KudoZ home » English to Dutch » Law (general)

divestiture process

Dutch translation: afsplitsingsproces


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:divestiture process
Dutch translation:afsplitsingsproces
Entered by: Isabella Connors

23:00 Dec 21, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Law (general)
English term or phrase: divestiture process
"We have endured the divestiture process of our company".

Context: official letter of management to employees.

Ik zoek de Nederlandse vertaling van het woord: divestiture. Ik weet dat het afstoting is, maar kun je zeggen: afstotingsproces?
Isabella Connors
United States
afsplitsingsproces
Explanation:
Eventueel ook 'afstotingsproces' zoals jij zelf voorstelt, met daarbij de kanttekening dat deze term ook met een heel andere betekenis in medische teksten wordt gebruikt.

17 april 2008 ... Daarnaast wordt de grootaandeelhouder betrokken bij het afsplitsingsproces en bij de benoeming van een nieuwe topman voor het mobiele ...
http://www.beleggersbelangen.nl/.../nokia-wil-de-vs-verovere...

5 aug 2004 ... De voortgang in het afsplitsingsproces van de scheepsbouwactiviteiten van IHC Caland is bevredigend. Een aantal geinteresseerde partijen ...
http://www.rtl.nl/components/.../Persbericht_ihc_caland_5_au...



--------------------------------------------------
Note added at 1 day12 hrs (2010-12-23 11:22:21 GMT)
--------------------------------------------------

@Isabella: Zou je in dat geval de vraag ook willen afsluiten? Niet zozeer vanwege de KudoZ-punten, maar omdat deze term dan kan worden opgenomen in de glossary :-)
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1afstotingsprocedureJosephine Isaacs
3afsplitsingsproces
Kitty Brussaard


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
afstotingsprocedure


Explanation:
Divestiture according to Jurlex: een juridische splitsing, splittoff or afsplitsing. But it seems that afstotingis used more (more google hits).

See also two references about afstotingsprocedure from Google Books about mededingingsrecht en Europese mededingingsregels.

Example sentence(s):
  • geven om de afstotingsprocedure af te ronden zodat ze in staat zijn hun eigen concentratie tot stand te brengen. ... Het vereiste van een up-/ront-koper kan, gezien de sterkere prikkels voor de partijen om de afstotingsprocedure af te ...
  • Voor de afstotingsprocedure wordt in de verbintenissen ermee rekening gehouden dat kandidaat-kopers een diepgaand boekenonderzoek (due diligence) kunnen (laten) uitvoeren en dat zij, afhankelijk van de fase van de procedure, ...

    Reference: http://books.google.com/books?id=hz9mNExx5i0C&pg=PA2167&dq=a...
    Reference: http://books.google.com/books?id=CS-qks5SSYAC&pg=PA579&dq=af...
Josephine Isaacs
Australia
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Maar wat mij betreft kan hier ook gewoon 'afstotingsproces' omdat het accent waarschijnlijk niet ligt op de juridische aspecten maar op het proces als zodanig.
13 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
afsplitsingsproces


Explanation:
Eventueel ook 'afstotingsproces' zoals jij zelf voorstelt, met daarbij de kanttekening dat deze term ook met een heel andere betekenis in medische teksten wordt gebruikt.

17 april 2008 ... Daarnaast wordt de grootaandeelhouder betrokken bij het afsplitsingsproces en bij de benoeming van een nieuwe topman voor het mobiele ...
http://www.beleggersbelangen.nl/.../nokia-wil-de-vs-verovere...

5 aug 2004 ... De voortgang in het afsplitsingsproces van de scheepsbouwactiviteiten van IHC Caland is bevredigend. Een aantal geinteresseerde partijen ...
http://www.rtl.nl/components/.../Persbericht_ihc_caland_5_au...



--------------------------------------------------
Note added at 1 day12 hrs (2010-12-23 11:22:21 GMT)
--------------------------------------------------

@Isabella: Zou je in dat geval de vraag ook willen afsluiten? Niet zozeer vanwege de KudoZ-punten, maar omdat deze term dan kan worden opgenomen in de glossary :-)

Kitty Brussaard
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 183
Notes to answerer
Asker: Dank u voor uw antwoord. Ik heb besloten het woord "afsplitingsproces" te gebruiken in mijn vertaling aangezien het gaat om een bedrijf dat zich heeft afgesplitst van het moederbedrijf en nu onafhankelijk opereert. Het woord afstotingsproces roept i.d.d. het beeld op van een medische situatie.