KudoZ home » English to Dutch » Internet, e-Commerce

Money-laundering and reshipping scams

Dutch translation: Witwaspraktijken en postfraude


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Money-laundering and reshipping scams
Dutch translation:Witwaspraktijken en postfraude
Entered by: Edward Vreeburg

16:16 Feb 20, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Internet, e-Commerce / internetcriminaliteit
English term or phrase: Money-laundering and reshipping scams
Money-laundering is witwassen, maar wat zijn reshipping scams?
Tessa Slingerland
witwaspraktijken en postfraude
Explanation:
reshipping scam = herverpakken en versturen van arikelen gekocht met gestolen creditkaaren, dus daar kan je als term een beetje alle kanten mee op.
Selected response from:

Edward Vreeburg
Netherlands
Grading comment
Bedankt, ik vond deze optie kort maar krachtig en volgens mij dekt het de lading.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4witwassen en goederenverzending-zwendel
Michel de Ruyter
3witwaspraktijken en postfraude
Edward Vreeburg
3geld witwassen en list en complot door zaken te leveren en te laten leveren
solejnicz
3oplichterij met postverzending
Marianne Knijff
Summary of reference entries provided
(ter info)
Sindy Cremer
reshipping scam
Kitty Brussaard

  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
reshipping scams
oplichterij met postverzending


Explanation:
Het klinkt voor geen meter, maar wellicht is er nog geen Nederlandse term voor. Aan ons vertalers dus om die te creëren..
Tros Radar heeft het al genoemd.


Example sentence(s):
  • ...In andere gevallen moet je pakjes verzenden, maar wat je niet weet is dat de inhoud gestolen is.....

    Reference: http://www.opgelicht.nl/index.php?id=preventietip&tx_ttnews%...
Marianne Knijff
France
Native speaker of: Dutch

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
money-laundering and reshipping scams
geld witwassen en list en complot door zaken te leveren en te laten leveren


Explanation:
Of :
- "zaken te sturen en te laten versturen" .
- "fraude/frauduleuze praktijken" i.p.v. "list en complot".

Wel erg lang natuurlijk. Het Engels kan hier blijkbaar in twee woorden iets zeggen waarvoor het Nederlands een hele zin nodig heeft.

Example sentence(s):
  • ...DE LIST EN HET COMPLOT UIT TE VOEREN EN PROBEREN UIT TE VOEREN DOOR ZAKEN TE LEVEREN EN LATEN LEVEREN IN EEN POSTKANTOOR...

    Reference: http://jure.nl/az3878
solejnicz
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
money-laundering and reshipping scams
witwassen en goederenverzending-zwendel


Explanation:
maar dan kan natuurlijk ook goederenverzending-oplichterij. alleen zwendel is naar mijn idee een beter woord voor deze onkiese zaken. past beter in de context.
met of zonder streepje?

Example sentence(s):
  • het witwassen van geld d.m.v. goederenverzending zwendel is in opkomst.
Michel de Ruyter
Finland
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  solejnicz: Klinkt goed, maar heb je deze zin zelf bedacht of ergens gevonden?
7 mins
  -> zelf bedacht

2 days17 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
money-laundering and reshipping scams
witwaspraktijken en postfraude


Explanation:
reshipping scam = herverpakken en versturen van arikelen gekocht met gestolen creditkaaren, dus daar kan je als term een beetje alle kanten mee op.


    Reference: http://www.fraudguides.com/home-business-reshipping-fraud.as...
Edward Vreeburg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt, ik vond deze optie kort maar krachtig en volgens mij dekt het de lading.




Reference comments


7 mins peer agreement (net): +2
Reference: (ter info)

Reference information:
http://www.fraudguides.com/home-business-reshipping-fraud.as...

Sindy Cremer
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard: Heel duidelijke info. Nu nog de bijpassende vertaling :-)
29 mins
agree  solejnicz
4 hrs

5 hrs
Reference: reshipping scam

Reference information:
En hier nog een andere link met een zeer informatieve beschrijving van dit - tot voor kort nog bij mij onbekende - fenomeen.



--------------------------------------------------
Note added at 1 day19 hrs (2009-02-22 12:02:23 GMT)
--------------------------------------------------

Ik zie zojuist dat de opgegeven link niet werkt. Daarom nogmaals een poging.

http://www.bankrate.com/brm/news/advice/scams/reshipping.asp
http://www.bankrate.com/brm/news/sav/20050304a1can.asp
http://www.bankrate.com/brm/news/pf/20090127_work_at_home_sc...



--------------------------------------------------
Note added at 1 day19 hrs (2009-02-22 12:10:14 GMT)
--------------------------------------------------

Een kort equivalent voor 'reshipping scams' lijkt in het Nederlands (nog) niet voorhanden, waarschijnlijk ook omdat het hier een voor de NL situatie relatief onbekend/nieuw fenomeen betreft.
Om deze reden zou ik het denk ik onvertaald laten - maar dan wel tussen aanhalingstekens geplaatst - en voorzien van een toelichting zoals: zwendel rond herverpakking en verzending van (met) gestolen (creditcards betaalde) goederen.


    Reference: http://www.bankrate.com/brm/news/advice/scams/reshipping.asp...
Kitty Brussaard
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch