KudoZ home » English to Dutch » Law (general)

litigation friend

Dutch translation: toeziend voogd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:litigation friend
Dutch translation:toeziend voogd
Entered by: Marijke Mayer

14:02 Dec 20, 2001
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: litigation friend
legal text
anita huisman
toeziend voogd
Explanation:
Hoi Anita, volgens informatie dat ik van de hierondervermelde site heb gehaald, zou ik het bekende Nederlandse 'toeziend voogd' gebruiken daar de vele rechtsvormen in het buitenland hier niet toegepast worden en daarom ook niet als zodanig bekend zijn.
Groetjes,
Marijke


Selected response from:

Marijke Mayer
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5wettelijke voogd (in o.m. rechtszaken)
4 +1toeziend voogd
Marijke Mayer
4getuige ...
Jan Acx
5 -1wettelijke voogd (in o.m. rechtszaken)
Evert DELOOF-SYS
4 -1medestander in het procesKoos Vanderwilt


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
wettelijke voogd (in o.m. rechtszaken)


Explanation:
Ref.:

... leeftijd, slechts om asiel kan verzoeken met bijstand van een wettelijke voogd, een
speciaal benoemde volwassen vertegenwoordiger of instelling. 2. Gelet op de ...

europa.eu.int/eur-lex/nl/lif/dat/1997/nl_397Y0719_02.html


Native speaker of:

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
wettelijke voogd (in o.m. rechtszaken)


Explanation:
Ref.:

... leeftijd, slechts om asiel kan verzoeken met bijstand van een wettelijke voogd, een
speciaal benoemde volwassen vertegenwoordiger of instelling. 2. Gelet op de ...

europa.eu.int/eur-lex/nl/lif/dat/1997/nl_397Y0719_02.html

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 61

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Koos Vanderwilt: respectuflly - see my answer
3 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
medestander in het proces


Explanation:
De URL die Evert geeft heeft een Engels equivalent, en het Engels equivalent voor WETTELIJKE VOOGD is LEGAL GUARDIANSHIP. Om dit te zien kan je gewoon naar op EN klikken.

LITIGATION is het aanspannen van een procedure (civielrecht), een FRIEND daain is een medestander. Het omgkeeerd woordenboek geeft hier geen speciale term voor, wat op zich nog niets zegt, natuurlijk.

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-20 18:22:39 (GMT)
--------------------------------------------------

Of ik begrijp je redenering gewoon niet, dat kan ook, natuurlijk.

Koos Vanderwilt
United States

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Evert DELOOF-SYS: wettelijke voogd niet in zin van legal guardianship hier
28 mins
  -> Ja, maar waarom zegt het Engelse equivalent van de page die je geeft dan 'legal guardian'?

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
getuige ...


Explanation:
erst en vooral denk ik dat hier meer context nodig is.
Maar met mijn ervaring als tolk bij de Engelse rechtbank zou ik gaan voor: getuige voor de verdediging


Jan Acx
Spain
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

23 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
toeziend voogd


Explanation:
Hoi Anita, volgens informatie dat ik van de hierondervermelde site heb gehaald, zou ik het bekende Nederlandse 'toeziend voogd' gebruiken daar de vele rechtsvormen in het buitenland hier niet toegepast worden en daarom ook niet als zodanig bekend zijn.
Groetjes,
Marijke





    Reference: http://www.hmso.gov.uk/si/si1998/98313209.htm#21.2
Marijke Mayer
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Koos Vanderwilt: Ik vond deze site overtuigend. Hebben jij en/of Evert gelijk, en zat ik fout
1 day 3 hrs
  -> Koos, tja, wat heet fout, het is natuurlijk net zoiets als 'amicus curae' in de zaak van Milosovich, een speciaal soort vertegenwoordiging, bij gebrek aan beter.