren


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cured meats
Dutch translation:fijne vleeswaren
Entered by: Saskia Steur

11:27 Apr 7, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Food & Drink
English term or phrase: cured meats
Wat is de juiste benaming voor deze groep van vleesproducten in het Nederlands?

Context:
cured meats, such as the wonderful Auvergne ham and sausage
Saskia Steur
fijne vleeswaren
Explanation:
kan zowel gepekeld als gerookt zijn.

HTH,
Jacqueline
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Dit heb ik in mijn tekst gebruikt, maar er waren een aantal goede opties gegeven door anderen met uitstekende uitleg voor een volgende keer!
Hartelijk dank allemaal
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1gepekelde of gedroogte ( gerookte) vleeswarenIris70
4 +1fijne vleeswaren
Jacqueline van der Spek
4 +1geconserveerde, houdbaar gemaakte vleeswaren
Leo te Braake | dutCHem
4 +1gerookt vlees
vixen
3 +1verduurzaamde vleeswarenTrollopian
4gepekelde vleeswaren
Gerard de Noord


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
gepekelde of gedroogte ( gerookte) vleeswaren


Explanation:
Volgens mij moet dit het zijn.

Iris70
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: gepekeld of gerookt.
4 hrs
  -> Dank je Tina

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
verduurzaamde vleeswaren


Explanation:
Van Dale Nederlands Engels geeft cured meat(products) als vertaling voor verduurzaamde vleeswaren.

Trollopian
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
33 mins

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gerookt vlees


Explanation:
Cured meats is een aanduiding voor vlees dat een conserveringsbehandeling heeft ondergaan dmv zouten of roken. In de gegeven context zou ik kiezen voor 'gerookt'.

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2004-04-07 11:42:55 GMT)
--------------------------------------------------

\'Gerookte vleessoorten\' is nog iets algemener dan \'gerookt vlees\'.

Zo kent de Piemonte bijvoorbeeld een enorme variatie aan kazen, waaronder de Toma piemontes, de Robiola, de Bra, de Castelmango, Gorgonzola, Tallegio en Murazzano. Bovendien produceert men een grote variatie aan worsten, salami’s en gerookte vleessoorten.
http://www.wandelwaaier.nl/vakantie-reizen/Italië/wandelen55...

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Edward Vreeburg: Hoi Saskia (en Vixen), volgens mij is deze de juiste oplossing (geld ook voor vis)
2 hrs

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gepekelde vleeswaren


Explanation:
Per definitie rauw gepekeld in droge of natte pekel. Roken, koken, drogen etc. is een extra bereiding naast het pekelen.

Gerard de Noord
France
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mirjam Bonne-Nollen: volgens mijn Oxford Thesaurus is "to cure meat" "to preserve, smoke, salt, dry, kipper, pickle".....
37 mins
  -> Ik zie nu in verschillende woordenboeken dat je gelijk hebt. Gelukkig is de Franse keuken preciezer in het benoemen van conserveermethoden.

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
geconserveerde, houdbaar gemaakte vleeswaren


Explanation:
ik vind op 1 na alle andere oplossingen te specifiek op 1 type vleeswaar gericht...

--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2004-04-07 12:13:54 GMT)
--------------------------------------------------

per slot van rekening was de Auvergneham maar een voorbeeld!

Leo te Braake | dutCHem
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 5

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen: vind ik net iets smakelijker klinken dan "verduurzaamde vleeswaren"
7 mins

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
fijne vleeswaren


Explanation:
kan zowel gepekeld als gerookt zijn.

HTH,
Jacqueline

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 14
Grading comment
Dit heb ik in mijn tekst gebruikt, maar er waren een aantal goede opties gegeven door anderen met uitstekende uitleg voor een volgende keer!
Hartelijk dank allemaal

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: Terecht uitverkoren: de absolute winnaar! Het is een heel indirecte vertaling van het begrip "behandeld", maar wel herkenbaar door iedere nederlandstalige die een slagerswinkel van binnen gezien heeft.
6 days
  -> dank je wel, Leo, je kan wel zien dat ik regelmatig bij de slager sta *grijns*