KudoZ home » English to Dutch » Law: Contract(s)

change of control

Dutch translation: verandering van zeggenschap


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:change of control
Dutch translation:verandering van zeggenschap
Entered by: Rik Schraag

10:04 Nov 7, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: change of control
means the possession by any person(s) or nominee(s), whether directly or indirectly, of the power to direct or cause the direction of another person and "change of Control" is to be construed accordingly
Rik Schraag
Netherlands
verandering van zeggenschap
Explanation:
Een ander belangrijk punt is de openbaarmaking van change of control clausules. Change of control clausules zijn bepalingen in het contract tussen bestuurders en de vennootschap waarin deze bestuurders een bepaalde vergoeding ontvangen in geval van een overname of een belangrijke verandering van zeggenschap (zgn. change of control). Reden voor de openbaarmaking is het voorkomen van tegenstrijdige belangen, aangezien de bestuurder moet schipperen tussen zijn persoonlijke belang en het belang van de vennootschap.
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1026
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Prachtig, Kitty, deze neem ik!

Met vriendelijke groet,

Rik Schraag
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2verandering van zeggenschap
Kitty Brussaard
5beheerswijzigingMagali Thomassen
3 +1wijziging van gezagsverhoudingJack den Haan
3verandering van controle
Ron Willems
3machtswisseling
Henk Peelen


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verandering van controle


Explanation:
ik vermoed dat de definitie die je als context geeft, over "Control" gaat?

"Control" means the possession ...

Dan lijkt me "controle" daarvoor toch de best mogelijke vertaling, en verandering daarvan zou je dan met "verandering van controle" moeten vertalen. Het kan betekenen dat iemand anders die controle krijgt, of dat de aard/mate van de controle verandert - je zult een algemene term moeten kiezen.

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 115

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
wijziging van gezagsverhouding


Explanation:
Is dit niet gewoon een wijziging van de gezagsverhouding?

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 52

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: ik zat aan gezagswijziging te denken
34 mins
  -> Bedankt Henk.

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
verandering van zeggenschap


Explanation:
Een ander belangrijk punt is de openbaarmaking van change of control clausules. Change of control clausules zijn bepalingen in het contract tussen bestuurders en de vennootschap waarin deze bestuurders een bepaalde vergoeding ontvangen in geval van een overname of een belangrijke verandering van zeggenschap (zgn. change of control). Reden voor de openbaarmaking is het voorkomen van tegenstrijdige belangen, aangezien de bestuurder moet schipperen tussen zijn persoonlijke belang en het belang van de vennootschap.
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1026

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 130
Grading comment
Prachtig, Kitty, deze neem ik!

Met vriendelijke groet,

Rik Schraag

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Manon Beelen
2 hrs
  -> Bedankt Manon!

agree  Ron Willems: ja, inderdaad!
3 hrs
  -> Bedankt Ron :-)

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
machtswisseling


Explanation:
http://www.quotenet.nl/biz/tnt_matigt_belo.php
De aandelen die bestuurders volgens dit plan ontvangen, worden uitgegeven met bovenstaande beperking van 50%, als er een 'change of control' heeft plaatsgevonden.

Toch is er aan een financieel aantrekkelijke uitgang gedacht. Naast de koerswinst bij een eventuele overname, is er ook een wachtgeldregeling voor bestuursleden.


--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2008-11-07 12:30:01 GMT)
--------------------------------------------------

Te weinig tekst geselecteerd

De aandelen die bestuurders volgens dit plan ontvangen, worden uitgegeven met bovenstaande beperking van 50%, als er een 'change of control' heeft plaatsgevonden.

Toch is er aan een financieel aantrekkelijke uitgang gedacht. Naast de koerswinst bij een eventuele overname, is er ook een wachtgeldregeling voor bestuursleden. Als er een machtswisseling plaatsvind, krijgen de bestuurders een wachtgeld dat ongeveer gelijk is aan 3 jaarsalarissen,


Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
beheerswijziging


Explanation:
Volgens Eur-lex, de databank van Europese normen etc.

http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val=381787:cs&lang=nl&lis...

Ik hoop dat de link werkt, anders naar eurlex gaan en bij eenvoudig zoeken "change of control" ingeven, leidt tot 1 resultaat, rechtsboven op NL zetten, en je krijgt de Nederlandse versie

Magali Thomassen
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4