black grouse

Dutch translation: korhoen (tetrao tetrix)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:black grouse
Dutch translation:korhoen (tetrao tetrix)
Entered by: Jan Pott

07:28 Oct 5, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Livestock / Animal Husbandry
English term or phrase: black grouse
black grouse

capercaillie

transltion in dutch of the 2 birds
marcel vossers
korhoen, auerhoen
Explanation:
black Grouse - korhoen (tetrao tetrix)
capercaillie - auerhoen (tetrao urugallos
Selected response from:

Jan Pott
Netherlands
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6korhoen, auerhoen
Jan Pott
4 +2(zwarte) korhoen
vixen
3 +2Korhoen
eldira


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
korhoen, auerhoen


Explanation:
black Grouse - korhoen (tetrao tetrix)
capercaillie - auerhoen (tetrao urugallos

Jan Pott
Netherlands
Native speaker of: Dutch
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
12 mins

agree  Jacqueline van der Spek
2 hrs

agree  Mirjam Bonne-Nollen
3 hrs

agree  Pasteur
4 hrs

agree  xxxLeo3
8 hrs

agree  11thmuse
1 day 2 hrs

neutral  Ton Remkes: Waarom die arme auerhoen er toch nog bijgesleept?
1 day 14 hrs

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
(zwarte) korhoen


Explanation:
De Latijnse benaming van de black grouse is 'tetrao tetrix'. In het NL heet deze vogel gewoon 'korthoen'. Het mannetje is zwart, het vrouwtje bruinachtig (denk maar aan het plaatje van de whiskey).

Black grouse
Tetrao tetrix
AKA: Blackcock (male) greyhen (female)
The all-black males have distinctive red wattle over the eye and show a striking white stripe along each wing in flight. They have a lyre-shaped tail which is fanned out and raised to show white under-tail feathers when displaying. The smaller grey-brown females have a slightly notched tail. Habitat loss and overgrazing have resulted in severe population declines which make this a Red List species. Positive habitat management is helping them to increase in some areas.
http://www.rspb.org.uk/birds/guide/b/blackgrouse/index.asp?i...

korhoen
© Wereld Natuur Fonds
Deze in Nederland inmiddels erg zeldzame hoenderachtige vogel is ongeveer zo groot als een kip. Het mannetje is zwart met opvallende witte vleugelstrepen en heeft een liervormige staart (de zijkanten zijn naar buiten gekruld). Het vrouwtje is goed gecamoufleerd: bruin gestreept. Tijdens de balts maken de hannen een kenmerkend 'koerend' geluid.

Paspoort
Andere namen korhaan
Wetensch. naam Tetrao tetrix
Engelse naam black grouse
http://wnf.colo.bit.nl/dierendatabase/htdocs/index.cfm?gekli...



--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2004-10-05 07:39:58 GMT)
--------------------------------------------------

De NL naam is dus gewoon \'korhoen\'.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2004-10-05 07:42:49 GMT)
--------------------------------------------------

Capercaillie is een auerhoen.

Fiche voor: Tetrao urogallus
Euringcode: 3350
Wetenschappelijke naam: Tetrao urogallus
Nederlandse naam: Auerhoen
Franse naam: Grand Tétras
Engelse naam: Capercaillie
Duitse naam: Auerhuhn
Broedparen: 0
Wettelijk statuut:
De in het wild levende individuen van deze soort, genieten in Vlaanderen een onvoorwaardelijke bescherming, ongeacht of zij levend, dood of opgezet zijn. Ook alle ondersoorten, rassen en variëteiten van deze soort – ongeacht hun geografische herkomst – zijn beschermd. Naast de vogel zelf, zijn ook het nest (bewoond of in aanbouw), de eieren (volledig, uitgeblazen, eierschalen), de pluimen en de jongen van deze vogelsoort beschermd. Het is verboden deze vogels te vangen, te doden, te verdelgen, te vervoeren, door te voeren, tijdelijk in of uit te voeren, onder zich te hebben, te verkoop voorhanden te hebben, te kopen, te verkopen, te koop te stellen of te vragen en te leveren. Het is eveneens verboden nesten van de vogels die onder de toepassing van dit besluit vallen opzettelijk te verstoren, weg te nemen of te vernielen. Het is eveneens verboden volwassen vogels op of nabij hun nest te fotograferen of te filmen of te pogen dit te doen, uitgezonderd bij de nesten die zich bevinden op een bewoond erf. De individuen van deze soort die in gevangenschap zijn geboren en opgekweekt, mogen worden gehouden, gekweekt en verhandeld (zelfs door vogelhandelaren) op voorwaarde dat ze geringd zijn met een gesloten voetring, aanvaard door de minister en afgeleverd door een erkende vereniging. De ring moet aangepast zijn aan de afmeting van de poot en dient zo te worden bevestigd dat hij niet kan worden weggenomen zonder beschadiging of verandering. Bij het bevestigen van de ring mag het pootgewricht niet worden verwond. Dat kan dus alleen tijdens de eerste levensdagen van de in gevangenschap geboren vogel.
http://www.vogelbescherming.be/birdguide/detail.php?id=25&st...


vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson: What an education here on Kudoz!
8 mins
  -> Thanks, Kate. That's what makes translating and ProZ so much fun!

agree  Ton Remkes: Hoogst indrukwekkend! [hoewel ik na de eerste alinea niet meer begrijp waarom je er geen 'korthoen' van gemaakt hebt. Typo?
1 day 14 hrs
  -> Dank je. Korthoen is inderdaad een typo. Vandaar dat ik als noot nog even heb aangegeven dat het 'korhoen' moet zijn, dus zonder t en zonder de toevoeging zwarte.

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
Korhoen


Explanation:
Black Grouse (Tetrao tetrix) = Korhoen

capercaillie = Auerhoen (Tetrao urogllus)


    www.ecotouristservices.nl/ Vogellijsten/vogellijst%20finland.htm
    Reference: http://www.biodiversity.nl/vogellijst.htm
eldira
Indonesia
Native speaker of: Native in IndonesianIndonesian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson
5 mins

agree  Ton Remkes
1 day 14 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search