KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

style update

Dutch translation: stijlaanpassing


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:style update
Dutch translation:stijlaanpassing
Entered by: Jack den Haan

14:57 Oct 23, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Marketing / Market Research / questionnaire
English term or phrase: style update
Dit komt uit een enquete over persoonlijke producten, maar de vraag als zodanig heeft daar niet rechtstreeks mee te maken. De vraag is: "In addition to your regular style updates, which of the following would prompt you to update your style?" en vervolgens: "Percent indicating which of the following would prompt them to update their style". Als momenten waarop men de style kan updaten wordt vervolgens genoemd (o.a.) "a new job", "getting married", "a change in my weight". Nu ben ik geen persoon die regelmatig mijn "style update" maar misschien is dit wel een heel algemene bezigheid. Ik weet in ieder geval geen Nederlandse uitdrukking hiervoor. Wie wel?
Willemina Hagenauw
stijlontwikkeling, stijlaanpassing
Explanation:
De nieuwe Van Dale GWNT (14e editie) heeft een lemma voor 'stijlontwikkeling', en definieert dit als: 1. stijlvorming 2. evolutie van de stijl(opvattingen). Misschien bruikbaar? Anders is 'stijlaanpassing' wellicht een mogelijkheid.

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2005-10-23 15:52:35 GMT)
--------------------------------------------------

De "ouwe" heeft 'm trouwens ook ;-)
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Stijlaanpassing past het beste in mijn context - hartelijk dank!

4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4een nieuwe stijl aanmeten
xxxmariette
4uiterlijk herzien
xxxAnneke Panel
3 +1Aanpassen van persoonlijke stijl/presentatie
Funambule
4uiterlijk aan de nieuwe situatie aan te passen
Mariette van Heteren
4s. below
Emilie
4je anders te gaan kleden/je manier van kleden aan te passen
ntschanz
3aanpassen levensstijl en (persoonlijke) presentatie
Jooske
3stijlontwikkeling, stijlaanpassing
Jack den Haan


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
je anders te gaan kleden/je manier van kleden aan te passen


Explanation:
Ik neem aan dat regular style updates gewoon betekent dat je met de mode meegaat en dat je je dus anders gaat kleden voor een specifieke baan enz.

ntschanz
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
s. below


Explanation:
Ik zou

zich aanpassen of
zich veranderen

gebruiken.

.. bereid zijn, zich te veranderen/zich aan te passen (de stijl te vernieuwen) - your text is not only about "manier van kleden", but also about "losing weight, getting married"... Changes in general.

Emilie
Native speaker of: Native in PortuguesePortuguese

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Sure, changes in general. But in the earlier context where the term occurs, it is specifically related to style.
35 mins

20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stijlontwikkeling, stijlaanpassing


Explanation:
De nieuwe Van Dale GWNT (14e editie) heeft een lemma voor 'stijlontwikkeling', en definieert dit als: 1. stijlvorming 2. evolutie van de stijl(opvattingen). Misschien bruikbaar? Anders is 'stijlaanpassing' wellicht een mogelijkheid.

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2005-10-23 15:52:35 GMT)
--------------------------------------------------

De "ouwe" heeft 'm trouwens ook ;-)

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 48
Grading comment
Stijlaanpassing past het beste in mijn context - hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxmariette: stijlontwikkeling ligt dacht ik meer op het gebied van kunst en cultuur. Stijlaanpassing is wel een praktische oplossing, maar als zodanig niet veel te vinden.
1 hr
  -> Bedankt Mariëtte! Ik had/heb ook m'n twijfels...

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uiterlijk aan de nieuwe situatie aan te passen


Explanation:
uiterlijk (aanzien) aan de nieuwe situatie aan te passen / te vernieuwen.

Mariette van Heteren
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
een nieuwe stijl aanmeten


Explanation:
Jezelf een nieuwe stijl aanmeten, met betrekking tot mode, kapsel, make-up etc.


    Reference: http://www.adversus.nl/beauty/lichaamsverzorging/nieuwelook....
xxxmariette
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Huijer
13 hrs
  -> Dank je wel

agree  Iris70
16 hrs
  -> Bedankt Iris

agree  Jan Willem van Dormolen
17 hrs
  -> bedankt Jan Willem

agree  Antoinette Verburg: zich(zelf) een nieuwe stijl aanmeten
1 day 5 hrs
  -> dank je wel Antoinette

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
uiterlijk herzien


Explanation:
In eerste instantie dacht ik meer aan kledingstijl, maar volgens mij gaat het hier over het gehele plaatje, dus ook haar, make-up etc.

xxxAnneke Panel
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Aanpassen van persoonlijke stijl/presentatie


Explanation:
Ik kan me voorstellen dat iemand zich bijvoorbeeld anders gaat kleden als hij/zij een nieuwe baan krijgt, etc.

Funambule
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen
10 hrs

1 day 10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aanpassen levensstijl en (persoonlijke) presentatie


Explanation:
Ik denk gezien de voorbeelden dat het om de hele persoonlijke presentatie gaat, uiterlijk, gedrag, nieuwe gewoonten en andere gewoonten afschaffen, nieuwe omgevingen.
Herzien voor updaten kan ook nog, maar aanpassen komt wat harmonieuzer over.

Jooske
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4