KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

spousal rape

Dutch translation: verkrachting binnen het huwelijk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spousal rape
Dutch translation:verkrachting binnen het huwelijk

00:22 Nov 9, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
Law/Patents
English term or phrase: spousal rape
speaks for it's self
jocelyn
Verkrachting binnen het huwelijk
Explanation:
Not the literal translation (would be: verkrachting van de echtgenoot or verkrachting onder echtgenoten) but this is the commonly used term.


e.g.:

"Duitsland heeft gisteren verkrachting binnen het huwelijk strafbaar gesteld. Na 25 jaar parlementair en juridisch touwtrekken keurde de Bondsdag met grote meerderheid het voorstel goed."

"In 27 landen bestaat wetgeving tegen seksuele intimidatie. Verkrachting binnen het huwelijk is bijvoorbeeld in veel landen niet strafbaar."

HTH,

Serge L.
Selected response from:

Serge L
Grading comment
thanks for all the info...i'll need it

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Verkrachting binnen het huwelijkSerge L
4verkrachting binnen het huwelijkSandra van Bijsterveld
4verkrachting/onteringPieter_H


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Verkrachting binnen het huwelijk


Explanation:
Not the literal translation (would be: verkrachting van de echtgenoot or verkrachting onder echtgenoten) but this is the commonly used term.


e.g.:

"Duitsland heeft gisteren verkrachting binnen het huwelijk strafbaar gesteld. Na 25 jaar parlementair en juridisch touwtrekken keurde de Bondsdag met grote meerderheid het voorstel goed."

"In 27 landen bestaat wetgeving tegen seksuele intimidatie. Verkrachting binnen het huwelijk is bijvoorbeeld in veel landen niet strafbaar."

HTH,

Serge L.


    Reference: http://www.spunk.org/texts/pubs/lilith/sp001882/duitslnd.htm
    Reference: http://www.preda.org/language/r97072301.html
Serge L
PRO pts in pair: 392
Grading comment
thanks for all the info...i'll need it

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sandra van Bijsterveld
1 min

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verkrachting/ontering


Explanation:
Hi Jocelyn!
This is wat th dictionary says:

1 rape
I overgankelijk werkwoord
verkrachten, onteren
verouderd (gewelddadig) ontvoeren
roven
II zelfstandig naamwoord
verkrachting, ontering
verouderd (gewelddadige) ontvoering
roof


Dus: verkrachting van echtgenoot/echtgenote

Groeten,

Pieter_H

Pieter_H
Norway
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 139
Grading comment
i know rape is verkrachting..need more specific
The asker has declined this answer
Comment: i know rape is verkrachting..need more specific

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verkrachting binnen het huwelijk


Explanation:
Zie bijvoorbeeld onderstaande link.


    Reference: http://www.dwt.net/binnenland161000/a_6.htm
Sandra van Bijsterveld
Netherlands
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 52
Grading comment
other person gave me more info sorry
The asker has declined this answer
Comment: other person gave me more info sorry