KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

without limitation

Dutch translation: onbeperkt


07:18 Nov 13, 2001
English to Dutch translations [Non-PRO]
Law/Patents
English term or phrase: without limitation
Does this mean literally "zonder beperkingen", for instance in this sentence from a terms and conditions of sale document: "The supplier may suspend or discontinue production of the goods at any time for any reason, including without limitation the unavailability of components."

Thanks for any help!
Willemina
Dutch translation:onbeperkt
Explanation:
hetzelfde dus - lijkt me wel
ik kan me ook niets uit m'n Engelse rechtenstudie herinneren waardoor dit iets anders zou betekenen/niet zou kunnen
Selected response from:

Titia Dijkstra
Grading comment
Bedankt voor je hulp!

Willemina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1onbeperktTitia Dijkstra
4met inbegrip van, maar niet beperkt tot.
ShirleyV
4zonder beperkingen
Madeleine van Zanten


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
onbeperkt


Explanation:
hetzelfde dus - lijkt me wel
ik kan me ook niets uit m'n Engelse rechtenstudie herinneren waardoor dit iets anders zou betekenen/niet zou kunnen


    bilingual with seven years of experience
    legal courses at English/Dutch universities
Titia Dijkstra
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 35
Grading comment
Bedankt voor je hulp!

Willemina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Thijs van Dorssen
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
zonder beperkingen


Explanation:
geen andere betekenis

Madeleine van Zanten
Switzerland
Native speaker of: Native in FrenchFrench
PRO pts in pair: 36

22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
met inbegrip van, maar niet beperkt tot.


Explanation:
In deze context gaat het er volgens mij dat de onbeschikbaarheid niet de enige (maar waarschijnlijk wel de belangrijkste) oorzaak kan zijn van het opschorten of stopzetten van productie.

Ik zou dus de zin vertalen als: "De leverancier mag ten allen tijde de productie van goederen opschorten of stilleggen, en dit voor eender welke reden, met inbegrip van, maar niet beperkt, tot de onbeschikbaarheid van componenten."

Dit is veel voorkomend jargon voor contracten. In het Engels zou men hiervoor wel eerder zetten "including, but not limited to...", maar ik vermoed dat er hier in het Engels een kleine taalkundige fout werd gemaakt.

ShirleyV
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 31