KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

equitable relief

Dutch translation: facultatief, op de billlijkheids berustend rechtsmiddel/verhaal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:equitable relief
Dutch translation:facultatief, op de billlijkheids berustend rechtsmiddel/verhaal
Entered by: xxxKirstyMacC

13:52 Jan 22, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: equitable relief
Recipient agrees that in the event of any breach or threatened breach by Recipient, Owner may obtain, in addition to any other legal remedies which may be available, such equitable relief as may be necessary to protect Owner against any such breach or threatened breach.
Renate van den Bos
facultatief, op de billlijkheids berustend rechtsmiddel/verhaal
Explanation:
Eurodicautom: verzoek om ontheffing op grond van de hardheidsclausule

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-22 14:24:19 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

I fogot or didn\'t have to time to add: equitable relief is a discretionary remedy, hence the optional prefix, and usually restraining or quia timet (anticipated breach) injunction or order for specific performance.
Selected response from:

xxxKirstyMacC
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4billijke vrijstelling (of ontheffing)
Evert DELOOF-SYS
3zich kan beroepen op de redelijkheid en billijkheid
Anjo Sterringa
2facultatief, op de billlijkheids berustend rechtsmiddel/verhaalxxxKirstyMacC


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
facultatief, op de billlijkheids berustend rechtsmiddel/verhaal


Explanation:
Eurodicautom: verzoek om ontheffing op grond van de hardheidsclausule

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-22 14:24:19 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

I fogot or didn\'t have to time to add: equitable relief is a discretionary remedy, hence the optional prefix, and usually restraining or quia timet (anticipated breach) injunction or order for specific performance.

xxxKirstyMacC
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 6
Grading comment
Bedankt! Renate

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
billijke vrijstelling (of ontheffing)


Explanation:
is nog een mogelijkheid, en misschien iets compacter.

... The Double Taxation Convention allows relief only to ... een verzoek in te dienen tot ontheffing van VK ... toe gestuurd moet worden Voorwaarde voor vrijstelling van VK ...
www.inlandrevenue.gov.uk/cnr/netherlands-company.pdf

In een andere context wordt dit misschien duidelijker:
... Election 3 - Equitable Relief. ... Under the equitable relief provision, the innocent spouse can get relief from tax liabilities caused by underpayment of tax. ...
www.mytaxproblem.com/ resolving-your-tax-problem.php?block=innocent-spouse-relief

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zich kan beroepen op de redelijkheid en billijkheid


Explanation:
Ik ben het eens met de eerste antwoorder, enige aanvulling:
In het Nederlands rechtsstelsel zit dat al in 'hoe' een contract uitgevoerd moet worden (redeljkheid en billijkheid en goede trouw) en dus moet het er wel bij als het Engels/USA recht is, maar hoeft niet als het Nederlands recht is.

Eurodic geeft een term die op Gemeenschapsrecht van toepassing is (bv vrijstelling van een heffing op grond van een billijkheidsclausule of de redelijkheid en billijkheid op zich)

Relief wordt ook wel als 'herstel' of 'gebod' (dan is het injunctive relief) gebruikt, dat kan hier ook een elegante oplossing zijn.

Zonder enig idee te hebben welke vorm het equitable relief dan zou hebben is het moeilijk vor een vertaling te kiezen.



Anjo Sterringa
Spain
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 132