KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

punitive damages

Dutch translation: schadevergoeding met een punitief karakter; schadevergoeding met een boetekarakter


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:puntive damages
Dutch translation:schadevergoeding met een punitief karakter; schadevergoeding met een boetekarakter
Entered by: hirselina

15:24 Mar 24, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
Law/Patents
English term or phrase: punitive damages
the compensation for damages was enforced as punitive or other non-compensatory damages
hirselina
schadevergoeding met een boetekarakter
Explanation:
of 'bij wege van straf opgelegde schadevergoeding'

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 15:40:03 (GMT)
--------------------------------------------------

niet simpelweg \'hoog\' maar buitenproportioneel hoog: de boete staat niet in verhouding met de geleden schade, maar is \'voor straf\' extra hoog.
Selected response from:

Massimo Lencioni
Grading comment
Hartelijk dank aan al wie zich de moeite heeft gedaan om op zoek te gaan naar een antwoord. Mijn bijzonder dank aan
L&DV en Anne Lee!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1strafboete
Anne Lee
4 +1hoge schadevergoedingIDEAD Transl
5schadevergoeding met een boetekarakter
Massimo Lencioni
5hoge schadevergoeding
joeky janusch
4aanvullende schadevergoeding
AllisonK
4aanvullende schadevergoedingen
Henk Peelen


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
hoge schadevergoeding


Explanation:
zie Van Dale EN-NL

IDEAD Transl
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 16
Grading comment
Lijkt mij niet specifiek genoeg

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marc Kuypers
5 mins
The asker has declined this answer
Comment: Lijkt mij niet specifiek genoeg

5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
hoge schadevergoeding


Explanation:
succes

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 230
Grading comment
Geeft onvoldoende het specifieke karakter weer
The asker has declined this answer
Comment: Geeft onvoldoende het specifieke karakter weer

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
schadevergoeding met een boetekarakter


Explanation:
of 'bij wege van straf opgelegde schadevergoeding'

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 15:40:03 (GMT)
--------------------------------------------------

niet simpelweg \'hoog\' maar buitenproportioneel hoog: de boete staat niet in verhouding met de geleden schade, maar is \'voor straf\' extra hoog.


    Reference: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Volendam/010108-e.html
    Reference: http://www.google.nl/intl/nl/ads/conditions.html
Massimo Lencioni
Native speaker of: Italian
PRO pts in pair: 60
Grading comment
Hartelijk dank aan al wie zich de moeite heeft gedaan om op zoek te gaan naar een antwoord. Mijn bijzonder dank aan
L&DV en Anne Lee!

17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
strafboete


Explanation:
Punitive damages zijn eerder bedoeld als een afschrikmiddel of een straf, niet als schadevergoeding (non-compensatory damages, staat er)
------------------
De ervaring leert dat Amerikaanse rechters zowel compensatie
schade als een strafboete toekennen in aansprakelijkheidszaken. ...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 15:45:17 (GMT)
--------------------------------------------------

Punitive damages zijn niet noodzakelijk zeer hoog:
----
In geval dat verzachtende omstandigheden worden toegestaan, zal de strafboete tot 40% van het minimum kunnen herleid worden.

http://www.lftdev.com/pw/nl/beeindingen/door_werkgever/colle...


    www.nacwest.net/Doing%20Business/ product%20liability.html
Anne Lee
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 78

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Massimo Lencioni
32 mins

48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aanvullende schadevergoedingen


Explanation:
volgens Jurlex

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aanvullende schadevergoeding


Explanation:
dit staat in mijn juridisch lexicon....

AllisonK
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 102