International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » English to Dutch » General / Conversation / Greetings / Letters

been there, done that

Dutch translation: hou op, schei uit


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:been there, done that
Dutch translation:hou op, schei uit
Entered by: xxxFullCircle

09:17 Jul 21, 2005
English to Dutch translations [Non-PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: been there, done that
Ik weet precies wat wordt bedoeld, maar kan niet op een NL equivalent komen dat net zo kort en krachtig is.
xxxFullCircle
Netherlands
hou op, schei uit
Explanation:
volgens mij is dit em.....!
Tenminste bij ons in Leiden is dit een gangbare uitdrukking
Selected response from:

Edward Vreeburg
Netherlands
Grading comment
Misschien omdat ik zelf in Voorschoten ben opgegroeid, maar dit kun je er met alle soorten gevoel uitgooien. Alle anderen ook bedankt; zitten ook hele bruikbare tussen voor toekomstige gelegenheden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4ik heb het allemaal al eens meegemaaktLinda Ferwerda
4 +1hou op, schei uit
Edward Vreeburg
3 +2weet ik, ken ik al
Edward Vreeburg
4 +1er geweest, al gedaan
Anthony Michils
3dat is oude koek
Björn Houben
3dat hoeft niet meer van mij
11thmuse
3vertel mij wat!
Antoinette Verburg
3de hele riedel nog een keer zeker?
Leo te Braake | dutCHem
3allemaal al 's gezien en gedaan.Guus van Osch
2dat gezeik.../ dat gejengel..
Edward Vreeburg


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
weet ik, ken ik al


Explanation:
hangt een beetje van de context af (dit is zeg maar een verveeld antwoord)

Edward Vreeburg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxmariette
4 hrs

agree  Pieter Unema, PhD
1 day9 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dat is oude koek


Explanation:
eventueel

Björn Houben
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
vertel mij wat!


Explanation:
Suggereert dat men de spreker juist helemaal niks meer hoeft te vertellen, omdat hij/zij het allemaal al heeft meegemaakt.

Of dit geschikt is hangt zoals gewoonlijk af van de verdere context. Kort en krachtig is het in ieder geval wel. :)

--------------------------------------------------
Note added at 35 mins (2005-07-21 09:52:42 GMT)
--------------------------------------------------

Na het lezen van je toegevoegde \'note\':

Een andere optie is \'dat boek ken ik al\', eventueel met de toevoeging \'en dat ga ik niet meer herlezen\'.

Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
allemaal al 's gezien en gedaan.


Explanation:
ofgewoon: gezien en gedaan

Guus van Osch
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
er geweest, al gedaan


Explanation:
Of: 'al geweest, al gedaan'

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2005-07-21 09:56:11 GMT)
--------------------------------------------------

Rekening houdend met de Asker note, een andere suggestie: \'Daar heb ik genoeg van!\' of \'Daar heb ik mijn buik van vol!\'.

Anthony Michils
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 14

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Edward Vreeburg: Ja zoiets is OK, als het gaat om een bepaalde locatie
8 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
dat gezeik.../ dat gejengel..


Explanation:
Tsja beetje heftig misschien...

Edward Vreeburg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
de hele riedel nog een keer zeker?


Explanation:
als zoveelste alternatief op de vele goede oplossingen en/of aanvullingen daarop

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
hou op, schei uit


Explanation:
volgens mij is dit em.....!
Tenminste bij ons in Leiden is dit een gangbare uitdrukking

Edward Vreeburg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Misschien omdat ik zelf in Voorschoten ben opgegroeid, maar dit kun je er met alle soorten gevoel uitgooien. Alle anderen ook bedankt; zitten ook hele bruikbare tussen voor toekomstige gelegenheden.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Huijer
15 hrs

1 min   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
ik heb het allemaal al eens meegemaakt


Explanation:
Zoiets?

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2005-07-21 09:48:45 GMT)
--------------------------------------------------

Ik heb het er wel mee gehad...

Op bais van je aanvullende info!

--------------------------------------------------
Note added at 9 hrs 47 mins (2005-07-21 19:04:51 GMT)
--------------------------------------------------

nog één. hij wil maar niet uit m\'n hoofd:

ik ben er klaar mee

Linda Ferwerda
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 34

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iris70
3 mins

agree  Pierre Grabowski
8 mins

agree  Saskia Steur: Lijkt me prima.
1 hr

agree  vixen: of: dat heb ik al eens meegemaakt
6 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
dat hoeft niet meer van mij


Explanation:
Klopt natuurlijk niet maar het past wel in de context.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12