KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

administrator

Dutch translation: ambtenaar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:administrator
Dutch translation:ambtenaar
Entered by: Robert Kleemaier

03:04 Nov 5, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents / Birth certificate
English term or phrase: administrator
"I certify that this child was born alive at the place, date and time given.

Signed [was signed] *Administrator*
Name of Signer [name]
Address..."

How should this be rendered in Dutch? We could simply translate this as "ambtenaar" but would this cover the full meaning of the source text? We'd prefer some input before making a final decision. TIA.
Robert Kleemaier
Canada
administrateur, ..... ambtenaar
Explanation:
een variant op het bovenstaande. Bv in een Stichting in Nederland heeft een administrateur de bevoegdheid dingen te tekenen.
Ambtenaar specificeren (afdeling bv)
Executeur, curator: alleen als daar nadrukkelijk sprake van is
Bevoegde autoriteit: je hebt het over een bevoegde autoriteit maar je tekent niet als 'bevoegde autoriteit'.
Selected response from:

Anjo Sterringa
Spain
Grading comment
dank je wel voor de uitleg. In principe denk ik dat 'bevoegde authoriteit' de beste betekenis is (vooral nadat ik de uitleg had gelezen), maar zoals Anjo ook zegt, zo kan ik het niet in de vertaling zetten. Ik zal dus maar het woord 'ambtenaar' gebruiken bij gebrek aan beter.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1bevoegde authoriteit
11thmuse
4 +1ambtenaar van het bevolkingsregister
avantix
4 +1administrateur, ..... ambtenaar
Anjo Sterringa
5administrateur; executeur, curator
Daniel Mencher


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
administrateur; executeur, curator


Explanation:
good luck

-Dan

Daniel Mencher
United States
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

50 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
bevoegde authoriteit


Explanation:
Binnen een Angelsaksisch bedrijf of instelling is er altijd een "administrator". Die vind je op de meest vreemde plaatsen binnen de hierarchie. Deze persoon is bevoegd om bindende instructies te geven. Zijn/haar handtekening maakt ook documenten rechtsgeldig. Bijvoorbeeld, voor mijn bedrijf is de adminstrator de Directeur-Generaal van het department.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 777

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK
3 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
administrateur, ..... ambtenaar


Explanation:
een variant op het bovenstaande. Bv in een Stichting in Nederland heeft een administrateur de bevoegdheid dingen te tekenen.
Ambtenaar specificeren (afdeling bv)
Executeur, curator: alleen als daar nadrukkelijk sprake van is
Bevoegde autoriteit: je hebt het over een bevoegde autoriteit maar je tekent niet als 'bevoegde autoriteit'.

Anjo Sterringa
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 132
Grading comment
dank je wel voor de uitleg. In principe denk ik dat 'bevoegde authoriteit' de beste betekenis is (vooral nadat ik de uitleg had gelezen), maar zoals Anjo ook zegt, zo kan ik het niet in de vertaling zetten. Ik zal dus maar het woord 'ambtenaar' gebruiken bij gebrek aan beter.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: administrateur als het een ziekenhuis betreft, ambtenaar voor een overheidsinstantie, zoals de burgerlijke stand.
10 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
ambtenaar van het bevolkingsregister


Explanation:
geboortebewijzen worden in Nederland afgegeven door de gemeentelijke basisadministratie en gewoonlijk ondertekend met (xxx) Ambtenaar van het Bevolkingsregister. Dit geldt uiteraard alleen voor een 'certificate' dat wordt afgegeven door de overheid en niet door een ziekenhuisadministratie of zo.

avantix
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 366

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Channa Montijn
52 mins