KudoZ home » English to Dutch » Food & Drink

zesting tool

Dutch translation: sambaltrekker

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:zesting tool
Dutch translation:sambaltrekker
Entered by: Sonia Bloch

14:59 Jan 29, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Food & Drink
English term or phrase: zesting tool
zesting tool to remove the zest from lemons
Sonia Bloch
sambaltrekker
Explanation:
http://www.dsv.nl/~jps/lemon_ice/li_nl_lem_schil.htm
Selected response from:

Els Immegeers
Belgium
Grading comment
hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4citroentrekker
Kate Hudson
5 +4sambaltrekker
Els Immegeers
5 +1citroenrasp
Toiny Van der Putte-Rademakers
4 +1citroenrasp/zesteur
Miriam Linschoten, PhD
3 +1fijne rasp
Tina Vonhof
5 -2(citroen(schil))Rasp
Edward Vreeburg
2 -1sapextractor
Henk Peelen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
sapextractor


Explanation:
I don't know if this apparatues could be a translation of the one in the source text.

Internetreferentie:
Een eenvoudiger manier is het sap te ontrekken door middel van een sapextractor gedurende 5 minuten.


    Reference: http://www.karelhuybs.be/Inrecepten.htm
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 13

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Edward Vreeburg: gaat het niet om de schil?
4 mins
  -> je hebt helemaal gelijk,

disagree  Kate Hudson: This is not what a zester does, Henk
10 mins
  -> je hebt helemaal gelijk.

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
sambaltrekker


Explanation:
http://www.dsv.nl/~jps/lemon_ice/li_nl_lem_schil.htm

Els Immegeers
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: http://www.xs4all.nl/~margjos/zesteur.htm
8 mins

agree  Bart Servaes: of een "zesteur": mesje om dun mee te schillen (bron: Van Dale GWNT)
8 mins

agree  vixen: Ik ken het product inderdaad als sambaltrekker, maar de term citroentrekker wordt ook wel gebruikt, zie http://www.knivesandtools.com/nl/pt/defprodtempl.htm?prod=16...
10 mins

agree  Toiny Van der Putte-Rademakers: Helemaal waar.
21 mins

12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
(citroen(schil))Rasp


Explanation:
Hiermee haal je de schil van een citroen...

Edward Vreeburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Kate Hudson: not the same as a zester
2 mins

disagree  Toiny Van der Putte-Rademakers: Een rasp is een apparaat waar je de citroen overheen beweegt. Een zester (sambaltrekker) houd je in je hand en je trekt het over de schil.
20 mins

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
citroenrasp/zesteur


Explanation:
Bij het gebruik van de schil van de citroen is het belangrijk deze goed schoon te boenen onder stromend water. Citroenen worden steeds meer voorzien van een waslag die voortijdig uitdrogen en verlies van voedingstoffen moet voorkomen.

De citroenschil kunt u afraspen. Het citroenrasp kunt u in het ijs verwerken. De geraspte citroenschil vermengt met suiker is ook in de winkel te koop, let er dan op dat u minder suiker gebruikt..

... Boen de citroen schoon en haal de schil er dun af met een "zesteur".
mneg de citroen schil door de saus met het sap van een ½ citroen. ...
home.wanadoo.nl/bmbaert/kook/vis/visnuggets.html

Miriam Linschoten, PhD
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS
3 mins

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
citroentrekker


Explanation:
See
http://www.knivesandtools.com/nl/pt/defprodtempl.htm?prod=16...

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2004-01-29 15:15:59 GMT)
--------------------------------------------------

Zwilling J.A. Henckels \"Twin Select\"citroentrekker see the photo

Kate Hudson
Netherlands
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: ook mogelijk
5 mins
  -> Dankjewel

agree  Gerard de Noord: Dit is de enig juiste Nederlandse vertaling. In de professionele keuken wordt ook vaak van zesteur gesproken.
7 mins
  -> Dankjewel

agree  vixen: of sambaltrekker, zie http://www.jostenberg.nl/koksmessen.pdf
8 mins
  -> Dankjewel

agree  Channa Montijn
41 mins

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
fijne rasp


Explanation:
Een 'zesting tool' is een rasp met een steel eraan die je in de hand houdt. De rasp heeft de vorm van een lepel, zodat de 'citroenrasp' erop blijft liggen. Mijn eerste gedachte was een 'citroenrasp' maar het blijkt (op Google) dat dat het woord is voor de geraspte citroenschil. Dus misschien gewoon 'fijne rasp'.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Evert DELOOF-SYS: ook een mogelijkheid
1 min

30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
citroenrasp


Explanation:
Lemon zest can be removed on a grater, but there is also a kind of "hand tool" to do this. See picture on the website.
In Dutch this is called a "sambaltrekker": by pulling the tool over the lemon peel you remove tiny strings of lemonzest.
"Citroenrasp" is the name of the larger instrument, but also of the grated lemon zest.


    Reference: http://allrecipes.com/advice/coll/cooking/articles/500P1.asp
Toiny Van der Putte-Rademakers
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Dus toch.
1 hr