KudoZ home » English to Dutch » Government / Politics

delivery vehicle

Dutch translation: leveringsmodel


10:08 Nov 6, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Government / Politics
English term or phrase: delivery vehicle
Context: Artikel over de Britse infrastructuur

"As a result of years of such “poor management” under nationalised delivery structures, the trend for Britain’s infrastructure has gone towards privatised delivery vehicles, accountable to an independent regulator. The question of what is the best structure for such a delivery vehicle has been the subject of fierce debate in Britain for years."

Klinkt mij erg wollig in de oren, maar misschien ben ik gewoon niet gewend aan dit jargon... Ik dacht aan een term als 'exploitatiestructuur' (ook redelijk wollig), maar misschien is dat niet wat hier bedoeld wordt?
Hester Eymers
Netherlands
Dutch translation:leveringsmodel
Explanation:
het gaat hier om de levering van bepaalde diensten, zoals spoorwegen, autowegen of telefonie (vermoed ik tenminste).

eerst werd er een "genationaliseerd" (volgens mij bedoelen ze "publiek", maar dit terzijde) leveringsmodel gevolgd, maar dat verschuift steeds meer in de richting van een geprivatiseerd (leverings)model.

(binnen dat model zijn bedrijven, maatschappijen, aannemers, consortia, marktpartijen en dergelijke actief, maar dat is toch niet hetzelfde als het model???)

de laatste zin interpreteer ik zo:
er woedt in Groot-Brittannië al jarenlang een intensief debat over de manier waarop dit private model het best kan worden vormgegeven.
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Ja, dit is mooi. Ik heb de term 'exploitatiemodel' gebruikt, omdat dat beter paste bij de manier waarop ik de rest van de tekst vertaald heb.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4leveringsmodel
Ron Willems
4private onderneming, private dienstverlener, marktpartij
Chris Hopley
3privatised delivery vehicles = particuliere aannemingsmaatschappijen, private consortia
Henk Peelen
3geprivatiseerde uitvoerende bedrijven
Caroline de Hartogh BBA


Discussion entries: 5





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
geprivatiseerde uitvoerende bedrijven


Explanation:
dit is volgens mij de betekenis, maar wellicht is daar nog een mooie vakterm voor: collega's?!

Caroline de Hartogh BBA
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

57 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
privatised delivery vehicles = particuliere aannemingsmaatschappijen, private consortia


Explanation:
Ik vermoed dat men zoiets bedoelt, mede omdat men het ook over struturen heeft. Privatised kan geprivatiseerd betekenen, maar ook gewoon particulier
Vermoedelijk niet per se een uitvoerden bedrijf, maar meer de intermediairs, aannemers, aannemingsmaatschappijen, moedermaatschappijen, overkoepelende organen

--------------------------------------------------
Note added at 1 uur (2008-11-06 11:17:36 GMT)
--------------------------------------------------

Enigszins bruikbaar:
http://dict.leo.org/ende?lp=ende&lang=de&searchLoc=0&cmpType...
applicable to all vehicle lines bereichsübergreifend
on a vehicle under actual conditions im befeuerten Betrieb



Misschien ook exploitatiemaatschappijen, projectontwikkelaars

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
privatised delivery vehicle
private onderneming, private dienstverlener, marktpartij


Explanation:
'Delivery vehicle' is natuurlijk managementjargon van je welste...

Een bekend voorbeeld vind je in de markt voor telefonie. Van één staatsbedrijf tot een vrije markt waarin alle marktpartijen verantwoording dienen af te leggen aan de toezichthouder. Andere voorbeelden zijn de spoorwegen, de nutsbedrijven, de financiele markt enz.

Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in category: 8

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
leveringsmodel


Explanation:
het gaat hier om de levering van bepaalde diensten, zoals spoorwegen, autowegen of telefonie (vermoed ik tenminste).

eerst werd er een "genationaliseerd" (volgens mij bedoelen ze "publiek", maar dit terzijde) leveringsmodel gevolgd, maar dat verschuift steeds meer in de richting van een geprivatiseerd (leverings)model.

(binnen dat model zijn bedrijven, maatschappijen, aannemers, consortia, marktpartijen en dergelijke actief, maar dat is toch niet hetzelfde als het model???)

de laatste zin interpreteer ik zo:
er woedt in Groot-Brittannië al jarenlang een intensief debat over de manier waarop dit private model het best kan worden vormgegeven.

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 39
Grading comment
Ja, dit is mooi. Ik heb de term 'exploitatiemodel' gebruikt, omdat dat beter paste bij de manier waarop ik de rest van de tekst vertaald heb.