KudoZ home » English to Dutch » General / Conversation / Greetings / Letters

To get out of the box

Dutch translation: doorbreek het keurslijf / de barrière


04:49 Dec 18, 2010
English to Dutch translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: To get out of the box
Term uit een powerpoint presentatie, waarin deelnemers aan een workshop worden opgeroepen om te breken met oude beperkende gedragsvormen ('get out of the box' is het kopje van de paragraaf, waarin ook een tekening van iemand die met een pikhouweel een gat in een muur breekt (met door het gat uitzicht op een betere wereld).

Bedankt voor suggesties!
TMJS
Dutch translation:doorbreek het keurslijf / de barrière
Explanation:
als kopje. "doorbreken" lijkt me in elk geval wel passend hier...
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Gezien het plaatje en de rest van de tekst vond ik deze oplossing de beste. Iedereen bedankt voor de bijdragen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4de hokjesgeest / de hokjesmentaliteit / het hokjesdenken doorbreken
Henk Peelen
3 +2bestaande/geijkte/belemmerende patronen doorbreken
Kitty Brussaard
3 +1doorbreek het keurslijf / de barrière
Ron Willems
3blijk geven van originaliteit/origineel denkenxxxNMR
3buiten je comfortzone tredenxxxSanna Heijni


Discussion entries: 2





  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
to get out of the box
buiten je comfortzone treden


Explanation:
Alternatieven:

- buiten je kaders gaan/treden
- je grenzen verleggen


--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2010-12-18 09:04:41 GMT)
--------------------------------------------------

Volgens mij gaat het om gedrag doorbreken en niet zozeer om denkpatronen.

xxxSanna Heijni
Belgium
Native speaker of: Dutch

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
to get out of the box
doorbreek het keurslijf / de barrière


Explanation:
als kopje. "doorbreken" lijkt me in elk geval wel passend hier...

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 148
Grading comment
Gezien het plaatje en de rest van de tekst vond ik deze oplossing de beste. Iedereen bedankt voor de bijdragen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Boers: Of "breek los uit het keurslijf".
1 day 22 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
to get out of the box
bestaande/geijkte/belemmerende patronen doorbreken


Explanation:
Nog een andere mogelijkheid. Het kan dan zowel gaan om denkpatronen als gedragspatronen (zie jouw brontekst).

De mens is van nature gewend om in patronen te denken. Patronen doorbreken is veel moeilijker. Patronen doorbreken genereert echter nieuwe ideeën, laat oordelen los, stelt je in staat om "out of the box" te denken.
http://www.xafier.nl/patroondoorbrekend-denken-hrm.html

Van belemmerend gedrag naar persoonlijke kracht. Inzicht in en bevrijding van belemmerende gedragspatronen. Meer invloed op uw eigen gedrag. Doeltreffend handelen in elke situatie met meer zelfvertrouwen.
(...) “Als je altijd doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Als je dus iets anders wilt, zul je ook iets anders
moeten gaan doen.” U leert, door ervaringsgerichte oefeningen, anders te handelen in voor u bekende en terugkomende situaties die u als lastig
ervaart.
http://www.zuidema.nl/nl/25/trainingsaanbod---open-inschrijv...

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: of: bestaande kaders doorbreken / doorbreek bestaande kaders? (referentiekader, denkkader, gedragskader) 'box' roept een associatie op van kaders, grenzen, .. (doorbreken i.v.b.m. de afbeelding)
3 hrs
  -> Bedankt Barend, dat kan inderdaad ook: vertrouwde gedragskaders doorbreken. De term geeft overigens wel maar een beperkt aantal hits op Google (itt gedragspatronen).

agree  dorotheez
1 day 20 hrs
  -> Bedankt!

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
to get out of the box
blijk geven van originaliteit/origineel denken


Explanation:
cf. out of the box thinking

xxxNMR
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
to get out of the box
de hokjesgeest / de hokjesmentaliteit / het hokjesdenken doorbreken


Explanation:
Lijkt me goed te passen bij jouw afbeelding.

--------------------------------------------------
Note added at 4 uren (2010-12-18 09:18:26 GMT)
--------------------------------------------------

heilige huisjes afbreken

--------------------------------------------------
Note added at 16 uren (2010-12-18 21:07:50 GMT)
--------------------------------------------------

ja en nee, naar mijn niet al te bescheiden mening is het vaak lood om oud ijzer. Ik vind dat "ik als feministe-figuur" dat haar kinderen van basisschool laat veranderen niet wezenlijk verschillen van dat blonde pruikje. Ni Dieu, Ni Maitre ... Nihilisme, hoe mooi je het ook verpakt. Nihilisme is nihisme en materialisme materialisme, ongeacht of je paars nu als overwinning van de tegenstanders van nihisme / materialisme of als feitelijke erkenning van het gebrek aan rode en blauwe fundamenten ontmaskert. Afijn, ik ken de workshop niet en ook bij bedrijven zie je datmensen hun collega's leren kennen op dagelijks functioneren binnen het zakelijke raderwerk en als zodanig "indelen". Peperduur weekendje raften en dan gaat het weer anders! Of een workshop! Of gaat het om noord-zuid? Hoe dan ook, haast altijd vinden degenen die worden verwete in hokjes te denken juist dat die anderen dat doen, en denken gaat aan het handelen vooraf (als het meezit), dus ik vermoed dat het antwoord hier bruikbaar is.

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
3 mins

agree  Jan Willem van Dormolen
52 mins

agree  Jack den Haan
3 hrs

neutral  Barend van Zadelhoff: heeft hokjesgeest (pigeonholing) niet meer te maken met lieden als Wilders voor wie de wereld bestaat uit Islam en niet-Islam en elke moslim een terrorist is, met verzuiling, met bekrompenheid, met stereotypering? Hebben de deelnemers een hokjesgeest?
8 hrs

agree  José Gralike
1 day 10 hrs