KudoZ home » English to Dutch » Law: Contract(s)

home leave

Dutch translation: thuisverlof


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:home leave
Dutch translation:thuisverlof
Entered by: Kaat

12:02 Jun 28, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: home leave
Home leave recognizes the need for you to maintain relationships in the United States.
Kaat
thuisverlof
Explanation:
thuisverlof is often used by the people who actually enjoy this benefit - and although it is a direct translation from the English it nevertheless really gets the meaning across.

There are a few websites where it has been used.


Lidmaatschap van lokale verenigingen en internetgemeenschappen, toeslagen voor tweeverdieners en thuisverlof, werden vaker dan andere gebieden genoemd die niet voorzien in de wensen van expatriates.

fromhttp://home.wanadoo.nl/rob.hoogerhoud/html_ned/gi_rwanda.htm...
Tijdens ons bezoek aan het park logeerden wij in het huis van de Belgische leider van het visserijproject aldaar, die op thuisverlof was.
Selected response from:

Kate Hudson
Netherlands
Grading comment
Dank je.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1verlof
joeky janusch
4 +1reis naar het land van herkomsthirselina
4thuisverlof
Kate Hudson


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
verlof


Explanation:
Wanneer je om een of andere reden in het buitenland woont, ga je op verlof (naar je thuisland) om o.a. je contacten te onderhouden.

Succes!

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anjo Sterringa: maar dan moet thuisland (hoewel dat misschien beladen is met een andere betekenis), of 'terug' bij gezet worden denk ik zoals je in de rest van de uitleg ook zegt.
15 mins

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
reis naar het land van herkomst


Explanation:
Wordt in het Nederlands helaas vaak in het Engels gelaten

Veel expatriates krijgen van het bedrijf een zogenaamde ‘home leave’, een korte vakantie in Nederland.
http://www.intermediair.nl/index.shtml?http://www.intermedia...

vergoeding voor het verschil in levensduurte, home-leave vergoeding, www.vacature.com/scripts/indexpage.asp?headingID=4688 - 47k

De belastingdienst spreekt van home-leave en "reis naar het land van herkomst". Het gaat eigenlijk om "verlof voor een reis naar het land van herkomst" (je kan in jouw context ook de naam van het land gebruiken en de zin wat omgooien)

Reizen en reiskosten (home-leave)
- Reizen naar het land van herkomst
De kosten van reizen naar het land van herkomst, voor bijvoorbeeld
familiebezoek of gezinshereniging zijn aan te merken als
extraterritoriale kosten. Ook is sprake van extraterritoriale kosten als het
reiskosten betreft die de werknemer maakt om zijn gezin, dat in het land
van herkomst is blijven wonen, te bezoeken. De oorzaak van deze
kosten ligt overwegend in de uitzending.
http://www.belastingdienst.nl/common/dl/besluit20040310.pdf

hirselina
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anjo Sterringa: land van herkomst klinkt beter dan thuisland inderdaad. Goede uitleg ook, vreselijk taalgebruik in www.vacature.com, "levensduurte".....
5 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
thuisverlof


Explanation:
thuisverlof is often used by the people who actually enjoy this benefit - and although it is a direct translation from the English it nevertheless really gets the meaning across.

There are a few websites where it has been used.


Lidmaatschap van lokale verenigingen en internetgemeenschappen, toeslagen voor tweeverdieners en thuisverlof, werden vaker dan andere gebieden genoemd die niet voorzien in de wensen van expatriates.

fromhttp://home.wanadoo.nl/rob.hoogerhoud/html_ned/gi_rwanda.htm...
Tijdens ons bezoek aan het park logeerden wij in het huis van de Belgische leider van het visserijproject aldaar, die op thuisverlof was.


    Reference: http://www.prnewswire.co.uk/cgi/news/release?id=85097
Kate Hudson
Netherlands
Works in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 12
Grading comment
Dank je.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  hirselina: Weinig bronnen voor deze term
23 hrs