International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » English to Dutch » History

desperate for victory

Dutch translation: snakten naar de overwinning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:desperate for victory
Dutch translation:snakten naar de overwinning
Entered by: Koen Vander Elst

15:59 Mar 28, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
History / history
English term or phrase: desperate for victory
France and the Viet Minh were both desperate for victory.
1953: over de Frans-Vietnamese oorlog.
Toiny Van der Putte-Rademakers
snakten naar de overwinning
Explanation:
...is ook een mogelijkheid
Selected response from:

Koen Vander Elst
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4snakten naar de overwinningKoen Vander Elst
4 +3keken wanhopig uit naar de overwinning
Henk Peelen
5 +2snakken naar
Massimo Lencioni
5broodnodige overwinning
Jacqueline van der Spek
4was een overwinning kritiek
Tina Vonhof
4wilden per se winnen, omdat enz.
Antoinette vH


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
keken wanhopig uit naar de overwinning


Explanation:
zou ik zeggen

of
wachten wanhopig op een overwinning

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ariser
3 mins

agree  Drs. Pieter Stolwijk: misschien zonder het wanhopig; is wel erg sterk in het NL
10 mins
  -> weet niet zo snel een goed alternatief en er moet volgens mij wel een bijwoord bij

agree  Sven Petersson
24 mins

neutral  Massimo Lencioni: wachtten met dubbel t :)
44 mins
  -> JA!!

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
broodnodige overwinning


Explanation:
Voor zowel Frankrijk als de Viet Minh was een overwinning hard nodig.

(op politieke en humanitaire gronden, overigens)

Of zoiets...

"Het begin van het einde kwam voor de Fransen op 16 september 1950 bij de slag om Dongdang aan de Chinese grens, het keerpunt in de oorlog. De getergde Fransen hadden gaandeweg alle gevoel voor strategie verloren. Van generaal Navarre’s krankzinnige beslissing om zich in Dien Bien Phu te legeren werd op Ho’s hoofdkwartier met ongeloof kennis genomen. Op 7 mei 1954, na 55 dagen van beleg, gaf de garnizoenscommandant generaal Castri zich over. Aan de onderhandelingstafel in GenPve op 20 juli 1954 werd Ho een illusie armer. Vietnam werd opgedeeld in twee stukken, gescheiden op de 17e breedtegraad."





    Reference: http://www.eurasia.nl/travel/vm-his.htm
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

34 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
snakten naar de overwinning


Explanation:
...is ook een mogelijkheid

Koen Vander Elst
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Massimo Lencioni: oops, 2 zielen, 1 gedachte...
5 mins

agree  Marc Kuypers
3 hrs

agree  Ariser
3 hrs

neutral  Tina Vonhof: snakken betreft meestal iets persoonlijks, zoals honger of dorst of b.v. een vriendelijk woord.
9 hrs

agree  Saskia Steur
18 hrs

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
snakken naar


Explanation:
als je ergens wanhopig op zit te wachten, snak je er dus naar...

Frankrijk en de Viet Minh snakten beiden naar een overwinning


Massimo Lencioni
Native speaker of: Italian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elisabeth Toda-v.Galen
24 mins

agree  Marc Kuypers
2 hrs

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
wilden per se winnen, omdat enz.


Explanation:
zie antwoord geneve

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-28 16:56:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Kennelijk worden in de desbetreffende conferentie een aantal zaken vastgelegd betreffende vietnam. wellicht dat beide landen daarom zoveel mogelijk in de praktijk wilden \"regelen\".

Antoinette vH
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Massimo Lencioni: lijkt me een vreemde reden om te willen winnen
4 mins
  -> maar misschine kan het toch zo zijn, zie http://www.onsverleden.net/vietnam/geneve1954.htm

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
was een overwinning kritiek


Explanation:
Nog een mogelijkheid: zowel voor Frankrijk als voor de Viet Minh was een overwinning kritiek. M.a.w., zonder overwinning zagen ze het niet meer zitten.

Tina Vonhof
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4