KudoZ home » English to Dutch » History

collapse

Dutch translation: ineenstorten / bezwijken

15:13 Oct 16, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Science - History
English term or phrase: collapse
it was to collapse in 10 months
Dutch translation:ineenstorten / bezwijken
Explanation:
het zal in 10 maanden ineenstorten / bezwijken / invallen
Selected response from:

rodi
Belgium
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5ineenstorten / bezwijken
rodi
4 +2ineenstorten/standhouden
Björn Houben
4 +1vallen
GertV


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
ineenstorten / bezwijken


Explanation:
het zal in 10 maanden ineenstorten / bezwijken / invallen

rodi
Belgium
Native speaker of: Native in RomanianRomanian
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  11thmuse: dat is em
2 hrs
  -> dank u

agree  Tina Vonhof
3 hrs
  -> dank u

agree  joeky janusch
6 hrs
  -> dank u

agree  shineda
23 hrs
  -> dank u

agree  Huijer
1 day 1 hr
  -> dank u

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
vallen


Explanation:
Het zou over 10 maanden vallen.

Moeilijk te zeggen zonder verdere context, maar als de categorie inderdaad 'History' is, denk ik dat we meestal over 'vallen' spreken. Denk maar aan 'de Val van het Romeinse Rijk' of de Val van een koning, regering of andere macht.

HTH

Gert

GertV
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxFullCircle
2 mins

neutral  11thmuse: collapse is m.i. sterker dan vallen
2 hrs

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ineenstorten/standhouden


Explanation:
lijkt mij een regering, een rijk, een bewind

Tien maanden later zou het ineenstorten

Het zou nauwelijks 10 maanden standhouden

Björn Houben
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  11thmuse: dan moet het zijn : niet standhouden
2 hrs

agree  Tina Vonhof: nauwelijks/niet standhouden kan ook.
3 hrs

agree  Jan Willem van Dormolen: 'Tien maanden later zou het ineenstorten', dat is de beste.
17 hrs