KudoZ home » English to Dutch » General / Conversation / Greetings / Letters

Boston+Mad Hatter's tea party

Dutch translation: De Kleine Prins & de Prins van Oranje

14:17 Oct 28, 2004
English to Dutch translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters
English term or phrase: Boston+Mad Hatter's tea party
Dit zegt een lerares tegen de kinderen. De scène begint in het midden van een zin. Hoe zouden jullie dat vertalen? Dank je.

...thinking outside of the box, and could compare the Boston Tea Party with the Mad Hatter's Tea Party?
De Facto
Dutch translation:De Kleine Prins & de Prins van Oranje
Explanation:
beetje dichter bij origineel: bekend boek bij jeugd + bekende figuur
Selected response from:

Björn Houben
Belgium
Grading comment
Dank je. Ik vind dit wel een leuke vondst die perfect in mijn context past.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +4industriele revolutie met de Franse revolutie
Willemina Hagenauw
3 +1De Kleine Prins & de Prins van Oranje
Björn Houben
3niet vertalen
Tina Vonhof
3theekransje
Zsanett Rozendaal-Pandur


Discussion entries: 1





  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
boston+mad hatter's tea party
theekransje


Explanation:
Is het de bedoeling dat je de exacte vertaling weergeeft of zou het een soortgelijke parallel kunnen worden uit de Nederlandse common knowledge?

Als je het vertalen moet dan zou je misschien het woord theekransje kunnen gebruiken. Maar ja, als je "theekransje in Boston" zegt dan weet ik niet hoeveel dat zal zeggen voor de gewone Nederlander. Misschien kan je het om en om doen:

hoe zou je het theekransje van de Gekke Hoedenmaker vergelijken met de Boston Tea Party?

of zoiets

hoe zou je het theekransje van de Gekke Hoedenmaker vergelijken met het theekransje van de kolonisten in Boston?

Maar ik weet niet in hoeverre je de Boston Tea Party kunt vertalen zonder de betekenis te verliezen. Anderen zullen vast nog een hoop ideëen hebben.


Zsanett Rozendaal-Pandur
Hungary
Works in field
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 8

28 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +4
boston+mad hatter's tea party
industriele revolutie met de Franse revolutie


Explanation:
Ik heb geen idee of je hier wat aan hebt, maar m.i. gaat het hier om twee verschillende dingen met dezelfde naam, nl. "tea party". Tijdens de Boston Tea Party werd een enorme lading thee om politieke redenen de zee ingegooid, terwijl bij de Mad Hatter's tea party iedereen inderdaad een kopje thee krijgt. Een idee is misschien de industriele revolutie en de Franse revolutie met elkaar te vergelijken. Bij de eerste ging het om ontwikkeling, terwijl de tweede een echte opstand aangeeft.

Maar.... ik kan het wel helemaal bij het verkeerde eind hebben! Succes.

Willemina Hagenauw
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anthony Michils: Ik ga akkoord met je redenering. Zeer mooi gevonden!
2 hrs
  -> Hartelijk dank!

agree  Leo te Braake | dutCHem: ik vind dit een geweldige vondst.
6 hrs
  -> Dank je wel!

agree  FionaT: Mooie vondst!
16 hrs
  -> Bedankt!

agree  Zsanett Rozendaal-Pandur: Ik vind het ook erg goed bedacht!
20 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
boston+mad hatter's tea party
niet vertalen


Explanation:
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je aan het vertalen bent en de doelgroep waarvoor het bestemd is. Je spreekt over 'scène', dus misschien een toneelstuk of onderschriften voor een film? In dat geval zou ik het niet vertalen. Als het een geschreven tekst is, misschien een voetnoot met verklaring toevoegen.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 7

2 days 20 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
boston+mad hatter's tea party
De Kleine Prins & de Prins van Oranje


Explanation:
beetje dichter bij origineel: bekend boek bij jeugd + bekende figuur

Björn Houben
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dank je. Ik vind dit wel een leuke vondst die perfect in mijn context past.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Zsanett Rozendaal-Pandur: Wel verdiende punten, erg leuk idee!
2 days 10 hrs