KudoZ home » English to Dutch » IT (Information Technology)

search engine ranking

Dutch translation: rangschikking in zoekmachines


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:search engine ranking
Dutch translation:rangschikking in zoekmachines
Entered by: Laurens Landkroon

11:09 Nov 12, 2008
English to Dutch translations [PRO]
IT (Information Technology) / SEO
English term or phrase: search engine ranking
Ik zoek een kort equivalent: zoekmachine ranking? zoekmachine rangschikking? zoekmachine plaatsing? of kan ik beter een wat langere omschrijving gebruiken zoals bijvoorbeel "plaatsing bij zoekmachines"
Laurens Landkroon
rangschikking in zoekmachines
Explanation:
En ik zou rangschikking gebruiken...
Selected response from:

Jessica Mulder
Netherlands
Grading comment
Bednakt Jessica! Ben er niet helemaal blij mee, maar het zegt wel kort en duidelijk wat bedoeld wordt.....
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3rangschikking in zoekmachines
Jessica Mulder
4hier: mtechnieken die zorgen voor een hoge plaats op de lijst van zoekresultatenxxxNMR
4plaatsing in de resultaten van zoekmachines
Ron Willems
4zoekmachineresultaten
Eppo Schaap
3plaats in zoekmachines
Henk Peelen
3zoekmachineoptimalisatieErik Boers
2zoekresultaatSemafoor


Discussion entries: 5





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
plaats in zoekmachines


Explanation:
zou ik zeggen

--------------------------------------------------
Note added at 15 min (2008-11-12 11:25:17 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.websdesign.nl/webdesign/pid-838-sub-837-taalkeuze...

Hogere plaats in zoekmachine steeds belangrijker

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 108

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zoekmachineresultaten


Explanation:
Dat lijkt mij het kortst en dekt toch de lading

Eppo Schaap
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
rangschikking in zoekmachines


Explanation:
En ik zou rangschikking gebruiken...


    Reference: http://www.zietuwel.nl/software/zoekmachines.php
Jessica Mulder
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bednakt Jessica! Ben er niet helemaal blij mee, maar het zegt wel kort en duidelijk wat bedoeld wordt.....

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Ik ook ;-)
30 mins
  -> Thx!

agree  Jan Willem van Dormolen
46 mins
  -> Jij ook bedankt JW

agree  Kitty Brussaard: Ook wel 'positionering in zoekmachines/resultaten' :-)'
1 day32 mins

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
plaatsing in de resultaten van zoekmachines


Explanation:
in die eerste zin kun je misschien het beste gewoon duidelijk aangeven waar het om gaat (dus niet de plaatsing in de zoekmachine zelf, maar in de lijst met resultaten). een korte vertaling lijkt me hier geen hoge prioriteit te hebben.

in de tweede zin volstaat dan "goede plaatsing" of bijvoorbeeld "prominente plaats".

zoekmachineoptimalisatie vink ik wel correct maar lelijk;
zoekmachine optimalisatie vind ik domweg niet grammaticaal (en oerlelijk)

(ik krijg trouwens heel andere resultaten met Google dan wat jij noemt... beide varianten ruim 600.000 hits)

Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 342
Notes to answerer
Asker: bedankt voor je uitleg Ron; NB: ik vond net 640.000 hits voor zoekmachine optimalisatie en 720.000 voor zoekmachineoptimalisatie (??) Het verschilt schijnbaar per minuut (of per seconde?)


43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hier: mtechnieken die zorgen voor een hoge plaats op de lijst van zoekresultaten


Explanation:
Het zijn niet de zoekmachines die je rangschikt maar de resultaten.
Zoekmachineoptimalisering lijkt mij een gedrocht.

--------------------------------------------------
Note added at 43 minutes (2008-11-12 11:53:24 GMT)
--------------------------------------------------

optimalisering van de zoekresultaten kan wel.

xxxNMR
France
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
zoekresultaat


Explanation:
Als kort alternatief lijkt het mij een geldige optie. De mensen zijn namelijk intussen meer dan vertrouwd met "search engines". Ter illustratie: Google zelf gebruikt OOK "search results" wanner resultaten weergegeven worden.

Example sentence(s):
  • Die site geeft een goed zoekresultaat bij Google.
  • Mijn site heeft een hoog zoekresultaat bij Yahoo.
Semafoor
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zoekmachineoptimalisatie


Explanation:
"Onder Search Engine Ranking (ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd) wordt het aanpassen van de techniek, de content en de link strategie van een website verstaan met als doel het beter vindbaar maken van de webpagina's bij zoekdiensten."

http://www.wingweb.nl/nieuws/251/zoekmachine-optimalisatie.h...

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2008-11-12 11:25:04 GMT)
--------------------------------------------------

"Op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (ook wel Search Engine Ranking of SER genoemd) heeft IAB Nederland met zijn leden het initiatief genomen zoekmachinegedragscodes op te stellen."

http://www.crmservicecycle.nl/ThemaDossiers/OnlineMarketing/...

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2008-11-12 11:47:49 GMT)
--------------------------------------------------

Zoekmachineoptimalisatie is het middel om een hoge zoekmachinepositie te bereiken. Afhankelijk van de context kun je dus wellicht beide woorden gebruiken.

"Een zoekmachine positie wordt uitgedrukt in een decimaal getal om aan te geven op welke plaats een bepaalde webpagina voor een bepaald trefwoord in de SERP vermeld staat. Hoe hoger te positie, hoe meer bezoekers u via dat resultaat zal genereren. Een top-10 positie wordt steeds door de meeste SEO‘s geambieerd. De beïnvloeding van deze posities gebeurt via SEO of zoekmachine optimalisatie."

http://www.optiseo.be/zoekmachine-positie.html

Samenstellingen wel altijd aan elkaar schrijven!

--------------------------------------------------
Note added at 3 hrs (2008-11-12 14:25:18 GMT)
--------------------------------------------------

Als je, ondanks de overweldigende hoeveelheid Googletreffers, niet van zoekmachineoptimalisatie en zoekmachinepositie houdt, kun je het nog altijd "optimalisatie van/voor zoekmachines" en "positie in/bij zoekmachines" noemen.

Erik Boers
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mariëtte van Drunen: ik vind dit heel verrassend, ik zou denken dat het alleen om de resultaten van de optimalisatie gaat, dus de plaats die je uiteindelijk verwerft. Maar je bronnen weten het misschien beter.
1 day1 hr
  -> Daarom heb ik de derde link bijgevoegd. Optimalisatie is het middel, een hoge (zoekmachine)positie het doel.