KudoZ home » English to Dutch » Law (general)

bonding company

Dutch translation: borgtochtkantoor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bonding company
Dutch translation:borgtochtkantoor
Entered by: Linda Ferwerda

14:01 Apr 4, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: bonding company
Een bedrijf dat de borg betaalt voor mensen die in de gevangenis terechtkomen, op borgtocht vrijgelaten willen worden en het zelf niet kunnen betalen.
Maar wat is nou een goed Nederlands woord?
Linda Ferwerda
borgtochtverleningsbedrijf
Explanation:
en als het niet 'bestaat', dan misschien nu wel :).

Moet dus mogelijk/aanvaardbaar zijn - een geijkte vertaling ben ik hier nog niet tegengekomen, ook al omdat we hier niet zo vertrouwd zijn met die praktijken.

Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Alle antwoorden waren goede suggesties, maar helaas kan maar één de punten krijgen. Uiteindelijk heb ik het vertaald met borgtochtkantoortje, ook gezien de context.

Allemaal hartelijk dank en werk ze!


Linda
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5borgstellingsmaatschappij
Leo van Zanten
4borgbemiddelaar
Herman te Loo
4borgmaatschappij
Henk Peelen
4borgtochtverleningsbedrijf
Evert DELOOF-SYS
3borgtochtbedrijf, borgverleningsbedrijfKarel Theys


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
borgtochtverleningsbedrijf


Explanation:
en als het niet 'bestaat', dan misschien nu wel :).

Moet dus mogelijk/aanvaardbaar zijn - een geijkte vertaling ben ik hier nog niet tegengekomen, ook al omdat we hier niet zo vertrouwd zijn met die praktijken.



Evert DELOOF-SYS
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 61
Grading comment
Alle antwoorden waren goede suggesties, maar helaas kan maar één de punten krijgen. Uiteindelijk heb ik het vertaald met borgtochtkantoortje, ook gezien de context.

Allemaal hartelijk dank en werk ze!


Linda

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
borgtochtbedrijf, borgverleningsbedrijf


Explanation:
Eigenlijk gejat van Evert's oplossing (hij verdient dus alle eer), maar ik vond het wat lang.

Karel Theys
Native speaker of: Native in DutchDutch

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
borgmaatschappij


Explanation:
ik kan het (totnogtoe) weliswaar in geen enkel woordenboek vinden, maar mondeling wordt het zeer veel gebruikt om deze bedrijven aan te duiden. Dus waarom hier niet? Het maakt mijns inziens niet uit of je borg staat voor een bouwproject (om maar wat te noemen) of een delinquent.
Zie bijvoorbeeld ook:
www.ergo.nl/opdrachtgever.htm

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 43

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
borgbemiddelaar


Explanation:
Ik heb deze vertaling ooit gebruikt in een TV-serie die over zo'n bureau ging.

Herman te Loo
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 day9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
borgstellingsmaatschappij


Explanation:
Referentie:
Winterthur Verzekeringen

verzekeringsinstelling


Leo van Zanten
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch